Interview
Læsetid: 2 min.

Dansekoreograf: »Dans på TikTok er for fladt og uinteressant«

Der er 800 millioner aktive TikTok-brugere på verdensplan, og det har indflydelse på måden, vi socialiserer på, underholder hinanden på, leger på og danser på. Her taler vi med dansekoreograf Toniah Pedersen om de trin, hun har observeret på TikTok
Information har bedt dansekoreograf Toniah Pedersen forholde sig til dans på TikTok. Her danser hun til Aarhus Festuge i 2018.

Information har bedt dansekoreograf Toniah Pedersen forholde sig til dans på TikTok. Her danser hun til Aarhus Festuge i 2018.

Anita Graversen

Kultur
8. august 2020

Du kender måske Toniah Pedersen som koreografen fra X-Factor eller dommer i 00'ernes talentprogram Popstars. Hun er professionel danser, koreograf og instruktør for scenekunst. Og så kigger hun med, når hendes datter scroller gennem TikTok. 

Mange af de korte videoer på TikTok er de samme dansesekvenser, som går igen og igen hos forskellige brugere. Lige fra den simple ’Laxed’, hvor man lader armene tappe hver skulder for så løfte dem i vejret med hofterne svingende, til mere komplicerede sekvenser – i hvert fald for de udenforstående. 

– Ændrer TikTok måden at tænke koreografi og dans på?

»For mig som koreograf ændrer det ikke noget, fordi jeg vælger helt at gå uden om TikTok. Når jeg alligevel kigger med på min datters TikTok, ser jeg masser af gentagelser af de samme trin på tværs af de danse, der trender. Det bliver for fladt at se på, og der er lang vej til det håndværk, der ligger i dansen.«

– Kunne man ikke forestille sig, at TikToks format også kunne få professionel dans til at gå viralt?

»Det er egentlig min opfattelse, at jo mere hjemmelavede dansene ser ud, desto større er sandsynligheden for, at de kan gå viralt.«

– Hvilken indflydelse har TikTok på dansemiljøet?

»Når så mange af dansetrinnene går igen, kan folk let hoppe med. Det betyder, at flere begynder at danse, og det er skønt, at dans på den måde bliver tilgængeligt. Når det så er sagt, er det problematisk, at TikToks brugere opfinder nye navne til allerede kendte dansetrin. Måske fordi de tror, at de har opfundet et nyt trin selv eller simpelthen ikke ved, hvor dansetrinet kommer fra.«

– Hvorfor er det er problem?

»Reelt har mange af dansetrinene en anden oprindelse, og på et tidspunkt har nogen opfundet dem. Hvis man omdøber trinene, udvisker man deres baggrund. På den måde risikerer vi at miste noget af dansens kultur og historie. Forestiller man sig, at TikTok interesserede sig for ballettens verden, ville det betyde, at brugerne lavede pas de bourrée og døbte den noget helt andet. Det kan man ikke.«

»Samtidig kommer unge mennesker til at tro, at dans på TikTok kan sammenlignes med professionel dans. Den forestilling kan være hjulpet på vej af de danseskoler, som tilbyder TikTok-dans. Man river alle mulige stilarter ned fra hylderne og samler det under betegnelsen TikTok-dans. Hvis ikke vi rydder op i det, mister børn og unge nogle historiske og tekniske dele i deres oplæring i dans.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Bjørn Pedersen

Jeg fandt artiklen interessant, både som indblik i et fag/"hånd"-værk og som historisk indsigt i noget jeg ikke tænker så meget over til hverdag. Syntes endda at den standsede så brat, at jeg føler at der måske kunne have været mere Toniah Pedersen havde at sige om emnet.

Alana Frederiksson

Hey, lad os sætte professionelle til at vurderer hobby-entusiasterne. Jeg kan ikke se formålet.