Magt har det ikke længere så nemt som i tidligere tider på en række af Danmarks fornemmeste kunstneruddannelser.
Forfatterskolen (stiftet i 1987) blev for to år siden indhentet af en kultur med tæt druk og grænseoverskridende relationer mellem lærere og elever: I 2018 blev en rektor afskediget – blandt andet for, uden om bestyrelsen, at have genansat en lærer, der havde overfuset en kvindelig elev meget groft. Rektoren før ham havde, viste det sig også i 2018, i 2015 trukket sig fra sin stilling på grund af en intern sag om seksuelt upassende opførsel over for en elev.
Under disse afsløringer blev det ud fra gamle elevers egne erfaringer diskuteret, om skolens historie for pædagogisk vildskab, ydmygelser og grænseoverskridelser mest var af det gode (hærdende) eller onde (ødelæggende).
På Kunstakademiet blev en professor i 2018 anklaget for seksuelle krænkelser, angiveligt var den daværende rektor allerede tre år tidligere blevet gjort opmærksom på problemet, men reagerede ikke. Professoren trak sig, og snart havde akademiet også en ny rektor og en omdiskuteret, offensiv adfærdspolitik.
Og så var der den prestigiøse københavnske fotoskole Fatamorgana, stiftet i 1989 af fotograf Morten Bo. I over tre årtier underviste han med en brutal stil. Den blev til dels mytologiseret, men efter en lang række elevers vidnesbyrd i Politiken omsider i juni også endeligt problematiseret. Tidligere elever og gæstelæreres introspektion gik her ikke på, om Morten Bos stil, der blandt andet indebar seksuelt ladet mobning, var af det gode eller det onde, men om, hvorfor ingen før den nye MeToo-skolede generation havde sagt fra.
Først trak hele bestyrelsen sig. Så trak Morten Bo sig. Og i onsdags blev der så under stort fremmøde blandt tidligere elever valgt en ny primært kvindelig og ung bestyrelse, der nu skal forsøge at skabe rammer for en skole, der skal forblive en vigtig institution for dansk fotokunsts fremtid, hvor de bedste passioneret lærer fra sig. I den forstand skal ånden bevares. Men den pædagogiske ånd skal samtidig fundamentalt forandres.
Vil denne nye generation, der generelt virker mere skeptiske over for magt, fortsætte den tradition for mesterlære, som har været styrken ved både Forfatterskolen, Akademiet og til dels Fatamorgana? Og hvordan? Mennesker, der ikke før har haft magt på skolen, men som tværtimod har været underlagt den, skal opfinde en vision for, hvordan en kunstnerisk skole anno 2020 bør ledes og struktureres. I modsætning til Forfatterskolen og Kunstakademiet, der blot har justeret retningslinjer, står alt helt frit for den nye Fatamorgana-bestyrelse. Det bliver en kamp mod kaos og, uanset resultatet, et vigtigt eksperiment efter MeToo: mesterlærepladsen genopfundet.
Mesterlære er i Nudansk Ordbog defineret som en “faglig uddannelse hos en selvstændig håndværker”. Derfor er der afgørende forskel på Forfatterskolen og Kunstakademiet på den ene side og Fatamorgana på den anden. Kort sagt var lederne på de to førstnævnte skoler lønmodtagere og forventede ‘mestre’, mens Morten Bo er selvstændig håndværker og skaber af sin egen skole og pædagogik. Som mesterlære er Fatamorgana derfor ophørt med at eksistere, og tilbage står navnet, CVR-nummeret, en ejendom og en masse kontakter til undervisere. Klummens idé om at genopfinde mesterlæren er blålys, fordi den nye skoleleder naturligvis bliver ansat via den reelle magtstruktur i foreningen. Der er blot tilbage at ønske held og lykke med aktiviteterne.