Interview
Læsetid: 2 min.

Satiriker med 255.000 følgere: »En uge på TikTok er som et år i virkeligheden«

Der er 800 millioner aktive TikTok-brugere på verdensplan, og det har indflydelse på måden, vi socialiserer på, underholder hinanden på, leger på og danser på. Her fortæller satirikeren Louise Rindal, der også er kendt fra YouTube, hvad TikTok kan, som andre sociale medier ikke kan
»Det, jeg elsker mest, er, at det er meget interaktivt. De tiktoks, man lægger op, får man feedback på virkelig hurtigt: Folk kommenterer, mens de ser ens videoer,« fortæller Louise Rindal.

»Det, jeg elsker mest, er, at det er meget interaktivt. De tiktoks, man lægger op, får man feedback på virkelig hurtigt: Folk kommenterer, mens de ser ens videoer,« fortæller Louise Rindal.

Kelly Louise Killjoy

Kultur
8. august 2020

YouTube og de såkaldte millenials, der er født mellem 1981 og 1996, hører sammen. Det er Louise Rindal alias Kelly Louise Killjoy et eksempel på: Hun er 27 år og har lagt videoer op til en solid følgerskare på YouTube i 11 år.

Men ligesom mange andre fra hendes generation downloadede Louise Rindal de unges foretrukne sociale medie, TikTok, da Danmark lukkede ned i marts. Siden hendes første video om toiletpapirshamstring er hendes popularitet eksploderet. I dag har hun 255.000 følgere på TikTok.

– Hvordan kom du i gang med TikTok?

»Jeg startede med at lave sketches på YouTube for længe siden, hvor videoernes længde var begrænset til 10 minutter. Da begrænsningen blev fjernet, lavede folk længere videoer – det gjorde jeg også. Herefter blev watch time vigtigere end mængden af visninger, hvilket ikke var godt for korte videoer. Jeg havde stadig ideer til sketches, men de gav ikke mening i YouTubes format.«

@kellylouisekilljoy

If countries had dating profiles; Denmark  ##denmark ##dating ##culture ##datingculture ##foryou ##datingcountries

  If countries had dating profiles Denmark - kellylouisekilljoy

– Hvad gør TikToks format anderledes end andre sociale mediers?

»Det, jeg elsker mest, er, at det er meget interaktivt. De tiktoks, man lægger op, får man feedback på virkelig hurtigt: Folk kommenterer, mens de ser ens videoer.

Den helt nye feature på TikTok i forhold til andre sociale medier er, at man kan duette andres videoer. Man laver altså en duet med en andens tiktok, hvor man imiterer eller komplimenterer den oprindelige tiktok. Duetten kan så igen duettes, og på den måde kan man lave duettog, hvor der til sidst er vildt mange deltagende. Det er en hel verden at dele ting på forskellige måder.«

»Det går virkelig hurtigt, trends på TikTok ændrer sig konstant; lige nu trender #GenderSwitch, hvor en pige klædt ud som dreng lipsync’er, hvorefter en dreng klædt ud som pige tager over. Det er med til at skabe fællesskaber. En uge på TikTok er som et år i virkeligheden.«

– Hvordan har man fællesskaber på TikTok?

»Vi har fællesskaber ud fra de hashtags, vi bruger: for eksempel #TikTokDanmark. På den måde tilhører man et eller flere fællesskaber på TikTok. Da kendte mennesker, f.eks. Will Smith og Dwayne ’The Rock’ Johnson, for nylig begyndte at komme over på TikTok, reagerede folk i mit fællesskab alle sådan: ’Nej, nej, hold jer væk! Det her er menneske-appen; det er her, den almindelige befolkning opholder sig’. Vi følte, at det var vores sted, som ville blive spoleret af deres smukke facader og berømthed. Men vi millenials kom jo først til TikTok under nedlukningen, og de daværende tiktokkere havde sikkert samme følelse omkring os.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her