Interview
Læsetid: 5 min.

Christian Tafdrup var midt i en sexscene, da corona lukkede alting ned

Coronaen har været hård ved instruktør og manuskriptforfatter Christian Tafdrup, der i sin nye film ’Benelux’ blandt andet har været nødt til at få en stand-in til at spille hovedrollen og skrive om i sit manuskript. Information talte med ham, da han stod midt i den mest kritiske fase, og filmens overlevelse balancerede på en knivsæg, hvor det mindste nys kunne blive filmens endeligt
Christian Tafdrup har gjort alt for at undgå coronasmitte, så optagelserne til hans nye film ’Benelux’ kunne blive færdige.

Christian Tafdrup har gjort alt for at undgå coronasmitte, så optagelserne til hans nye film ’Benelux’ kunne blive færdige.

Emilie Lærke Henriksen

Kultur
25. september 2020

Klokken har passeret 20.30, da statsminister Mette Frederiksen (S) den 11. marts 2020 går på skærmen og lukker Danmark ned. Imens godt 60 kilometer øst for Amsterdam ligger to nøgne mennesker i en seng og stønner. Ved siden af sengen står instruktør og manuskriptforfatter Christian Tafdrup og instruerer skuespillernes elskov.

Scenen skal bruges i den danske filminstruktørs kommende film – men midt i det hele kommer en producer ind ad døren og kører sin tommelfinger hen over halsen. Christian Tafdrup ved instinktivt, hvad dét betyder. Budskabet fra København har nået filmholdet i Amsterdam: Samtlige danskere skal rejse til Danmark med det samme, coronavirussen spreder sig med ustyrlig hastighed over det europæiske kontinent – og filmen, ja, den er foreløbigt skrinlagt på ubestemt tid.

Fast forward til en sensommerdag i august: På en skrattende og forsinket Zoom-forbindelse sidder Christian Tafdrup på hjemmekontoret i sin Valby-lejlighed og fortæller om besværlighederne med at lave tværnationale film i en coronaramt verden. Hans »paniske angst« for at få corona gør, at han ikke bevæger sig udenfor. Til gengæld går han med mundbind i sit eget hjem, når der er gæster, og kommer til at råbe ad skolebørn i Netto, der ikke holder afstand.

»Vi skal til Italien senere på ugen og optage de sidste scener,« fortæller han, »og hvis nogen på holdet bliver testet positive for corona, bliver optagelserne lagt ned. Skulle det ske, er filmen dødsdømt. Jeg er blevet totalt paranoid, og det er for meget, det ved jeg godt, men jeg kan ikke risikere noget. Så jeg har været i næsten konstant isolation siden februar og tjekket smittetal for Holland og Italien. Og det handler ikke om andet end min egen skide film.«

Han ligner og lyder som en presset mand, der forsøger at tage det hele med et smil.

Titlen på hans »skide film« er Benelux, og den har med Christian Tafdrups egne ord karakter af en »satirisk parforholds- og gyserfilm«. Et dansk par møder et hollandsk par på en sommerferie til Italien. Danskernes nye vennepar inviterer dem på besøg det efterfølgende efterår. Men da de ankommer til Holland, viser det hollandske par sig fra en noget anden side.

De mange problemer
Emilie Lærke Henriksen

Tilblivelsen af Benelux og de mange uforudsete forhindringer undervejs er et godt eksempel på de udfordringer filmbranchen netop nu står over for i en coronaramt verden. 

De scener, som Christian Tafdrup fortsat mangler at indspille, da jeg taler med ham første gang i august, foregår meget symptomatisk i Italien: Europas arnested for coronapandemien.

Siden den skæbnesvangre dag i den lille provinsby i Holland i marts, hvor filmholdet pludselig blev skilt for alle vinde, er der sket meget. Holdet har været tilbage og optage de sidste scener. Det skete i juni under »vanvittige forhold« beretter Tafdrup med et frustreret smil på læben.

Han havde fået hyret en coronamanager, der var med på settet og skulle sørge for, at de hollandske myndigheders restriktioner blev overholdt.

»Det var fuldstændigt åndssvagt de første par dage. Der måtte ikke være mere end to i samme rum ad gangen, så vi havde scener, hvor skuespillerne skulle spille til en dør, mens jeg instruerede dem fra et andet rum via en walkie-talkie. Samtidig løb kameramanden ind og ud ad lokalet, når kameraet skulle startes,« fortæller han.

Christian Tafdrup og holdet brugte den sidste tid i lockdown på at få skarpskåret manus, så det blev så nemt som muligt at realisere under de strenge forhold.

»Der var blandt andet en scene, hvor en af hovedkaraktererne skulle fodres med ost af en masse mennesker, som jeg skrev ud af manusset. Jeg forsøgte hele tiden at vurdere, hvad vi kunne undvære, uden at gå på kompromis med filmens fortælling.« 

Men coronarestriktionerne var ikke de eneste udfordringer, holdet bag filmen havde. Årstiderne forsøgte også at spænde ben for filmen.

»Da vi kom tilbage til Holland i juni, var det blevet sommer, men i filmen skal det forestille at være vinter. Huset vi optog i, lå i nærheden af en mark, så vi måtte få fat i den lokale landmand, og overbevise ham om, at det var en mega god idé, at han pløjede sin mark for filmens skyld«.

Børnene vokser

Men nu er også børnenes alder ved at blive et problem, fortæller han.

»Børnene er ved at blive så store, at det kan ses, så vi kan ikke trække den længere. Samtidig går vi ind i efteråret og skuespillerne og holdet bag skal i gang med andre projekter«.

Endelig er der skuespillernes psykiske velbefindende at tage højde for – og her har coronaangsten forplantet sig i flere af de medvirkende.

»Det problem, vi står med lige nu, er, at vores hollandske hovedskuespillerinde ikke vil med til Italien, og det må jeg jo respektere. Derfor har vi været nødt til at hyre en stand-in, der skal med derned og overtage hendes plads. Det kommer til at betyde noget for måden, karaktererne præsenteres på. Flere scener optages på lang afstand, og på den måde bliver det en mere mystisk præsentation af karaktererne, end jeg ellers havde lavet.«

En lykkelig slutning

Sådan sagde altså Christian Tafdrup tilbage i august, da jeg talte med ham første gang. Onsdag i denne uge ringede jeg tilbage til ham for at høre, om det trods alt besvær alligevel er lykkedes ham og filmholdet at komme i mål med produktionen. Hans toneleje er påfaldende mere muntert, end sidst vi talte sammen.

»Foreløbig er det en lykkelig slutning. Jeg synes det gik forbløffende godt,« siger han og griner lettet.

»Vi fik ellers alt dramaet med. Få timer inden vi skulle med flyet til Firenze, fik vi at vide, at nogle fra holdet havde været sammen med nogle, der lige var blevet testet positive. Men det lykkedes os at komme til Italien.«

Ifølge Christian Tafdrup selv gik det så godt, »som det nu kunne«, når man skal optage uden en af hovedskuespillerinderne.

»Vores stand-in havde præcis samme kropsmål, og vi fik en rigtig dygtig kvinde til at lave en paryk til hende, så jeg tror ikke, man kommer til at lægge mærke til det, når man ser filmen.«

Han fortæller, at holdet efter fire dag i Italien fløj til Amsterdam, hvor de sammen med den manglende skuespillerinde optog de sidste scener på en greenscreen – og her smilede lykken for første gang til holdet bag produktionen.

»Vi nåede lige akkurat at få lavet det sidste, inden Holland lukkede adgangen til landet for danskere.«

Efter at optagelserne endelig er blevet afsluttet, er det en mere omgængelig – og mindre ængstelig – version af den danske filminstruktør, der er vendt tilbage til Danmark.

»Jeg tjekker ikke længere dødstal hele tiden, og er ikke helt lige så kynisk, som før vi tog afsted,« siger Christian Tafdrup og tilføjer:

»Jeg tror også min familie, synes jeg er sødere.«

’Benelux’ får premiere i efteråret 2021.

Serie

Kunstproduktion med restriktioner

Danske kunstnere arbejder for tiden under forhold, de aldrig før har oplevet og henimod en uvis fremtid. Vi taler med en række af dem om pandemiens konsekvenser: Hvordan optager man film, når alt og alle skal sprittes af? Hvordan holder man afstand som danser? Og hvordan præger restriktionerne deres arbejde og kunstform nu og på længere sigt?

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her