Læsetid: 9 min.

Vi har fået en zoolog, en socialist, en kønsforsker og en økokritiker til at gense de store Disney-klassikere

Mange af de tegnefilm, vi elskede i barndommen, er nu tilgængelige på Disney+. Men hvad sker der med klassikerne, når man udsætter dem for nutidens kritiske blik? Ariel fra ’Den lille havfrue’ bliver eksempelvis et queerikon
Mange af de tegnefilm, vi elskede i barndommen, er nu tilgængelige på Disney+. Men hvad sker der med klassikerne, når man udsætter dem for nutidens kritiske blik? Ariel fra ’Den lille havfrue’ bliver eksempelvis et queerikon

Walt Disney Studios

18. september 2020

Streamingplatformen Disney+ landede i denne uge, og lågen står nu åben ind til et stort bagkatalog af filmklassikere. Men hvor gode er de egentlig, hvis man ser på dem med et særligt blik? Vi har bedt fire forskellige fagtyper gense dem med deres nutidige blik.

Zoolog: ’Bambi’ er en visionær udstillelse af menneskets skødeløse grådighed

Zoologisk Haves videnskabeligee direktør, Bengt Holst, gik verden rundt, da han aflivede baby-giraffen Marius. Han mener, at Disneys ’Bambi’ er en imponerende film, som formår at spejle både dyr og mennesker på en interessant måde

»Jeg er vokset op med Disneys juleshow og må erkende, at jeg altid godt har kunnet lide deres film. Det bekræftede Bambi mig i.

Jeg er imponeret over den research, Disney har lavet på dyrearterne, inden de lavede filmen. Disneys måde at lave karaktererne på stemmer flot overens med måden, dyrene er på i virkeligheden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg savner opmærksomhed på volden i Disneys tegnefilm fx Tom og Jerry. Husker det som svært at se mine små drenge grine af det i en periode, hvor jeg forsøgte at lære dem at behandle hinanden ordentligt - uden at slå. Også svært i opdragelsessammenhæng at nyde, at Joacim von Ands besættelse af penge fremstår ukritisk som en eviggyldig omend overdreven værdi. Der mangler en analyse af det i Informations gennemgang af Disney?

Malou Lauridsen

Zeuthen børn skal vel ikke totalt pakkes ind i vat og beskyttes mod den virkelige verden? Hvis børn aldrig ser noget forkert bliver det vel bare abstrakt at tale om rigtigt og forkert.

Børneunderholdning skal ikke ses som politiske budskaber.

Thomas T. Jensen

@ lise zeuthen
For en ordens skyld skal lige nævnes, at Tom & Jerry var lavet af MGM (Metro Goldwyn Meyer), ligesom Snurre Snup, Daffy og Pelle Gris var lavet af WB (Warner Brothers). Men tendensen var den samme, fordi de konkurrerede. Voldsomme, groteske voldsepisoder, hvor figurerne blev hamret til plukfisk, men genopstod som uskadte på magisk vis.
Sådan er det med filmkomedievold. Det er ikke skaderne, man griner af. Det er de groteske situationer, som får os til at grine.
Tag bare bananskrællen: Chaplin kommer nonchalant gående og glider i en banaskræl, han selv lige har smidt. Mennesket med intelligens og humoristisk sans griner ikke af faldet og det, at han ømmer sig. Det er af den groteske situation, at han intetanende faldt af en selvskabt årsag samt at en uskyldig frugtgenstand kan foranledige en sådan oplevelse, der får os til at grine. Kun uintelligente mennesker vil alene grine af, at der blev påført Charlie skade.

Det største problem med alle de nye Disney-kanaler er vel, at vi og børnene pludselig udelukkende ser amerikansk-inspireret fjernsyn ... hvor blev alt det danske, svenske, britiske, tjekkiske, europæiske osv lige af ??

Og så har jeg altid moret mig over at H.C. Andersens lille havfrue i den amerikanske version absolut skal have brystholder på ... amerikanere har altså et forkvaklet forhold til kvindelige brystvorter ...