Læsetid: 3 min.

Naturskolen: Der skal mere end en dum lille bille til at imponere min søn på syv

Jeg har ikke umiddelbart succes med at få min søn til at hoppe med på min nye legende tilgang til naturen. Men så er det godt, man har en far
Efter et besøg hos naturvejleder Jacob Jensen forsøger Informations journalist Anna von Sperling at vække sin søns interesse for naturen.

Efter et besøg hos naturvejleder Jacob Jensen forsøger Informations journalist Anna von Sperling at vække sin søns interesse for naturen.

Sigrid Nygaard

16. september 2020

Jeg forsøgte at piske en stemning op om vores forestående insektjagt allerede i bilen på vej i sommerhus.

»Erik, nu skal du høre, hvad vi skal i weekenden: Vi skal få et overblik over de insekter, der er i skoven, ved at sætte fælder op!«

»Fælder!?« Han vågnede på bagsædet, og hans blik lyste af forventning om middelalderlige faldlemme, klapfæller med bloddryppende tænder, og springfælder med indviklede udløsningsmekanismer, der katapulterer ofret flere meter op i luften.

»Jah, altså. Syltetøjsglas … altså, som vi … graver ned.«

Vi er i gang med at læse Rodrigo Røverkonge og hans væbner Valde af den tyske forfatter Michael Ende. Der indgår drager, voldgrave, mure bygget af afdøde ridderes kranier, men definitivt ingen syltetøjsglas.

Sønnen på syv var vendt tilbage til sit lange fredagsblik ud af bilruden, og jeg fornemmede katastrofen lure.

Den respons, jeg fik, da jeg dagen efter i pendulfart præsenterede de indfange småkryb, bekræftede mine bange anelser. 

»Hm.«

»Okay.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
  • lars søgaard-jensen
  • Christian Mondrup
  • Kurt Nielsen
  • Ejvind Larsen
  • David Zennaro
  • Ete Forchhammer
Thomas Tanghus, lars søgaard-jensen, Christian Mondrup, Kurt Nielsen, Ejvind Larsen, David Zennaro og Ete Forchhammer anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det allervigtigste er at dit barn mærker din fascination! Det er i hvert fald min erfaring som pædagog. Hvad med Morten D.D.'s nylige fortælling på P1, hvor han sidder og kigger på fugle i sin stærke kikkert. Han får øje på en stor fugl, men også en lillebitte prik ved siden af. Den lille prik kommer nærmere over flere kilometer og til sidst kan han lægge kikkerten og se en lille svale komme direkte til reden i Morten D.D.'s skur, hvor der hvert år ruger svaler. Dvs. han ser svalen ankomme direkte fra sit vinterophold langt sydpå!!
Til sådan en historie er det rigtig godt at tegne til, også de oplevelser man selv har haft.
Fx vil din historie med elgen være super til at fortælle med en tegning til. Og du behøver ikke være særlig god til at tegne, elgen kan fint være en kasse med fire tændstikben, så kan I grine lidt sammen af det.
Jeg tænker også på at dit barn må have nogle naturoplevelser selv? På vej til skole, når han leger med andre, etc.?