Interview
Læsetid: 12 min.

»Overordnet handlede udstillingen om min russiske mormors næse«

Nogle gange kan det føles som at blive stillet over for et fremmed sprog, når man læser om kunst. Vi har bedt fire kunstnere fortælle om en konkret udstilling og læst, hvordan det blev beskrevet af kuratoren, for at undersøge kunsten over for kunstens sprog
Værket ’Big Nose’ er en kopi af Vladimir Putins næse og stammer fra Kristoffer Ørums udstilling ’Putins næse’ i Møstings Hus, 2019. På udstillingen rappede næsen om immigration og savnet efter Rusland.

Værket ’Big Nose’ er en kopi af Vladimir Putins næse og stammer fra Kristoffer Ørums udstilling ’Putins næse’ i Møstings Hus, 2019. På udstillingen rappede næsen om immigration og savnet efter Rusland.

Palle Bo Nielsen

Kultur
2. oktober 2020

Kan jordlugtende rødbedesuppe dryppende fra væggene være et udtryk for national identitet? Og kan en niqab syet af sorte hår sætte ord på det komplekse forhold mellem kønnene i Afghanistan?

Som beskuer kan det nogle gange være svært at forstå kunsten i forhold til de ord, der sættes på den. Men hvad tænker kunstnerne selv?

Vi har talt med fire kunstnere om spændingsfeltet mellem konkrete værker og andres fortolkning.

 

»Det var, som om man for et øjeblik blev til Putin, der talte om, hvor overlegen den russiske mand er«

Kristoffer Ørum, visuel kunstner

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her