Læsetid: 6 min.

I ’Undertrykkelsens sang’ er det onde en langsom melankolsk sang

Filmskaberne bag den nu anmelderhyldede, tv-premiereaktuelle dokumentarfilm ’Undertrykkelsens sang’ om en pædofil tysk kult i Chile har stillet sig selv den umulige opgave at skildre virkelighedens grusomheder uden at forfalde til morbid fascination. Ph.d. i filosofi med speciale i minoritets- og folkedrabsstudier, Ditte Marie Munch-Jurisic, har set filmen
Historien om Colonia Dignidad er indtil nu blevet fortalt gennem sensationelle, pirrende overskrifter og pinlige, overspillede actionfilm. Sådan er det ikke i Estephan Wagner og Marianne Hougen-Moragas Undertrykkelsens sang (2020). Her begynder historien med en sang, skriver Ditte Marie Munch-Jurisic.

Historien om Colonia Dignidad er indtil nu blevet fortalt gennem sensationelle, pirrende overskrifter og pinlige, overspillede actionfilm. Sådan er det ikke i Estephan Wagner og Marianne Hougen-Moragas Undertrykkelsens sang (2020). Her begynder historien med en sang, skriver Ditte Marie Munch-Jurisic.

Estephan Wagner og Marianne Hougen-Moraga

29. september 2020

Et kor af kvinder sidder med en ældre herre i et frodigt landskab af bjerge og dale. Foran sig har de anrettet et appetitligt bord med dug, hjemmelavet saft, småkager og blomster. En af dem retter på mandens jakke. Han skal jo se godt ud til den dokumentarfilm, de nu har valgt at medvirke i. Tøvende prøver de i fællesskab at huske og finde frem til en sang, som passer til anledningen. Pludselig er den der, trestemmigt:

»Bjergbække flyder omkring dig
Enge blomstrer i dalen

Lavadero, nye hjem …«

Hvordan fortæller man historien om en religiøs kult startet af en gruppe landflygtige, pædofile nazister? En kult, der under beskyttelse af den chilenske regering fik lov til at opbygge et totalitært system, hvor børn blev importeret og seksuelt misbrugt, og hvor kultens medlemmer spionerede på hinanden og dagligt gennempryglede tilfældige ofre. Hvordan undgår man, at sådan en historie bliver omgærdet med morbid fascination?

Det er opgaven, som filmskaberne bag den prisvindende dokumentar Undertrykkelsens sang, der i aften, tirsdag, har dansk tv-premiere på DR2, har stillet sig selv.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Maj-Britt Kent Hansen
Kurt Nielsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu