Efter ugers tavshed siger 664 repræsentanter fra den danske filmbranche nu fra over for krænkelser, sexisme og chikane og opfordrer til mere åbenhed og dialog.
Det gør de i en fælles erklæring, som Information i dag kan bringe.
Blandt medunderskriverne er den oscarvindende instruktør Susanne Bier, produceren Vibeke Windeløv og skuespillerne Pilou Asbæk, Trine Dyrholm og Lars Mikkelsen.
Siden tv-værten Sofie Linde ved Zulu Comedy Galla i slutningen af september satte ligestilling og krænkelser på dagsordenen og mødte opbakning fra over 1.600 kolleger, har folk fra blandt andet universitetsverdenen, mediebranchen og musiklivet de seneste uger på forskellige måder også råbt op.
I den danske filmbranche har der været anderledes stille.
Her stod den tidligere produktionsassistent Emilia Moth 30. september frem i Ekstra Bladet og fortalte, hvordan hun konkret var blevet udsat for seksuelt krænkende adfærd på sin daværende arbejdsplads Danish Documentary. Hun satte også navn på sin krænker, den verdenskendte dokumentarinstruktør Feras Fayyad.
Men hun mødte ikke samme kollektive omfavnelse, som den profilerede tv-vært havde gjort en måned forinden. Ud over i nogle (primært lukkede) facebookdebatter har der mere eller mindre været radiotavshed fra hendes kolleger. Kritikken har derimod været stor i Soundvenue, her i Information, Ekstra Bladet og senest i en kommentar i Politiken, hvor blandt andet tavshedskulturen i branchen og specifikt Danish Documentary blevet kritiseret.
Ikke mindst fordi den øverste chef i Danish Documentary, Sigrid Dyekjær, har været en fremtrædende figur i den første bølge af #MeToo-bevægelsen og blandt andet har været med til skabe #WeDo, der arbejder for bedre arbejdsmiljø uden seksuelle krænkelser i filmbranchen.
Lørdag stod filmklipper Steen Johannesen, der har været medinstruktør på Feras Fayyads film De sidste mænd i Aleppo, frem i Politiken og kritiserede både instruktøren og ledelsen i Danish Documentary.
Undervejs har Danish Documentary som reaktion på kritikken udgivet et såkaldt statement, hvor de betoner sagens kompleksitet og kritiserer Ekstra Bladet for usandheder og unøjagtigheder, som selskabet imidlertid ikke kan konkretisere »uden at åbne personalesagen i offentligheden«.
Vil gøre branchen bedre
Nu skriver 664 repræsentanter fra branchen i et brev, at det er tid til at tage fat om problemet og sige fra over for krænkelser, chikane og sexisme.
»Vi ønsker at skabe åben dialog, der kan gøre os alle mere bevidste og kloge på, hvordan vi håndterer disse sager i fremtiden – for vi er ikke gode nok endnu,« skriver de blandt andet. »Vi underskriver dette brev for at støtte op om Emilias mod til at træde frem som enkeltperson og for at vise vores solidaritet med alle dem, der i vores branche har oplevet krænkende adfærd.«
En af initiativtagerne, dokumentarinstruktør Olivia Chamby-Rus, siger til Information:
»En håndfuld af os tog initiativ til brevet, fordi vi kunne mærke, at der var et behov for at udtrykke støtte til Emilia i branchen. Vi spurgte vores kolleger, om de ville være afsendere på brevet, og opbakningen var så stor, at det hurtig voksede sig til en underskriftsindsamling, som nu fortsætter online. Vi vil gerne vise, at nu overtager vi stafetten og tager ansvar for at gøre branchen bedre.«
– Skal brevet opfattes som en kritik af Danish Documentarys håndtering af sagen?
»Ikke nødvendigvis. Brevet er en kritik af, at de strukturer, der tillader, at dette kan fortsætte i vores branche, fortsat eksisterer. Det er altså også en kritik af os selv,« siger Olivia Chamby-Rus.
Hun suppleres af filmproducer og instruktør Ole Tornbjerg, der også har skrevet under:
»Når vi laver dokumentarfilm, lever vi af troværdighed, ordentlighed og tillid. Det er nøgleord. Det gælder også i forhold til arbejdsmiljøet. I den sammenhæng er den her sag en skamplet for vores branche,« siger han.
Behov for et klart signal
Formand for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl, der også har skrevet under på erklæringen, har ingen kommentar til den konkrete sag om Danish Documentary. Men hun skriver til Information, at Danske Filminstruktører tager denne og andre sager »meget alvorligt«.
»Og det gjorde vi også, før denne sag kom op i medierne. Modsat mange andre har vi i samarbejde med Producentforeningen, Dansk Teater og Dansk Skuespillerforbund allerede i mere end et år været i gang med at undersøge omfanget og karakteren af grænseoverskridende adfærd i film- og teaterbrancherne.«
Om en måneds tid vil de fremlægge en række initiativer, som de i fællesskab tager. Formålet er at sikre et sundt og trygt arbejdsmiljø, og initiativerne skal sikre, at branchen fremover kan tackle denne slags sager »langt mere offensivt«.
»Vi kan selvfølgeligt ikke acceptere at denne slags sker,« skriver Christina Rosendahl.
Dokumentarinstruktør Louise Unmack Kjeldsen er en af få, der har kritiseret branchens tavshed offentligt. I et facebookopslag skriver hun: »Filmbranchen er ramt af #MeToo, og folk flest i branchen forholder sig tavse, hvilket betyder, at de få kvinder, som tager mod til sig (…) får lov til at flagre i vinden.«
Sagen kort:
- Den fælles erklæring kommer, efter Ekstra Bladet har afsløret en sag om seksuelle krænkelser i produktionsselskabet Danish Documentary. Den 30. september bragte avisen en artikel, hvor en tidligere ansat i produktionsselskabet Danish Documentary Emilia Moth, stod frem med konkrete anklager om seksuelle krænkelser mod instruktøren bag blandt andet The Cave og De sidste mænd i Aleppo, Feras Fayyad.
- Anklagen handler om en række sager, hvor Feras Fayyad ifølge Emilia Moth blandt andet sagde til hende, at hun »burde gå i kortere kjoler for hans skyld«, og at han »selvfølgelig kiggede på hendes røv«, når hun bukkede sig for at hente noget i kontorets køleskab. Chikanen kulminerede ifølge Moth, da Fayyad foran nogle fælles kolleger sagde, at han tænkte på hende, mens han onanerede. Hun sagde fra, og efterfølgende blev han »ubehagelig og iskold med det samme«.
- Den følgende weekend klagede Fayyad over Moth til en kollega og krævede en undskyldning fra hende, og siden blev der afholdt møder mellem Fayyad, ledelsen og Moth. Ifølge Moth tog ledelsen Fayyads side, og da hun sagde til sin øverste chef, at hun syntes, de havde håndteret sagen forkert, sagde chefen, at det nu var Moth, der krænkede.
- Kort efter stoppede Moth i Danish Documentary, da hun ikke kunne koncentrere sig om arbejdet – efter eget udsagn var hun bange for, at Fayyad skulle komme ind på hendes kontor.
- Efter Ekstra Bladet er gået ind i sagen, har Emilia Moth modtaget en besked på Instagram, hvor Feras Fayyad undskylder sin opførsel.
Hun har derfor skrevet under på opråbet for at sende et signal til de kvinder, der har oplevet grænseoverskridende adfærd i branchen.
»I første omgang Emilia Moth,« siger hun, »men også for at sende et klart signal til andre, der kan overveje at stå frem om, at vi i så fald har deres ryg.«
– Havde de grund til at tvivle på, om det er tilfældet?
»Der har jo været meget snak og mange debatter rundt omkring, blandt andet på de sociale medier, men jeg synes, der er behov for, at vi sender et helt klart signal.«
– Set udefra har der ikke hidtil været mange offentlige tilkendegivelser, i hvert fald ikke i sammenligning med den støtte, som Sofie Linde fik i mediebranchen. – Hvorfor tror du, at det er sådan?
»Jeg tror, folk er forsigtige. Mange af os er ret sårbare, da vi næsten alle sammen er freelancere. Alle kender hinanden og er venner og kolleger,« siger Louise Unmack Kjeldsen.
Også instruktør og producer Jella Bethmann mener, at tavshedskulturen blandt andet kan forklares med, at branchen er lille, men også at folk i branchen ofte har et ønske om at høre begge sider af historien.
»Men,« siger hun, »tavsheden er blevet mere og mere larmende, når den anden side (Danish Documentary, red.) ikke siger noget.«
Sexisme er en fælles opgave
Jelle Bethmann kalder den konkrete sag en »lortesag«, men også en enestående chance for at kunne gøre det anderledes end alle andre:
»Vi skal være åbne, ikke victimblame, ikke gå i fælden og blive indhentet af en sag, hvor vi fejlagtigt troede, vi håndterede det godt som branche. Selvransagelse vil være godt, tror jeg. Det handler om, hvordan vi håndterer lignende sager fremover. Vi burde diskutere det i fællesskab og med åben dialog.«
Flere repræsentanter fra det danske filmmiljø, som Information har talt med, har ikke ønsket at udtale sig om sagen eller tavshedskulturen af frygt for deres fremtidige karrierer.
Produceren Sigrid Dyekjær, der er medejer af Danish Documentary, afviser at stille op til interview om kritikken eller brevet, men har på vegne af selskabet sendt følgende kommentar:
»Vi har ikke underskrevet brevet, da vi er part i den sag, der nævnes i det. Men vi bakker op om budskabet, og vi er ulykkelige over, at Emilia har haft de her oplevelser, mens hun var ansat på Danish Documentary. Rigtig mange arbejdspladser og brancher står i samme situation som os. Vi deler gerne vores læring fra denne sag med vores kolleger i filmbranchen og udveksler også gerne med dem, om deres erfaringer. For vi ved, at de her sager er meget svære at have med at gøre på en arbejdsplads. Derfor er det så vigtigt, at vi bliver klogere – sammen. Sexisme er desværre et kæmpestort problem i hele samfundet, så det er en fælles opgave.«
DOKUMENTATION:
OPGØR MED SEXISME
Vi underskriver denne erklæring, fordi det er tid til at stå sammen og sikre en arbejdskultur, hvor de, der er blevet krænket, bliver støttet.
Vores branche er lille, men stærk. Der findes ikke én opskrift på, hvordan vi gør, men vi underskriver denne erklæring, fordi vi er parate til at påtage os ansvar, så alle i den danske filmbranche trygt kan komme på arbejde, uden frygt for chikane og sexisme.
Vi underskriver denne erklæring, fordi vi allerede har været igennem en bølge af #MeToo og Times Up, men nu har produktionsassistenten Emilia Moth givet os en chance mere, så vi kan sætte spotlys på krænkelser, der findes på vores arbejdspladser.
Den 30. september stod Emilia frem og fortalte om et længere forløb med seksuelle krænkelser på arbejdspladsen, der endte med, at hun opsagde sin stilling. Emilias sag er ikke et særtilfælde, men et udtryk for et problem, der stadig præger mange brancher – ikke mindst vores egen.
Vi ønsker at skabe åben dialog, der kan gøre os alle mere bevidste og kloge på, hvordan vi håndterer disse sager i fremtiden – for vi er ikke gode nok endnu.
Vi underskriver dette brev for at støtte op om Emilias mod til at træde frem som enkeltperson, og for at vise vores solidaritet med alle dem, der i vores branche har oplevet krænkende adfærd.
Vi skylder jer – men i høj grad også os selv – at gribe dette momentum og vokse som branche.
Dette er et opgør, der vil kræve fortløbende arbejde af os alle, et arbejde der begynder med en erkendelse af, at vi har et problem. Vi må opbygge en mere åben og ærlig dialog om, hvordan vi alle konkret kan gøre det bedre i fremtiden.
Vi vil tage ansvar, vi vil støtte hinanden – også når det gør ondt – og vi vil blive bedre.
Med venlig hilsen
Aktører i den danske filmbranche
De 664 underskrivere af brevet
- Adam Morris Philp, fotograf
- Adam Schmidt, skuespiller
- Adam Wallensten, fotograf
- Agapi Triantafillidis, fotograf
- Aida Riberholt-Rischel, instruktør & manuskriptforfatter
- Ala’A Mohsen, instruktør
- Alba August, skuespiller
- Alexander Tange, animationsinstruktør
- Alvin Olid Bursøe, skuespiller
- Amalie Lindegård, skuespiller
- Amalie Næsby Fick, animationsinstruktør
- Amalie Skovhus Petersen, scenograf
- Amanda Elizabeth Rischel, skuespiller
- Amelia Höy, skuespiller
- Amelie Mattisson Chue, fotograf
- Amira Jasmina Jensen, skuespiller
- Anders Albjerg Kristiansen, klipper
- Anders Ankerstjerne, tonemester
- Anders August, manuskriptforfatter
- Anders Brink Madsen, skuespiller
- Anders Giversen, location scout
- Anders Glud Jensen, skuespiller
- Anders Heinrichsen, skuespiller
- Anders Jeelsmark Mortensen, manuskriptforfatter
- Anders Juul, skuespiller
- Anders Lindved, filmfotograf
- Anders Mossling, skuespiller
- Anders Nydam, fotograf
- Anders Nygaard, caster
- Anders Skov, klipper
- Anders Vadgaard Christensen, direktør Kong Gulerod Film
- Anders Villadsen, klipper
- Andrea Øst Birkkjær, skuespiller
- Andreas Fischer-Hansen, fotograf
- Andreas Garfield, manuskriptforfatter
- Andreas Hjortdal, producer
- Andreas Johnsen, instruktør
- Andreas Krohn, b-fotograf
- Andreas Sandborg, tonemester
- Ane Mikkelsen, klipper
- Anette Støvelbæk, skuespiller
- Ania de Sá, klipper
- Anita Beikpour, instruktør
- Anita Mathal Hopland, Instruktør
- Anja Kvistgaard Marott, instruktør
- Ann Eleonora Jørgensen, skuespiller
- Anna Bruus Christensen, skuespiller
- Anna Cold Winge Leisner, fiktionsproducer
- Anna Eline Friis-Rasmussen, instruktør
- Anna Emma Haudal, manuskriptforfatter
- Anna Heide, klipper
- Anna J Ljungmark, producer
- Anna Louise Petersen Amargós, manuskriptforfatter
- Anna Malmkjær Willumsen, producer
- Anna Ofelia Ørum Borregaard, produktionsassistent
- Anna Risgaard Dahl, producer
- Anna Schulin-Zeuthen, instruktør
- Anna Skov Jensen, dramatiker
- Anna Wistreich, klipper
- Anne Ahn Lund, instruktør & fotograf
- Anne Blohm Rudbæk, lineproducer
- Anne Catherine Sauerberg, make up
- Anne Falkesgaard Hansen, producer
- Anne Gry F Kristensen, lyd
- Anne Köhncke, producer
- Anne Marie Helger, skuespiller
- Anne Sofie Espersen, skuespiller
- Anne Sofie Wanstrup, skuespiller
- Annette Mari Olsen, filminstruktør
- Annika Berg, instruktør
- Anthon Falkenstrøm Tougaard, fotograf
- Anton Hjejle, skuespiller
- Anton Sager, skuespiller
- Ask Hasselbalch, instruktør
- Aske Alexander Foss, fotograf
- Assa Rytter, instruktør
- Asser Bo Paludan, producer
- Asta Wellejus, interaktive formater, instruktør & producent.
- Astrid Faarup, caster
- Astrid Kjems Hytten, fiktionsproducer
- Astrid Øye, manuskriptforfatter
- Balthazar Hertel, filmfotograf
- Benjamin Boe Rasmussen, skuespiller & formand dansk skuespillerforbund
- Benjamin Kirk, fotograf
- Betina Grove, skuespiller
- Biljana Stojkoska, skuespiller
- Birgitte Rask, producer
- Birgitte Skov, producer fiktion
- Birgitte Stærmose, filminstruktør
- Bo Asdal, tonemester
- Bobbie Esra G. Pertan, klipper
- Bobby Salomon Hess, lyddesigner og direktør for FilmTone ApS
- Bolette Nørregaard Bang, skuespiller
- Camilla Arlien, dokumentarinstruktør
- Camilla Bendix, skuespiller
- Camilla Hammerich, producer
- Camilla Lau, skuespiller
- Camilla Magid, instruktør
- Camilla Nielsson, dokumentarfilminstruktør
- Camilla Ramonn, instruktør
- Camilla Schønberg, produktionsleder
- Camilla Silvana Navarro Howalt, scenograf
- Camille Bildsøe, instruktør
- Carl August Jansson, fotograf
- Carl Olsson, instruktør
- Carla Philip Røder, skuespiller
- Caroline Eybye, producer
- Caroline Sascha Cogez, instruktør
- Caroline Schlüter, producer
- Casper Høyberg, fotograf
- Catharina Bigler, producer assistent
- Catherine Pattinama Coleman, fotograf
- Cathrine Marchen Asmussen, instruktør
- Catrine Le Dous
- Cecilie McNair, instruktør
- Charlotte Brodthagen, fiktionsinstruktør
- Charlotte Hjordt, fiktionsproducer
- Charlotte Laustsen, makeup
- Charlotte Sachs Bostrup, instruktør
- Charlotte Sieling, instruktør
- Christian Einshøj, instruktør & klipper
- Christian Gade Bjerrum, skuespiller
- Christian Iversen, skuespiller
- Christian Karlsen, fotograf
- Christian Knud Gamst Miller-Harris, manuskriptforfatter
- Christian Lønhart, fiktionsproducer
- Christian Voldborg Andersen, instruktør
- Christiane Bjørg Nielsen. skuespiller
- Christiane G. Koch, skuespiller
- Christina Christensen, instruktør
- Christina Desirée Jensen, scripter
- Christina J. Lassen, produktionsleder
- Christina Martiny Moltke, dokumentarinstruktør
- Christina Rosendahl, instruktør
- Christina Øster, manuskriptforfatter
- Christine Albeck Børge, skuespiller
- Christine Exner, skuespiller, manusforfatter
- Christine Sønderris, skuespiller
- Clara Jantzen Kreinøe, postproducer
- Clara Maria Torp Øckenholt, scenograf
- Clara Mendes, manuskriptforfatter
- Claudia Saginario, producer
- Claus Riis Østergaard, skuespiller
- Cyron Melville, skuespiller
- Cæcilie Østerby Sørensen, producer dokumentar
- Danica Curcic, skuespiller
- Daniel Borgman, instruktør
- Daniel Kragh-Jacobsen, instruktør fiktion
- David Owe, skuespiller
- Denise Kræmer, manuskriptforfatter
- Denniz Göl Bertelsen, filmklipper
- Ditte Hansen, manusforfatter
- Ditte Milsted, producer
- Ditte von Fintel, produktionsleder
- Dorte Bengtson, animationsinstruktør
- Dorte Højsted, skuespiller
- Dorte W Høgh, manuskriptforfatter
- Dorthe Riis Lauridsen, producer
- Edith Tvede, instruktør & manuskriptforfatter
- Edvard Friis-Møller, fotograf
- Eirik Sæter Stordahl, instruktør
- Ejner Seidelin, dokumentarinstruktør
- Elias Munk, manuskriptforfatter & skuespiller
- Ellaha Lack, skuespiller
- Ellen Hillingsø, skuespiller
- Elsa María Jakobsdóttir, fiktionsinstruktør
- Emelie Appelin, continuity
- Emil Aagaard, fotograf
- Emil Blak Olsen, skuespiller
- Emil Heinsen, b-fotograf
- Emil Langballe, instruktør
- Emil Lynge Johnsen, producer
- Emil Nygaard Albertsen, manuskriptforfatter
- Emil Salling, tonemester
- Emilie Bredtved Hansen - producer, fiktion
- Emilie E. R. Lindgreen, agent
- Emilie Koefoed Larsen, manuskriprforfatter
- Emily Nicoline Quist, producer
- Emma Le Marc, manuskriptforfatter
- Emma Sehested Høeg, skuespiller
- Emma Silja Sångren, skuespiller
- Erik Zappon, fotograf
- Esben Bay Grundsøe, klipper
- Esben Tønnesen, fiktionsinstruktør
- Estephan Wagner, instruktør & klipper
- Esther Wellejus, instruktør
- Eva Maria Mogensen, manuskriptforfatter & klipper
- Eva Marie Rødbro, instruktør
- Felicia Bang, production designer
- Flemming Klem, manuskriptforfatter
- Flemming Lyngse, instruktør
- Frederik B. Ringtved, manuskriptforfatter
- Frederik Nørgaard, filminstruktør
- Frederik Rye Nielsen, manuskriptforfatter
- Frederik Strunk, klipper
- Frederik Sølberg, dokumentarfilminstruktør
- Frederikke Aspöck, instruktør
- Frederikke Dahl Hansen, skuespiller
- Frej Volander Himmelstrup, tonemester
- Freja Borrowman, klipper
- Freja Gelbjerg-Hansen, Produktionsassistent/produktionskoordinator
- Frigge Fri, instruktør
- Gabriella Tipsa Bruun, makeup
- Gaia Victoria Rosberg, skuespiller
- Gerard Carey Bistrup, skuespiller
- Gitte Nørris Lorentsen, chefrekvisitør
- Giusy Naitana, filmklipper
- Gro Therp, casting director
- Gustav Möller, instruktør
- Hannah Elbke, fiktionsinstruktør
- Hanne Jørna, skuespiller
- Hans Henrik Clemensen, skuespiller
- Heidi Kim Andersen, producer
- Helle Faber, producer
- Helle Lygum Justesen, production designer
- Henning Sprogøe, skuespiller
- Henriette Kræmer, produktionsleder
- Henrik Danstrup Holst, fiiktionsproducer
- Henrik Garnov, tonemester
- Henrik Kristensen, fotograf
- Henrik Vincent Thiesen, klipper
- Ian N. Tomkins DFF, fotograf
- Iben Dorner, skuespiller
- Iben Haahr Andersen, instruktør
- Ida Bregninge, filmklipper
- Ida Holmgren, assisterende producer
- Ine Urheim, manuskriptforfatter
- Irene Sparre, producer
- Isabel Bernadette Brammer, klipper
- Ivalo Frank, instruktør
- Jacob Jarek, producent
- Jacob Østergaard Johansson, Lys
- Jacob Langkjær Davidsen, tonemester
- Jacob Teglgaard, skuespiller
- Jacob Thuesen, filminstruktør & filmklipper
- Jakob Cedergren, skuespiller
- Jakob Fauerby, skuespiller
- Jakob Garfield, tonemester
- Jakob Juul Toldam, klipper
- Jakob Strandgaard, tonemester
- Jan Bastian Muñoz Marthinsen, fotograf
- Jan Pallesen, filmfotograf
- Jan Richter-Friis, fotograf
- Jan Weincke, fotograf
- Jannik Splidsboel, instruktør
- Jannik Tai Mosholt, manuskriptforfatter
- Janus Billeskov Jansen, klipper
- Jasper J. Spanning
- Jeanette Nordahl, fiiktionsinstruktør
- Jeanette Nørgaard, animationsinstruktør
- Jella Bethmann, instruktør & producent
- Jenna Mangulad, filmklipper
- Jenny Mattesen, producer fiktion
- Jens Jacob Tychsen, skuespiller
- Jens Jonas í Dali Wagner, manuskriptforfatter & kreativ Producer
- Jeppe Gjervig Gram, manuskriptforfatter
- Jeppe Rønde, instruktør
- Jeppe Wowk, producer
- Jesper Dalgaard, instruktør
- Jesper Fink, manuskriptforfatter
- Jesper Jack, producer
- Jesper Morthorst, producer
- Joachim Morre, instruktør fiktion
- Johan Carøe, komponist
- Johan Knattrup Jensen
- Johannes Lassen, skuespiller
- Johannes Rasmus Rose, tonemester
- Jon Lange, skuespiller
- Jonas Allen, producer
- Jonas Bruun, instruktør
- Jonas Risvig, fiktionsinstruktør
- Josef Riel Mahmud, producerassistent
- Josefine Else Larsen, scenograf
- Josefine Kirkeskov, instruktør
- Josefine Skov, tonemester
- Josefine Tvermoes, skuespiller
- Josephine Park, skuespiller
- Josephine Reumert Grau, skuespiller
- Julie Agnete Vang, skuespiller
- Julie Bezerra Madsen, instruktør
- Julie Carlsen, skuespiller
- Julie Herdichek Baltzer, animationsinstruktør
- Julie R. Ølgaard, skuespiller
- Julie Rix Bomholt, producer
- Julie Walenciak, producer
- Julie Wieth, caster & skuespiller
- Julius Krebs Damsbo, klipper
- Karin Jagd, caster
- Karina Dam, manuskriptforfatter
- Karla Nor Holmbäck, animationsinstruktør
- Karla von Bengtson, animationsinstruktør
- Karoline Leth, producer
- Kaspar Astrup Schröder, Instruktør & producent
- Kasper Kalle, instruktør
- Kasper Leisner, skuespiller
- Kasper Lykke Schultz, producer
- Kasper Schultz Simonsen, klipper
- Kathrine Dyre, skuespiller
- Katia Forbert Petersen, filmfotograf
- Katja Adomeit, producer
- Katja Holm, skuespiller
- Katrine A. Sahlstrøm, producer & producent
- Katrine Brocks, instruktør
- Katrine Dolmer, produktionsleder
- Katrine W. Kjær, instruktør
- Kenneth M. Christensen, skuespiller
- Kenneth Sorento, filmfotograf & instruktør
- Kerren Lumer-Klabbers, filminstruktør fiktion
- Kimmie Tiemroth, manuskriptforfatter
- Kirsten Skytte, animationsinstruktør
- Klaus Kjeldsen, filminstruktør
- Kristian Arbs, filmfotograf
- Kristian Høgh Jeppesen, skuespiller
- Kristine Kujath Thorp, skuespiller
- Kristjan Møller, animationsinstruktør
- Kræsten Kusk, fiktionsinstruktør
- Kåre Marling Kiib, instruktør
- Lars Beyer, filmfotograf DFF
- Lars Bonde, filmfotograf
- Lars Gonzalez, tonemester
- Lars Halvorsen, tonemester
- Lars Mikkelsen, skuespiller
- Lars Ranthe, skuespiller
- Lars Rønnow Torp, producent
- Lasse Frank, filmfotograf
- Laura Bach, skuespiller
- Laura Bro, skuespiller
- Laura Christensen, skuespiller
- Laura Hancock, instruktør fiktion
- Laura Ludmilla Sørensen, instruktør
- Laura Skiöld Østerud, klipper
- Laura Valentiner-Bohse, producer
- Laura Vasegaard, agent
- Laurits Flensted-Jensen, instruktør
- Lea Hjort, dokumentarinstruktør
- Lea Lykke, producer
- Lea Løbger, producer
- Lena Paaske, caster
- Lene Maria Christensen, skuespiller
- Lene Poulsen, skuespiller
- Lila Nobel, skuespiller
- Lina Flint, producer
- Linda Man, klipper
- Linda Wassberg, fotograf
- Line Arlien-Søborg, skuespiller
- Line Gellert, klipper
- Line Mørkeby, manuskriptforfatter
- Line Schou, filmklipper
- Linnea Becker-Larsen, scenograf
- Linnea Berthelsen, skuespiller
- Lis Dyre, filmfotograf
- Lisbeth Wulff, skuespiller & manusforfatter
- Lise Birk Pedersen, dokumentarfilmsinstruktør
- Lise Lauenblad, skuespiller
- Lise Orheim Stender, producer
- Lise Saxtrup, producer dokumentar animation spil
- Lotte Andersen, skuespiller
- Lotte Bergstrøm, skuespiller & klipper
- Lotte Suwalski, manuskriptforfatter
- Loui Ladegaard, fotograf
- Louise Barkholt, producer
- Louise Beyer, producerelev på Den Norske Filmskole
- Louise Detlefsen, instruktør
- Louise Friedberg, instruktør
- Louise Gammelgaard, skuespiller
- Louise Grosell, line producer
- Louise Hauberg Lohmann, make-up
- Louise Jappe, instruktør
- Louise Kjær Kuscu, produktionsleder
- Louise Leth-Espensen, dokumentarfilmsinstruktør
- Louise McLaughlin, fotograf
- Louise Mieritz, manusforfatter
- Louise Polano, makeup artist
- Louise Sommer, associate producer
- Louise Unmack Kjeldsen, instruktør
- Lue Støvelbæk, skuespiller
- Luise Kirsten Skov, skuespiller
- Luna Jansen, lineproducer
- Lykke Sand, skuespiller
- Lærke Moldenæs, junior producer
- Lærke Reddersen, manuskriptforfatter
- Lærke Vindahl, producer/exec
- Mads Grage, manuskriptforfatter
- Mads Hedegaard, instruktør
- Mads Hjulmand, skuespiller
- Mads Olsen, klipper
- Magnus Haugaard, skuespiller
- Magnus Nordenhof Jønck, instruktør
- Maj Nygaard Katzenelson, scenograf
- Malene Choi, instruktør
- Malene Flindt Pedersen, producer
- Malin Birch-Jensen, maskør/sminkør
- Malou Reymann, instruktør
- Malte Udsen
- Malthe Jagd Miehe-Renard, manuskriptforfatter
- Manuel Claro, fotograf
- Marcel Zyskind, filmfotograf
- Marco Ilsø, skuespiller
- Maren Louise Käehne, manuskriptforfatter
- Margaux Gillet, produktionsleder
- Maria Bäck, instruktør
- Maria Cordsen, skuespiller
- Maria Helga Stürup, producerassistent
- Maria Kristensen, produktionsleder
- Maria Møller Kjeldgaard, producer
- Maria Rich, skuespiller
- Maria von Hausswolff, fotograf
- Maria Winther Nørgaard, skuespiller
- Maria Winther, klipper
- Marianne Hougen-Moraga, instruktør dokumentarfilm
- Marianne Lentz, manuskriptforfatter
- Marie Askehave, skuespiller
- Marie Bjørn, manuskriptforfatter
- Marie Grahtø, instruktør
- Marie Haaning, producerassistent
- Marie Knudsen Fogh, skuespiller
- Marie Limkilde, instruktør
- Marie Louise Bordinggaard, klipper
- Marie Louise Wille, skuespiller
- Marie Schmidt Olesen, producent
- Marie Skovgaard, instruktør
- Marie Tourell Søderberg, skuespiller
- Marie Østerbye, manuskriptforfatter
- Marie-Lydie Nokouda, skuespiller
- Marijana Jankovic, skuespiller & instruktør
- Marina Bouras, skuespiller
- Marina Vorobyeva, instruktør
- Marius mørkholm schmedes, assistent
- Mark Bukdahl, klipper
- Martin Anthon, klipper
- Martin Høgsted, skuespiller & manusforfatter
- Martin Munch, fotograf
- Martin Schade, klipper
- Martin Skov, animationsinstruktør
- Martin Wehding, klipper
- Mathias Bruunshøj Jakobsen, producer
- Mathias Døcker Petersen, fotograf
- Mathias Niel, produktionsassistent
- Mathias Skov Rahbæk, skuespiller
- Mathilde Hvid Lippmann, producer
- Mathilde Norholt, skuespiller
- Mathilde Schytz Marvit, producer
- Matias Bülow la Cour, tonemester
- Matilda Appelin, producer
- Melanie Dastmalchi, producer
- Merete Damgaard Mærkedahl, skuespiller
- Meta Louise Foldager, producer
- Mette Gregersen, skuespiller
- Mette Heeno, manuskriptforfatter
- Mette Heide, producer
- Mette Hesthaven, fiktionsinstruktør
- Mette K. Madsen, skuespiller
- Mette Korsgaard, instruktør
- Mette Rio, production designer
- Mette-Ann Schepelern, instruktør
- Mia Jexen, skuespiller
- Mia Koskela, tonemester
- Mia Mai Graabæk, fotograf
- Michael Bauer, filmklipper
- Michael Graversen, doku-instruktør
- Michel Schønnemann, producer
- Michella Bredahl, dokumentarinstruktør
- Mie Skjoldemose, manuskriptforfatter
- Mie Sofie Nielsen, klipper
- Mik Stampe Fogh, klipper
- Mika Blem Kristiansen, produktions assistent
- Mikael Kloster Ebbesen, klipper
- Miki Mistrati, creative director
- Miki Schack, Producer, fiktion og reklame
- Mikkel Serup, instruktør fiktion
- Milad Alami, instruktør
- Mille Dinesen, skuespiller
- Mira E. Falk, tonemester
- Monica Hellstrøm, producer
- Morten Green, tonemester
- Morten Groth Brandt, tonemester
- Morten Hammershøy Kølln, manuskriptforfatter
- Morten Hee Andersen, skuespiller
- Morten Hemmingsen, skuespiller
- Morten Kirkskov, skuespiller
- Morten Stahlhut, producer
- My Hyttel, produktionsassistent
- My Thordal Boe, filmklipper
- Nadim Carlsen, fotograf
- Nadja Nørgaard Kristensen, producer dokumentar & fiktion
- Nagieb Khaja, instruktør
- Nanna Frank Møller, dokumentarinstruktør
- Nanna Nyboe Tabor, fiktionsproducer
- Nanna Westh, manuskriptforfatter
- Natascha Thiara Rydvald
- Neel Rønholt, skuespillerinde
- Nicolai Jandorf, skuespiller
- Nicolas Bro, skuespiller
- Nicole Nielsen Horanyi, instruktør
- Nicoline Skotte, instruktør
- Niels Buchholzer, fotograf
- Niels Thastum, fotograf
- Niklas Herskind, skuespiller
- Nikolaj Feifer, instruktør
- Nikoline Løgstrup, klipper
- Nina Bisgaard, producent DR
- Nina Lyng, CEO & producer
- Ninna Bohn Pedersen, produktionsleder
- Nora Øland, tonemester
- Nynne Bonnén Oldenburg, manuskriptforfatter/konsulent
- Nønne K Rosenring, instruktør & manusforfatter
- Ole Tornbjerg, producer
- Olivia Chamby-Rus, instruktør
- Olivia Neergaard-Holm, klipper
- Pari Khadem, stylist
- Patricia Bbaale Bandak, instruktør
- Patricia Drati, producer
- Pelle Gøtze, instruktør
- Pelle Koppel, skuespiller & kulturentreprenør
- Penelope Bjerregaard, producer fiktion
- Per Damgaard Hansen, producer
- Per Fredrik Skiöld, fotograf
- Pernille Kaae Høier, skuespiller
- Pernille Lund, instruktør
- Pernille Tornøe, producer
- Peter Albrechtsen, tonemester
- Peter Bose, producer
- Peter Flyvholm, skuespiller
- Peter Oliver Hansen, skuespiller
- Peter Schlie Hansen, skuespiller
- Philip Nicolai Flindt, tonemester
- Pilou Asbæk, skuespiller
- Piv Bernth, CEO & executive producer - AppleTree Production
- Puk Lodahl Eisenhardt, producer
- Rania Tawfik, instruktør
- Rasmus Botoft, skuespiller
- Rasmus Hammerich, skuespiller
- Rasmus Hasle, fotograf
- Rasmus Heise, fotograf
- Rasmus Heisterberg, manusforfatter
- Rasmus Kloster Bro, instruktør
- Rasmus Nyholm Schmidt, klipper
- Rasmus Winther Jensen, tonemester
- Rebekka Jørgensen, klipper
- Rebekka Lønqvist, klipper
- Regitze Estrup, skuespiller
- René Ezra, producer
- Rie Hougaard Landgreen, producent
- Rie Lykke, scenograf
- Rikke Lassen, producer
- Rikke Louise Schjødt, instruktør & manusforfatter
- Rikke Nørgaard, instruktør
- Rikke Tambo Andersen, producer
- Rikke Tvilum, scenograf
- Rikke Weischenfeldt, agent
- Roberta Hilarius Reichhardt, skuespiller
- Rosalinde Mynster, skuespiller
- Roxana Reiss, fotograf
- Sandra Yi Sencindiver, skuespiller, instruktør & manusforfatter
- Sara Hjort Ditlevsen, skuespiller & instruktør
- Sara Isabella Jønsson, manuskriptforfatter
- Sara Koppel, animationsinstruktør
- Sara Sofia Kasper, makeup
- Sara Stockmann, producer
- Sarah Hjort Wahlgren, producer
- Sarah-Sofie Torp Boussnina, skuespiller
- Sebastian Bockhoff Lyding, lysmand
- Sebastian Cordes, instruktør
- Sebastian Winterø, filmfotograf
- Senia Dremstrup, producer
- Shila Sloth, fotograf
- Sicilia Gadborg Høegh, skuespiller
- Sidsel Agensø, skuespiller
- Sidsel Filipsen, producer
- Signe Byrge Sørensen, producer
- Signe Egholm Olsen, skuespiller
- Signe Mølgaard, instruktør
- Signe Rebekka Kaufmann, klipper
- Signe Tora Munk Bencke, fotograf
- Silja Cohn, rekvisitør
- Simon Bennebjerg, skuespiller
- Simon Sears, skuespiller
- Simone Lykke, skuespiller
- Sine Vadstrup Brooker
- Sissel Dalsgaard Thomsen, manuskriptforfatter
- Snobar Avani, animationsinstruktør
- Sofie de Mylius, make-up
- Sofie Gråbøl, skuespiller
- Sofie Marie Kristensen, klipper
- Sofie Steenberger, klipper
- Sofie Vibeke Muasya, filminstruktør/dramatiker
- Sophia Olsson, fotograf
- Sophie D'Souza, producer fiktion
- Sophie Winqvist Loggins, DFF, FSS fotograf
- Steen Johannessen, klipper
- Steen Schapiro, klipper
- Steffen Led Sørensen, fotograf
- Stephanie Leon, skuespiller
- Stine Fischer Christensen, skuespiller
- Stine Meldgaard Madsen, fiktionsproducer
- Stinna Lassen, producer
- Stroud Rohde Pearce, filmfotograf
- Sturla Brandth Grøvlen, filmfotograf
- Sun Hee Engelstoft, instruktør
- Sune Køter Kølster
- Susanne Bier, instruktør
- Susanne Bøgeløv Storm, skuespiller
- Susanne Stenaddorf, line producer
- Sybilla Tuxen, instruktør
- Sylvia Le Fanu, fiktionsinstruktør
- Søren Balle, instruktør
- Søren Brydesen, instruktør
- Søren Høy, instruktør & producent
- Søren Kahr, fotograf
- Søren Malling, skuespiller
- Søren Schwarzberg, scenograf
- Tanja Grunwald, caster
- Tanja Wol Sørensen, dokumentarfilmsinstruktør
- Tanya Fallenius, klipper
- Teys Schucany, instruktør
- Therese Glahn, skuespiller
- Thomas Borch Nielsen, instruktør
- Thomas Chaanhing, skuespiller
- Thomas Daneskov, instruktør
- Thomas Hedemann, producent
- Thomas Heurlin, producer
- Thomas Kristian Bek, skuespiller
- Thomas Levin, skuespiller
- Thomas Papapetros, klipper
- Thomas R. S. Meldgaard, manus-student ved Den Norske Filmskole
- Thomas Voss, skuespiller
- Thue Ersted Rasmussen, skuespiller
- Tilde Harkamp, instruktør
- Tina í Dali Wagner, leder af det Færøske Filminstitut
- Tine Hjortbøl, produktionsleder
- Toke Gelardi Rønsholdt, tonemester
- Tor Lubich Fruergaard, animationsinstruktør
- Torben Stig Nielsen, scenograf
- Tove Bornhøft, skuespiller, instruktør, kunstnerisk leder TEATER RIO ROSE
- Trine Appel, manuskriptforfatter
- Trine Dyrholm, skuespiller
- Trine Heidegaard, producer
- Trine Laier, spil- og animationsinstruktør & producent
- Trine Padmo, scenograf
- Troels Hansen, instruktør
- Troels Rasmus Jensen, fotograf
- Uffe Bryld, instruktør
- Ulla Glud, sminkør & hår-stylist
- Ulrik E. E. Gutt-Nielsen, instruktør
- Ulrik Gutkin, producer
- Ulrikke Xenia Sandby, produktionskoordinator
- Valdemar Cold Winge Leisner, fotograf
- Valeria Richter, manuskriptforfatter
- Vibeke Bryld, instruktør dokumentar
- Vibeke Vogel, producer
- Vibeke Windeløv, producer
- Victor Cunha, producer
- Victoria Carmen Sonne, skuespiller
- Viola Hjorth, klipper
- Wiebe van der Vliet, klipper
- William Andreas Wivel, dokumentarfilminstruktør
- Youssef W. Hvidtfeldt, skuespiller
- Yrsa Wedel, klipper
- Yunah Rädecker, makeup artist
- Zara Zerny, instruktør
- Zinnini Elkington, instruktør
- Ömer Sami, instruktør
- Özlem Saglanmak, skuespiller
- Åsa Riton, instruktør
Onlineunderskriftsindsamlingen nævnt i artiklen kan findes her.
Jo, initiativet er fint, men det er efterhånden blevet tydeligt at det hverken er sex eller flirt den er gal med. Det er folk som tror de har magt til at se andre som mindre værd.
Det er egoer som under klapsalver får lov til at puste sig op, føle sig berettigede og dermed urørlige.
Måske skal kulturen af idolisering mellem kolleger og i samfundet der skal ses efter i sømmene.
"Flere repræsentanter fra det danske filmmiljø, som Information har talt med, har ikke ønsket at udtale sig om sagen eller tavshedskulturen af frygt for deres fremtidige karrierer."
Hvad i alverden er det, der foregår?
Denne mur af frygt?
Jeg forstår det vitterligt ikke!
Eller rettere: Måske ønsker jeg blot ikke at forstå det..
Guderne skal vide, at jeg - en antikapitalist og en revser af fantasien om 'meritokratiets' berettigelse - nok er i besiddelse af visse fordomsfulde formodninger om hvordan 'ret' og 'rimelighed' forvaltes på parnasset. Men at se selv mine værste forestillinger således overhalet af virkeligheden, er intet mindre end rystende..
Hvad i alverden er det, der foregår?
For en udenforstående ser det ud som om, at hierarkierne i de mest søgte (ønskværdige) institutioner i det danske samfund er domineret og præget af rene sociopater..
Hvad i alverden er det, der foregår?
Hvor er jeg dog taknemmelig for alle de, der endelig står frem, og som med navns nævnelse sætter sociopaterne skakmat. De fortjener at blive udstillet, disse sociopater, hver og en, i al deres umådelige ynkelighed.
Samtidig bør enhver organisation, ikke mindst de som i år efter år har næret sådanne slanger ved deres barm, opstille ekstremt klare retningslinjer for rimelig opførsel, og ligeledes have krystalklare procedurer for, hvordan anklager om sociopatisk adfærd behandles.
Hvad i alverden er det, der foregår?
Er vi ikke voksne mennesker?
I Sigrid Dyekjærs skriftlige kommentar skriver hun , at "...vi er ulykkelige over, at Emilia har haft de her oplevelser". Læg mærke til at hun ikke(!) skriver, at hun/de er ulykkelige over det, som Emilia har været udsat for - nej, fokus er på Emilias 'oplevelser'. På den måde forsøger hun (Sigrid Dyekjær) at snige sig uden om sit objektive ledelsesansvar i følge Arbejdsmiljøloven - med tilhørende potentielt erstatningsansvar. Manøvren ses tit og er da forståelig - men den er denondelynemig usympatisk.
@ Torsten -
Jeg kan sagtens forstå hvorfor mænd ikke har lyst til at sige noget som helst i den her situation - i følge MeToos logik er der kun plads til de "krænkedes" historier og en fuldstændig kapitulation fra "krænkerne" - enhver form for forsvar eller nuancering bliver opfattet som kvindefjendsk, tonedøvt og, ja, krænkende - indtil MeToo finder en form, hvor der faktisk er plads til en samtale, synes jeg det er fuldt forståeligt, ja nærmest tilrådeligt, at mænd bakker ud og undlader at lege med.
Jamen med 664 tilkendegivelser er problemet vel løst ... Specielt fordi oscarvindere også er med.
"»Ikke nødvendigvis. Brevet er en kritik af, at de strukturer, der tillader, at dette kan fortsætte i vores branche, fortsat eksisterer. Det er altså også en kritik af os selv,« siger Olivia Chamby-Rus." - sies det her! Man er politisk korrekt til det pinlige (!) og kritiserer "strukturer", der ingen våger å henge bjellen på katten og kalle "den verdenskendte dokumentarinstruktør Feras Fayyad" (og alle de andre av hans like!) for den drittsekken han faktisk har oppført seg som!
Peronlig undrer jeg meg også på om alle de her kvinner, som har underskrevet dette oppropet, om de noen ganger "ser seg selv i speilt" og vurderer; hva og hvordan de selv kommuniserer utad - om det kan være at deres uttrykk (!) kan bidra (?) til å "tillate" (!) sånn her oppførsel fra disse svinske menn.
Beste hilsen Steinar
Jeg tror altid offentligheden er parat til at høre fra krænkerne. Fra Morten, Jeppe og nu Feras. Hvorfor nakkemassage?, hvorfor sms-beskeder, hvorfor dit og hvorfor dat?
Jeg synes ikke, Jan Jensen, at Jeppe har været tavs. Og han er dog den eneste, som rent faktisk ikke har gjort noget, man kan kalde sexchikane - i hvert fald kendt i offentligheden.
Ok. Jeppe har sagt undskyld. Jeg fandt i øvrigt aldrig ud af om det var til mig. Eller hvem det var til. Han har ikke gjort mig noget. Så jeg ved slet ikke hvorfor han gjorde det. Men jeg vil da godt høre hvad han tænkte i situationen.
Hele den her Me-Too bevægelse, har kun vind i sejlene fordi at Morten Østergaard og andre som ham vælger at gå i fælden ved at undskylde.
Istedet skulle han have sagt til Lotte Rod:”Hvis du mener at der er foregået noget ulovligt, må du melde det til politiet”. Og “hvis du gør det, og politiet ikke mener at der er begået noget ulovligt, så melder jeg dig til politiet for injurier”.
Slut.
Jacob Nielsen, du er helt væk: det handler om almindelig, god moral og almindelig respekt for andre menneskers intimsfære. Lovgivning i et ordentligt samfund er den yderste grænse, når der er gået langt over stregen.
I nærmest kollektivt omfang er mænd ude at indrømme, at de er aldeles uegnede som ledere, for de kan ikke benytte fornuften til at bekæmpe impulser. De er med andre ord i deres drifters vold og kan ikke lægge bånd på sig selv.
Steffen, jeg mener det er helt væk at Morten Østergaard har valgt at gå af for noget der skete for næsten 10 år siden. Der er ingen udover ham og Lotte Rod der helt præcist ved hvad der foregik. Hvem siger at Morten ikke misforstod hendes flirten? Hvem siger at Lotte Rod ville have reageret lige sådan, hvis det var Brad Pitt der havde lagt en hånd på hendes lår?
Jeg er bestemt ikke tilhænger af hverken Morten eller de Radikale, men vi bliver nødt til at lægge en dæmper på os selv, hvis ikke verden skal gå helt amok. Der må være en tålegrænse.
Jacob Nielsen, Morten Østergaard valgte, ved vi nu, at gå, før det kom til offentlighedens kendskab, at der var tale om en dårlig vane, han har taget med fra skolegården.
Efter min opfattelse gik Morten Østergaard af, fordi han håndterede episoden inkompetent - bl.a. ved at omtale sig selv i tredje person. 'Tøsedreng'! Og nu har respekten for politikerne fået endnu et nøk nedad.
Mangel på kontrol af seksualdriften, blandet med følelsen af magt, slører hjernen.
Det er let at kontrollere.
Dvs. de magtfulde, der udnytter deres magt, på dette område, er meget svage.
Måske derfor det fortrænges og er svært at indrømme.
Mennesker med magt, har svært ved at erkende svagheden.
Svagt og småt.
Tak, Torsten Jacobsen, jeg kunne ikke sige det bedre. Jeg er er 73 år. Hvad foregår der? Er alle kvinder i fx filmbranchen blevet krænket i de seneste 50 år? I givet fald, hvorfor har ingen sagt fra før nu?
Henrik Ljungberg
"Alt i verden handler om sex - undtagen sex. Sex handler om magt.
Oscar Wilde
Bare for en god ordens skyld :
MØ gik af fordi der var mindst tre andre sager om seksuelle krænkelser.
I øjeblikket ligger én sag hos de Radikales personaleafdeling.
Han vidste - det har han selv skrevet på Facebook - at det kun var et spørgsmål om tid, før disse sager ville komme frem i lyset.
Og han løj både offentligt og internt om, at han ikke selv var krænkeren i Lotte Rods sag.
Det var Martin Lidegaard og Jens Rohde, der ville tilbunds i sagen, derfor er der også spekulationer om, hvorvidt det handlede om en magtkamp.
Når de Radikale har slået sig stort op på at ville seksuel chikane til livs, var der ikke andet for MØ at gøre, efter hans navn kom ud.
Jeg venter i spænding på alle de horrible hændelser, der foranledigede MØ til at kaste sig ud i alskens dobbeltspil og løgne. For det er helt uden for min ringe fatteevne, hvis det kun handler om den famøse hånd på det famøse lår.
Eva Schwanenflügel
"Det var Martin Lidegaard og Jens Rohde, der ville tilbunds i sagen, derfor er der også spekulationer om, hvorvidt det handlede om en magtkamp."
I politik er der vel altid magtkampe, men derudover tænker jeg også, at de 2 herrer har haft en interesse i at få sat det rigtige navn på, så folk omkring dem ikke skulle spekulere i, at det måske var dem, der ikke kunne styre deres gramserier.
Rene Arestrup
Ja, det kan undre at Morten Østergaard ikke bare sagde sandheden, Han er ikke et lille barn, så hans dobbeltspil og løgne har kun han selv ansvaret for.
Hvorfor afspore afspore en kritik om krænkelse? Magtkamp eller ej, så er Morten har Morten selv udstillet sig.
Af samme årsag er det gift at have en politiker med lig i lasten (fx krænkelse), da vedkommende jo er oplagt offer for pres og magtkamp. Og slet ikke en central figur udenrigsminister! Hvad kan en fremmed magts agenter ikke ikke opnå, hvis de kender til andre historier?
I denne snak om den lille filmverden i DK har man så helt glemt Ålen? Manden der stod frem og lod hånt om sine ofre? Hvad var det han kaldte dem?
David Joelsen, jeg har også glemt hvad Ålen kaldte sine undersåtter.
Var det 'smattere'..?
Ja, der er fortielser ,coverups overalt, filmindustri, universitet, hospitalsverdenen, DR, osv osv.
Selv i politik:
https://www.berlingske.dk/politik/i-en-28-minutter-lang-video-talte-mort...