Læsetid: 13 min.

Åsa Linderborg: »#MeToo er det sværeste, journalister nogensinde har stået over for«

Under det svenske #MeToo-år 2017-18 kritiserede den svenske journalist Åsa Linderborg bevægelsen, men var også involveret i afsløringen af teaterchefen Benny Frederiksson, som siden begik selvmord. Nu har hun udgivet sine dagbogsoptegnelser fra en højspændt tid i svensk historie
’De ting, der er kommet frem i Danmark, er grovere end nogen af de ting, vi havde i Sverige,’ fortæller Åsa Linderborg.

’De ting, der er kommet frem i Danmark, er grovere end nogen af de ting, vi havde i Sverige,’ fortæller Åsa Linderborg.

Emilie Lærke Henriksen

30. oktober 2020

Det er svært ikke at holde Sverige oppe som et spejl, når det kommer til den #MeToo-storm, der for tiden hvirvler magtfulde mænd af deres poster i Danmark.

Ikke bare fordi de svenske medier allerede i 2017 gik all in på at afsløre sager om sexchikane og magtudøvelse, og bevægelsen dermed tog fart langt hurtigere end herhjemme. Også fordi der i Sverige blev begået fejl under #MeToo, som vi i Danmark måske kan lære af.

Den svenske journalist og forfatter Åsa Linderborg hører til dem, der mener, at #MeToo-bevægelsen i Sverige absolut ikke var fejlfri. Hendes nye bog handler om #MeToo i Sverige i perioden september 2017 til september 2018 og har den sigende titel Året med 13 måneder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mark-Lukas Nielsen
Mark-Lukas Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Det havde været enkelt for mig slet ikke at skrive den her bog og bare håbe, at folk ville glemme sagen."

Hvordan i alverden skulle vi kunne glemme noget så skelsættende, Benny Fredrikssons død på den anden side af jordkloden i 2018?

Det var vist dårligt nok en MeToo-sag, men som en slags MeToo-sag har den fået lov til at stå og dirre i luften.

Klaus Rothstein skriver i sin anmeldelse i dagens avis: Fribytteren Åsa frygter ingen og intet. Og skåner ingen og intet.

Er det en frygtløs fribytter, der taler sådan her: "Jeg ved jo, at det ikke var mig, der slog Benny Fredriksson ihjel, det gjorde han selv" (Inf. d.d.). Eller: "Jeg kan godt forstå den store offentlige vrede over det, som skete. Vanskeligere at forstå er det dog, at andre mediehuse anklager Aftonbladet for at have udløst et selvmord, når de selv har jagtet mennesker og smadret deres tilværelse" (Inf. 3.4.2019). Eller hvad med denne lige så miserable kalkule: "Det er overordentlig sjældent, at nogen, som er hængt ud på forsiden, vælger at tage sit liv."

Lars Seeberg havde (Inf. 3.4.2019) skrevet:

"Jeg venter med spænding på en kommentar fra en af Informations faste kolumnister, Aftonbladets kulturredaktør Åsa Linderborg. I Sverige har Pressens Opinionsnämnd nemlig givet hende en sønderlemmende kritik for den hetz-agtige #MeToo-aviskampagne, hun kørte mod den tidligere teaterchef Benny Fredriksson. Fredriksson, som først måtte forlade sin post og siden begik selvmord.

Informations læsere må have nemt ved at huske både Benny Fredrikssons fremragende virke for nordisk teater og hans tragiske skæbne. En af avisens bedste kolumnister, sceneinstruktør Katrine Wiedemann, har skrevet et par gange om sagen.

Uden selvkritisk bodsgang fra Åsa Linderborgs side bliver det svært at læse hendes kommentarer i fremtiden."

Åsa Linderborgs svar var ret forpjusket og usammenhængende, og det kan man godt forstå. Men hun sluttede med rankt at erkende, "at Fredriksson formentlig ville have været i live, hvis vi ikke havde iværksat vores undersøgelse. For os er forløbet derfor et traume og en journalists værste mareridt. Tragedien har formørket mit liv for altid".

På denne baggrund har jeg siden læst de fleste af Åsa Linderborgs klummer om dette og hint på avisens side 2 - og i samme perspektiv har jeg i de sidste 7-8 uger øjet forsider og skærme og for så vidt været en både interesseret læser og lytter, men jeg har også været temmelig tavs.

Ligesom da jeg læste Katrine Wiedemanns smukke og vedkommende klumme - om teaterchefen Benny Fredriksson og hans teater (Inf. 21.2.2019). "Rygterne siger, han blev psykotisk. Faktum er, at han havde grund til at være fortvivlet." Jeg gik dengang op og ned af gulvet, kunne jeg da ikke sætte bare den mindste kommentar? jeg var jo Katrine Wiedemann så inderlig taknemmelig, kunne jeg ikke bare skrive "Tak"? Det kunne jeg ikke dengang, men det kan jeg nu: Tak.

https://www.information.dk/debat/2019/02/ofte-gaar-forrest-slaebt-igenne...

Nike Forsander Lorentsen

Åsa Linderborg er ikke tilknyttet Aftonbladet længere. Nu virrer hun rundt uden fodfæste, men har vist blevet det store orakel her på Information.