Læsetid: 4 min.

Billedet af Christina taler til den amerikanske drøm og til en landbefolkning langt fra eliten

Andrew Wyeths uforglemmelige maleri fra 1948 af den polioramte Christina, der rækker ud efter det hele, taler til en grundlæggende amerikansk drøm og til en landbefolkning, der føler sig langt fra den kulturelle elite
’Christina’s World’ rummer en grundlæggende amerikansk myte, som Jackson Pollocks individ- og frihedsdyrkelse vokser ud af. En landlig version af liberalismens drømme, om man vil.

’Christina’s World’ rummer en grundlæggende amerikansk myte, som Jackson Pollocks individ- og frihedsdyrkelse vokser ud af. En landlig version af liberalismens drømme, om man vil.

Album/Ritzau Scanpix

20. oktober 2020

Du tænker det måske ikke, når du først ser Andrew Wyeths (1917-2009) Christina’s World fra 1948. At dette maleri af en pige på en mark skulle kunne konkurrere med så spektakulære pionerer som Andy Warhol, Keith Haring og Jean-Michel Basquiat om at være et af de mest ikoniske amerikanske værker fra det 20. århundrede.

Christina’s World er et foruroligende maleri. Det forestiller en ung kvinde i en lyserød kjole halvt liggende i en græsmark. Hun er rygvendt, hendes hår er sort og filtret, og der er en pinefuld detaljegrad i de stride græsstrå. Hendes ben er slappe, men overkroppen er forvreden. Det ligner, at hun kravler.

Man ser på pigen oppefra, men den bakke, hun er på vej mod, lader til at være endnu højere oppe. Det giver et blik, der på samme tid dominerer pigen og selv er domineret af bakken. På bakken står en lade og et hus i grå farver. Sorte fugle flakser foran, kvægfolden er tom, og der er intet læs på kærren.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Søren Veje
  • ingemaje lange
  • Jens Christensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • David Zennaro
  • Bjørn Pedersen
  • Dan D. Jensen
  • Anker Heegaard
Søren Veje, ingemaje lange, Jens Christensen, Maj-Britt Kent Hansen, David Zennaro, Bjørn Pedersen, Dan D. Jensen og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ole Kresten Finnemann Juhl

Tak for en fin fortolkning af et foruroligende billede.

ingemaje lange, Jens Christensen, Bent Gregersen og Jimmy Hansen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Når jeg ser på landskabet i maleriet, og tænker på hvordan jordforholdene har været, forstår jeg egentlig godt at hende Christina ikke ønskede en kørestol. Det har sikkert føltes sikrere at kravle, end at skulle risikere at falde ned (og dermed flere lægeregninger).

Jens Christensen

Tak for artiklen. Den minder mig nu om en Wyeth-udstilling, jeg var heldig at se i det østlige USA, vistnok Raleigh-Durham NC i 1999 (?), med særlig vægt på hans landskaber. Og herunder mennesket i landskabet og landskabet i mennesket. Selv når der sket ikke er vist noget menneske maleriet.

Jeg husker, at han - måske på sin vis lidt absurd og nærmest uvenligt - sammenlignede Christina med en kravlende krebs op gennem lavt vand. Og et senere portrætbillede af selvsamme Christina - nu måske mere hærget men karakterfyldt - en snes år senere siddende i en stol betragtende os publikummer sikkert tænkende på det ikoniske gamle billede med hende på bakkeskråningen. Hans landskabsbilleder er efter min mening blandt de mest spændende, jeg kender i den genre. Selv en nutidig M Kvium kan jeg på øje på i mindst et af dem.