Essay
Læsetid: 10 min.

Erika Fatland er rejseskriftens samvittighedsfulde landmåler

Der findes ikke mange som Erika Fatland, der har viljen og modet til at bevæge sig derud, hvor de nordiske krager for længst er vendt om. Den gode rejselitteratur vil trække andre verdener ind i det hjemlige for at udvide det allerede kendte, det trygge, det nationale. Digteren og rejseforfatteren Thomas Boberg har læst Erika Fatlands nye rejsebog ’Højt’ og vurderer her, om hendes store projekt lykkes
Det bevidste fravær af selvrefleksion fritager også Erika Fatland for at medtænke sin egen rolle i det store turistrejsespil, skriver Thomas Boberg i sin anmeldelse af Fatlands nye bog, og det er en lidt for let affejning af det pinagtige, man som skrivende og rejsende før eller siden ikke kan undgå at ramle ind i: »Hvorfor fanden gør jeg egentlig det her?«

Det bevidste fravær af selvrefleksion fritager også Erika Fatland for at medtænke sin egen rolle i det store turistrejsespil, skriver Thomas Boberg i sin anmeldelse af Fatlands nye bog, og det er en lidt for let affejning af det pinagtige, man som skrivende og rejsende før eller siden ikke kan undgå at ramle ind i: »Hvorfor fanden gør jeg egentlig det her?«

Sigrid Nygaard

Kultur
27. november 2020

Denne avis har givet mig den ikke helt lille opgave at anmelde Erika Fatlands nye omfangsrige rejsebog Højt. Jeg har jo selv, lød grunden, skrevet rejseminder og rejseroman eller, om man vil, rejsebøger. For mit vedkommende har den såkaldte rejselitteratur aldrig vakt min særlige interesse.

Der er så mange slags litterære rejser. Det er litteraturen, poesien, sproget, der betyder noget for mig. Det er mit udgangspunkt som lyriker. Jeg læste Geir Pollens anmeldelse af Erika Fatlands Højt i den norske avis Klassekampen, en kritisk anmeldelse, men ikke kun negativ.

Erika Fatland tog kritikken ilde op, skrev et meget vredt og indigneret modsvar, som Geir Pollen igen svarede på ved at henvise til kritikerens opgave, nemlig at forsøge at levere en litterær kritik af værket, som jo aldrig kan være et endeligt facit. Intersubjektivitet betyder, at vi faktisk godt kan tale om litterær kvalitet uden at postulere en ultimativ sandhed.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her