Læsetid: 2 min.

Gå hjem, Mærsk, du er fuld

En ny reklamefilm for Mærsk som hip og rummelig arbejdsplads indkapsler på kun tre minutter og 48 sekunder, hvor kikset og kynisk det er, når firmaer stiller sig på skuldrene af politiske kampe for at promovere sig selv, skriver kulturjournalist Lone Nikolajsen i denne kommentar
Mærsks nye forsøg på at brande sig selv som et aktivistisk projekt falder ikke i god jord hos kulturskribent Lone Nikolajsen.

Mærsks nye forsøg på at brande sig selv som et aktivistisk projekt falder ikke i god jord hos kulturskribent Lone Nikolajsen.

Fabian Bimmer

20. november 2020

Som om der ikke var rigeligt at grine og gøre nar ad her i verden, dukkede der for nylig en musikvideo op på internettet med titlen Together, All The Way' – An Anthem. Det er en reklame for shipping- og logistikkoncernen Mærsk, der er kendt for mottoet »rettidig omhu« og strøgne skjorter, men som åbenbart også et sted i firmaets såkaldte dna nærer et lønligt håb om at være funky og progressiv.

Derfor har de fået den engelske reklamefilminstruktør Malcolm Green til at iscenesætte en hymne til fællesskab og kulturel mangfoldighed. Ifølge instruktøren er den inspireret dels af tidens største musicalsucces, Lin Manuel Mirandas Hamilton, dels af rapperen Childish Gambino, hvis video This is America er en nyklassiker inden for antiracistisk populærkultur, og derudover lidt af den pastelfarvede, hypernostalgisk hollywoodhyldende musicalfilm La La Land af Damien Chazelle.

Resultatet er en video henvendt til nuværende og potentielle ansatte, hvori en afrobritisk kvindelig rapper med kort afbleget hår og sart rosa jakkesæt danser gennem en rå lagerhal, mens hun rapper om shippingfirmaets angivelige værdier. De handler om at forpligte sig til at forurene mindre og skabe fællesskaber med plads til forskellighed. Rundt om hende danser gadesmart klædte folk rundt med kasser, der skal illustrere Mærsks kvaliteter. Blandt andet ved at danne ordet »dependable.« I en af scenerne er kasser og tøj regnbuefarvede. Børnekor er der også på et tidspunkt.

Det er et sært syn. Både kikset og kynisk i den måde, videoen står på skuldrene af alle mulige vigtige politiske kampe for at promovere en arbejdsplads. Værst er det, da der bliver rappet:

»Borders and oceans don't divide us
 They connect us!«

Det er godt med jer, Mærsk. Alle ved, hvilken humanitær katastrofe der finder sted i Middelhavet. Ikke mindst de Mærskmedarbejdere, der sejler der.

»Yeah! This is more than a shipment! It's a movement – a commitment,« påstår en mandlig rapper dansende på en af de containere, der hele tiden kloden over fyldes, fragtes og tømmes af mennesker, som gør det, fordi de får løn for det. Forsøget på at gøre det til et idealistisk projekt at passe sit arbejde med at flytte ting fra A til B vidner om et mindreværdskompleks, man nok skulle have holdt for sig selv.

Hvor relaterbart håbet om pludselig en dag at springe ud som funky end er for mange af os, er det ikke noget, man skal gå og flage med. Man opnår allerhøjst at gøre opmærksom på sit eget alarmerende fravær af hiphed. Det gjaldt for den fiktive papirfabrikchef David Brent spillet af Ricky Gervais i The Office, der altid ville sidde omvendt på stolen og optræde for sine ansatte, og det gælder også shippingkoncerner med 50.000 medarbejdere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • John Scheibelein
  • Dennis Jørgensen
  • David Zennaro
  • Mette Johansson
  • Per Klüver
  • Alvin Jensen
  • Kurt Nielsen
  • Karsten Nielsen
  • Hanne Utoft
  • ulrik mortensen
  • Katrine Damm
  • Sören Tolsgaard
  • Bjarne Bisgaard Jensen
John Scheibelein, Dennis Jørgensen, David Zennaro, Mette Johansson, Per Klüver, Alvin Jensen, Kurt Nielsen, Karsten Nielsen, Hanne Utoft, ulrik mortensen, Katrine Damm, Sören Tolsgaard og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, den er tåkrummende. Værre end selv Danske Banks "New Normal".

Carsten Wienholtz, Martin Rønnow Klarlund, søren ploug, Gitte Loeyche, Dennis Jørgensen, David Zennaro, Jannick Sørensen, Alvin Jensen, Kurt Nielsen, Katrine Damm, Ulla Nygaard, Jonas Jørgensen, Troels Ken Pedersen og Morten Balling anbefalede denne kommentar

Den er tåkrummende patetisk, næsten på samme niveau som Giuliani i disse dage. Alligevel findes både talentløse reklamefolk og advokater der har solgt deres sjæl til djævelen og derfor nu bløder sort. Begge findes fordi vi alle æder den slags råt. Det bliver nemmere at sluge hvis løgnene er pakket "lækkert" ind, men når det gøres så ringe som her, er det næsten befriende.

Hanne Ribens, søren ploug, Gitte Loeyche, Steen K Petersen, Dennis Jørgensen, Thomas Tanghus, Katrine Damm og Kim Øverup anbefalede denne kommentar
Asger Lind Poulsen

Hold da op for to sure trætte mænd med formørket syn.
Videoen er da flot. Fed musik, flot klippet med et forrygende tempo. Gå ind i præmissen og bliv opløftet.
Tænk hvem der har bragt jeres mobiltelefon til Danmark, måske fra Korea, måske fra USA. Og jeres bil, den kommer måske nede fra hjørnet ved østbanegade. Nej vel, den er også bragt hertil i/på skib.
Djævlen er i detaljen, hvis I to fornægter produkter bragt ind til landet i en container, så hører jeg det gerne.
Tag nu og fald ned, det er en reklame, come on, befri jer selv fra reklamers magt over jer. Se videoen, nyd den, smid den så ud, det kan da ikke være så svært.
Solen skinner, alt er klart derude, kulden napper i huden, luften er forfriskende. Tag del i noget der er vigtigt, meld jer ind i en miljøforening, kæmp for noget du har kært. I får tusindfold mere ud af jeres liv hvis I kæmper for noget. Brug kræfterne på noget I kan rykke ved. Giv jeres kærerste et kys og sig at du elsker din kæreste - sikken weekend du kan få.
Læs det som I vil.
De bedste hiklsener til jer to.

Karsten Aaen, Bjarne Jensen, Michael Friis, Jakob Bonde, Gert Mejlshede, Per Christensen, Karin Hansen og Svend Rasmussen anbefalede denne kommentar
Ib Christoffersen

Så fik Mærsk gratis reklame i Information. Jeg ville formentlig end ikke have opdaget den uden Information.

Michael Friis, Hans Larsen, Peter Staal og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Asger Lind Poulsen, det er ikke produkterne, der diskuteres/problematiseres her, men reklamefilmen.

søren ploug, Gitte Loeyche, Per Hansen, Steen K Petersen, Dennis Jørgensen og Per Klüver anbefalede denne kommentar

@Asger "Lalleglad" Poulsen

Tak! Nu har jeg det meget bedre og ser alting klart. Måske er det de 25 år jeg har brugt på at lave reklamefilm som har forplumret mit sind ;)

Btw. Det glæder mig, nu hvor jeg ser klart igen, at se at man ikke længere har en dress code hos Mærsk som inkluderer at man har en meterlang lineal stukket op der hvor Solen ikke skinner.

søren ploug, Steen K Petersen, Dennis Jørgensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Asger Lind Poulsen

Katrine Damm, ja netop, tag den for hvad den er, ligegyldig.
Morten Balling, jeg forstår dit humør, hvis jeg havde lavet reklamefilm i 25 år år ville jeg sikkert også være som du. Tid for sceneskift?
Jeg føler mig fortsat beriget over at være tilstede, lige nu, i fedt efterårsvejr, flotte farver og rigtig god stemning over ugens arbejde.
"Lalleglad", tja, gå du bare efter manden, bolden ruller videre...

Bent Nørgaard, Jakob Bonde, Kim Ravn-Jensen, Ole Frank og D. Joelsen anbefalede denne kommentar

@Asger

Bare rolig, sceneskiftet er sket, men det ændrer ikke på at jeg har "været ting og set steder" ;)

Og ja, det er en utroligt dejlig dag, hvis man ser på vejret. Det var det også ind imellem i går, hvor specielt solopgangen var ret spektakulær, med "god rays" og alt det andet som hører sig til.

Min kritik af filmen om Mærsk gik mest på det med at tvære læbestift på grisen. Det er stadig en gris, og derudover er læbestiften i dette tilfælde håndteret mere som en vinkelsliber.

God weekend :)

uffe hellum, Carsten Wienholtz, søren ploug, Thomas Tanghus, Jan Weber Fritsbøger, Steen K Petersen, Dennis Jørgensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

der er så meget skrammel derude og nu har mærsk bidraget lidt... men hvor er det da uinteressant of hvorfor beskæftiger information sig overhovedet med det?

Jens Christian Jensen

Chok. Et firma laver en reklamefilm der promovere sig selv og forsøger at manipulere os.
Det er da aldrig sket før. Nu har man også hørt det med !! :-)

Michael Friis, Bent Nørgaard og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar

Siden Steve Jobs gik på scenen i 2007 for at præsentere iPhonen på en super cool måde har alt og alle forsøgt at efterligne det på alle mulige måder. Her er så bare endnu et eksempel af mange.

Kim Ravn-Jensen

Problemet er vel, at Mærsk har brugt store ressourcer på at genbruge en idé, der - ligesom andre gode ideer - er bedst første gang: https://www.youtube.com/watch?v=1VM2eLhvsSM
Vi andre tager næppe skade af Mærsks video - selv nærer jeg en vis sympati for det reklamefirma, som præsterede at lokke Mærsk til at kravle op på limpinden ganske frivilligt ;-)

Asger Lind Poulsen. Hvordan ser din forberedelse ud inden du tager et afbræk fra det vildt fede solskinsvejr og monumentalt opløftende kærestekys til at se hypervilde reklamefilm hvor diversiteten og fremtidsløfterne bare kaster dig helt op i himmelskyerne til en høj femmer med selveste gud? Euforiserende?

Ja, Mærsk bliver vel nødt til at følge lidt med tiden, også selvom de tjener penge, giver overskud og egentlig burde skamme sig over flygtningesituationen i Middelhavet og alt muligt andet. På samme måde som kongehuset brander sig: Mary bekymrer sig om de udsatte og minoriteterne, Frederik repræsenterer sports - hygge - familiesegmentet, og Dronningen tager sig af de reaktionære, historien og forsteningerne. Man kan jo ikke forlange, at den slags traditionsbundne organisationer skal reproducere sig selv i al evighed, hvis de skal overleve.

Martin Hasforth Harms

Enig med Asger, det er en udmærket reklamevideo. De sure kommentarer stammer jo fra overdreven national stolthedsfølelse (lille Danmarks store Mærsk-firma - skal være urørlig og dermed også uændret fra de gode gammeldage), og ærgrelse over at man ikke selv blev valgt til at producere når man måske endda kunne have produceret noget der ikke var ringere.

Mærsk og bådflygtninge :
https://www.kristeligt-dagblad.dk/flygtninge-og-asylansoegere/reddet-af-...

Det var første gang, jeg hørte om 'bådflygtninge' ..og det er selvfølgelig mange år siden.
Men Mærsk har nu en ganske god track-record:

" Mærsks redningsaktioner

"Clara Mærsks" redning af de 3.628 vietnamesiske flygtninge er så vidt vides den største redning af bådflygtninge i verdenshistorien. Samlet reddede Mærsks skibe dog hele 6.594 flygtninge fra Vietnam i perioden fra 1975 til 1989. 36 Mærskskibe var involveret i de i alt 61 redningsaktioner. "

Karsten Aaen, Søren Ferling, Finn Sander, Flemming Olsen og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

OK, nu har jeg faktisk fået set videoen. Og jeg må lade at den er fremragende, ufrivillig, tåkrummende ung-med-de-unge men fuldstændig tonedøv morskab. :-)

Troels Ken Pedersen

Og så får den mig bare til at le lidt overbærende. Den fylder mig ikke, som Danske Banks tilsvarende "New Normal"-kampagne, med en intens trang til at sætte ild til ting og male grafitti. Så det er jo et meget godt sted at starte (omend skidt at slutte).

Jürgen Røhrup

Der må da være nogle sprayer i landet, der kan blive inspireret til at forskønne Mærsks HQ.
Virksomheden har mit sit nye hippe image sikkert ikke noget imod det.

søren ploug, Ulla Nygaard og Sören Tolsgaard anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

tjah hvis livet drejede sig om produkter og (over)forbrug kunne der måske være grund til at nære en vis beundring for mærsk, og der vel ingen grund til at betvivle at grådigheds-segmentet føler en vis stolthed over mærsk,
og så har mærsk jo altid haft høje tanker om sig selv og nærmest følt sig lidt "royale" men netop denne selv-godhed /-overvurdering blandet med kynisk forretning er i mine øjne noget af det grimmeste,
mærsk forventer absolut loyalitet af de ansatte, som tydeligvis af toppen anses som undermennesker som bør være dybt taknemmelige fordi de får lov at forgylde deres "ejere"!

Det vi oplever nu med eksentriske og gale ledere er et udtryk for at grådigheden er grænseløs.
Det kapitaliske krydret med diktaturernes løgne.
Det forudsiges at halvdelen af den amerikanske arbejdskraft bliver på kontrakt inden 2030, ligesom de medvirkende i videoen. De eneste som får lov til at opleve stabilitet er Mærsk.

Vi forgøgler stadig at VI er på rette vej, når de Store går foran. Vi klapper i vores små hænder for hverdagens helte og lægger en plantebøf på paden. Vi forbander alle "fejlfarverne" fordi vi tror at de er potenttielle jihad-krigere. Mens landmanden får velsignelse for at søbe sine marker til med "alt godt fra kemikeren".

Hvem kan komme med et alternativ til den "social-liberalistiske" virkelighed som ér?
Vi glemmer i alt denne MeeToo, Klima og Blacklives at kapitalismen voldtager os alle dagligt.

I det demokratiske land Danmark må vi vel som danske borgere påtage os et ansvar for de markedsbetingelser som gør en forretning som Mærsk rentabel dvs det kolossale forbrug af ressourcer som kun er muligt fordi vi har et økonomisk system der ikke tillægger naturen nogen værdi udover som gratis losseplads for industriens udtjente produkter (NB: ALT hvad vi producerer ender som affald, noget recirkuleres i biosfæren men det meste ender som forurening - idet forurening er den del af affaldet der ikke recirkuleres).

Hvis Mærsk lukkede dig selv ned ville det ikke ændre noget som helst, hullet ville fluks blive lukket af andre, for der er penge at tjene, det sørger vi for ved at acceptere eller ligefrem bifalde at det skal være gratis at forurene. Ikke kun landbruget modtager subsidier fra de tålmodige og taknemmelige skatteydere, men stort set alle industrier sponsoreres direkte eller indirekte af skatteyderne. Ikke mindst transportindustrien nyder godt af samfundets tolerance mht til ødelæggelse af naturen pga forureningen fra forbruget af fossile brændsler (CO2 og partikler). Hertil kommer alle mulige andre miljøskader som udtømning af kemikalier i havet fra tankrensning, støj fra skruer eller spredning af invasive arter (tømning af ballasttanke) osv.

Så længe vi ikke som samfund griber ind overfor de markedsbetingelser der betyder at det kan betale sig at forurene og koster ikke at forurene, er vi de egentlige skyldige. Det ansvar kan vi som borgere i et demokratisk land ikke lægge fra os.

PS: Jeg har ikke set videoen.

PPS: Idag demo mod regeringens skandaløse klimaplan kl 17.30 foran Finansministeriet.