Interview
Læsetid: 13 min.

Da Hans Otto Jørgensen blev trådt i smadder af to kvier, blev han modernist. I en alder af seks år

I Hans Otto Jørgensens familie taler de ikke om slægtsgårdens konkurs. Det behøver de ikke. Den sidder i kroppen som en forudsigelig katastrofe
Hans Otto Jørgensen nye bog er skrevet i romanform, men baserer sig på familiens gård og brorens konkurs. Han selv optræder både i form af den fiktive figur Ben og som sit eget jeg, når han fortæller.

Hans Otto Jørgensen nye bog er skrevet i romanform, men baserer sig på familiens gård og brorens konkurs. Han selv optræder både i form af den fiktive figur Ben og som sit eget jeg, når han fortæller.

Anders Rye Skjoldjensen

Kultur
20. november 2020

For ganske nylig er Hans Otto Jørgensen flyttet til Kalundborg. Der bor han i eksil.

Sådan har han egentlig altid tænkt om sig selv, siden han flyttede fra sin hjemegn i Salling som ung mand, måske endda inden da, for mentalt blev han en fremmed i sin slægt længe før. Men nu er det fuldbyrdet. Han er blevet hjemløs.

Gården, han voksede op på i Vile, på vestsiden af Salling, hvor markerne strakte sig mod Limfjorden, er gledet hans bror af hænde. De har hentet de sidste køer.

Om broren skriver Hans Otto Jørgensen i sin nye bog Dead man walking:

»Hans liv og historie er en fritsvævende myte, som dømmer ham til i al evighed at hænge der i luften i støvet i stalden, den tomme stald.«

Bogen er skrevet i romanform, men baserer sig på brorens konkurs, og Hans Otto Jørgensen optræder både i form af den fiktive figur Ben og som sit eget jeg, når han fortæller. Gården og jorden havde været i familiens eje siden slutningen af 1800-tallet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her