Læsetid: 14 min.

Sexchikane i 100 års danske film: Igen og igen giver voldtægt manden mulighed for at spille helt

Voldtægt handler om mandens redningsaktion frem for kvindens traume, og alle griner af et klask i rumpen fra chefen. En granskning af den danske filmhistorie iført nutidige #MeToo-briller afspejler en kultur, hvor seksuelle krænkelser og chikane i mange år er blevet slået hen. Men inden for de seneste år har vi set en bølge af film, primært skabt af kvinder, der skildrer sexistisk kultur kritisk
I Erik Ballings musicalkomedie ’Sommer i Tyrol’ fra 1964 er det Ove Sprogøe, der fører den klaskende hånd, da han i rollen som den rige skørtejæger Sigismund klapper tilfældige kvinder bagi. Den praksis synes kvinderne dog helt indforståede med. Her er Sprogøe flankeret af Susse Wold, Lone Hertz og Gyda Hansen.

I Erik Ballings musicalkomedie ’Sommer i Tyrol’ fra 1964 er det Ove Sprogøe, der fører den klaskende hånd, da han i rollen som den rige skørtejæger Sigismund klapper tilfældige kvinder bagi. Den praksis synes kvinderne dog helt indforståede med. Her er Sprogøe flankeret af Susse Wold, Lone Hertz og Gyda Hansen.

Polfoto/Ritzau Scanpix

20. november 2020

Meget har Egon Olsen budt Yvonne. Derfor virker det også rimeligt, at det er ham, der bliver udsat for sexchikane, da hun i Erik Ballings Olsen-banden over alle bjerge fra 1981 for første gang medvirker i et kup, hvor det umage par sniger sig ind på SAS Hotellet forklædt som rengøringsdamer for at få fingre i en rød kuffert.

Hotellets inspektør er med Egons ord »en liderlig buk, der aldrig kan lade damerne være i fred«. Yvonne og ’Egone’ bliver da også straks mødt af en vred kvinde, der stormer ud af inspektørens kontor, mens hun knapper sin skjorte. Inspektøren tager sig til sin forslåede kind, men liver op ved synet af Yvonne. Han vil meget gerne have »dejlige damer« til at gøre rent og prøver flere gange under hendes arbejde at lokke hende med ind til »en lille en«.

Yvonne parerer, men endelig ser han sit snit: En dejlig bagdel stikker op, da hun alene midt på gangen står bøjet ned over støvsugeren. Bagdelen er som en rød klud for inspektøren. Han iler over og giver et velplaceret klask i måsen, der til hans chok viser sig at tilhøre Egon.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Erik Karlsen
  • Tina Peirano
  • Eva Schwanenflügel
  • Kurt Nielsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • John Scheibelein
  • Alvin Jensen
  • David Zennaro
  • Troels Ken Pedersen
Erik Karlsen, Tina Peirano, Eva Schwanenflügel, Kurt Nielsen, Lise Lotte Rahbek, John Scheibelein, Alvin Jensen, David Zennaro og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niki Dan Berthelsen

Men der er flere nuancer i det her. Fordi har kvinderne rent faktisk haft lyst, så måtte de nok heller ikke give udtryk for det i 60erne og før, måske også i 70erne - fordi sådan opførte sig en anstændig kvinde sig ikke.

Der er en ældre kvindelig læge, som kommer ind på dette i "Er der liv på Venus?"
https://www.dr.dk/radio/p1/er-der-liv-pa-venus/

Altså var alt ansvaret for sex, rent kulturelt, lagt over til manden.
Og kvindesynet har mudret respekten for et nej, samt ikke givet mulighed for et ærligt ja.
Så uanset hvad svaret var, så var der ikke plads til at kvinden kunne være "sig selv".

Undtagen når nej betød nej og det blev respekteret, selvfølgelig.

Carl Chr Søndergård, Søren Peter Langkjær Bojsen, Kurt Nielsen, Karsten Aaen, Emil Davidsen, Ib Gram-Jensen, Ture Nilsson, Alvin Jensen, David Zennaro og Knud Evald Wernberg-Møller anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Freja Dam

Jeg fik set en scene fra "Det er nat med fru Knudsen" - sikkert på TV dengang i 1971.
I hvert fald stak Tove Maës hovedet ind i gasovnen - Birger Jensen hjalp godt til - og det var nok til, at den film skulle jeg i hvert fald ikke se.

Men Ole Ernst og Lise-Lotte Norup i action for 50 år siden .... måske skulle man alligevel have vovet sig ind at se den.

Lise Lotte Rahbek

Glimrende fremstilling af danske films kønsrolleforbistring.
Jeg vil dog lige minde om, det store antal amerikanske film og sange, der findes og som også er blevet sendt i danske nationale medier, hvorunder der ligger et ildevarslende ekko af "I won't ever let you go, honey..".
De har bestemt også haft indflydelse.

Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Niki Dan Berthelsen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Kan man M/K ikke tilbagekalde alle disse kvinde klaskende film og sende dem på forbrænding hos Kommune Kemi i Nyborg?

Så er denne skamplet i dansk historie en gang for alle udslettet.

"Hermed er filmens lære, at en kvindes nej nok bare betyder, at hun spiller kostbar."

Jeg må indrømme, at jeg ikke tillægger "Sommer i Tyrol" nogen dybere mening i den sammenhæng. Man kunne også fortolke det sådan, at kvinden (her spillet af Susse Vold) foretrækker en mand, der er trofast, frem for en mand, der (vælg selv udtrykket) til højre og venstre. Troskab var vel også i tidens ånd dengang, ikke?

Lars-Martin Sørensen

"Eftersom filmhistorien overvejende er skrevet af mænd, er det ikke overraskende, at der er mange eksempler på film, hvor voldtægtens funktion netop er at gøre manden til redningsmand og som bonus erobre den nødstedte kvinde"

...den passus tror jeg egentlig taler helt for sig selv.

Come on, Information!

Lars-M. Sørensen, filmhistoriker