Læsetid: 15 min.

Vigdis Hjorth: »Litteraturen skal ikke bare være pæn og harmonisk, den kan gøre ondt«

Den norske forfatter Vigdis Hjorth har med ’Er mor død’ ikke bare skrevet et brag af en ny roman om et belastet mor/datter-forhold. Det er også muligt at se romanen som en replik til den kritik, hun fik for romanen ’Arv og miljø’ og et stort forsvar for kunsten
Ligesom alle Vigdis Hjorths øvrige romaner er hendes nye roman ’Er mor død’ født af at stå midt i en interessant eksistentiel situation.

Ligesom alle Vigdis Hjorths øvrige romaner er hendes nye roman ’Er mor død’ født af at stå midt i en interessant eksistentiel situation.

Anders Rye Skjoldjensen

13. november 2020

Her er hun, norske Vigdis Hjorth. Med ild i øjnene, når hun sætter sig foran mig, men med en gavmild generøsitet, når hun med fagter og konstant bevægelse indtager det rum, hvor vi nu har sat os i et lille mødelokale på Information. Vi har halvanden time, inden hun skal videre.

»Bare kør på,« siger hun kampberedt.

Vigdis Hjorth er de eksistentielle dramaers nye store nordiske forfatter. Hun står såvel på skuldrene af Henrik Ibsen og kvindelige forfattere som Camilla Collett, Amalie Skram, Sigrid Undset og Herbjørg Wassmo, der fra midten af det nittende århundrede satte ild til sociale, politiske og æstetiske spørgsmål og i deres romaner behandlede emner som seksualitet, ægteskabet som institution, utroskab, abort og kvindeundertrykkelse i bredeste, strukturelle forstand.

Det er især i den tradition, Vigdis Hjorths forfatterskab må ses.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu