Essay
Læsetid: 9 min.

2020 i dansk musik: Et rædselsår for dansk musikliv var også en musikalsk optur

H.C. Andersen og Jeppe Aakjær er blevet dyppet i sort kogende metal, og vi har genforelsket os i fællessangen. Kvinderne har taget mikrofonen fra mændene i dansk hiphop. Og der har været #MeToo-storvask og techgigantkonfrontation. Af et hyppigt nedlukket land at være har der været forbavsende meget gang i musikkens Danmark
Tessa på scenen til Danish Music Awards i november.

Tessa på scenen til Danish Music Awards i november.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Kultur
15. december 2020

Under coronaens skydække har danske musikere alligevel fundet rigelig gnist i studierne og gavmild glød i øvelokalerne – og gjort det danske musikår 2020 til en solstrålehistorie.

Lytningen har været under forandring under virusangrebet. Sololytningen har været under pres i de danske hjem, hvor børn, unge og voksne i flere omgange har været hjemsendt. Godt, at der er noget, der hedder hovedtelefoner. For de har sikret, at musikken i 2020 er blevet et tilflugtssted i endnu højere grad end normalt. Aldrig har vi kravlet så indædt ind i hørebøfferne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Den unge dame på billedet ser jo heldigvis sund og rask ud, som man siger!

Toke Riis Ebbesen

Jeg ved godt Informations skribenter ikke nødvendigvis er de mest fremme på beatet, hvad angår ny teknologi, men jeg havde i avisens digitale udgave håbet på et link til en kurateret playliste med udpluk af de omtalte musikeres bedste numre, så man, som forholdsvis bag af dansen i fht 2020’s musiske udbud, kunne mere end blot at læse sig til det.