Kommentar
Læsetid: 2 min.

2020 viste os en kunstscene, der er mere politisk men også mere polariseret end nogensinde

Splittelsen gennemsyrede den danske kunstscene og ikke mindst Kunstakademiet i år
Man kan ikke komme uden om den omdiskuterede kunsthappening, hvor en buste af Frederik V røg i havnen, når man gennemgår kunståret 2020.

Man kan ikke komme uden om den omdiskuterede kunsthappening, hvor en buste af Frederik V røg i havnen, når man gennemgår kunståret 2020.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Kultur
11. december 2020

2020 har været et stridbart år i kunsten. Ikke kun på grund af corona, der i lange perioder har nedlukket det meste af kunst- og kulturlivet, men også på grund af nye aktivistiske positioner, der for alvor har sat sit aftryk på kunstscenen.

Hvert år publicerer det engelske magasin Art Review en liste med 100 af de mest indflydelsesrige og magtfulde personer i kunsten. I toppen ligger ofte hvide mænd; kunstnere, gallerister, kuratorer, som for eksempel direktør for MoMa, Glenn D. Lowry, der sidste år var nummer et. Men i år ser alting anderledes ud. Nummer et på listen er nemlig slet ikke en person, men den aktivistiske bevægelse Black Lives Matter, og nummer fire er #MeToo. Derudover er listen i det store og hele domineret af POCs (people of colour), selv om et par enkelte af de gamle hvide ronkedorer stadig er der som for eksempel gallerist David Zwirner, der plejer at være i topfem, men nu ligger og roder nede omkring nummer 30. Det er så stor en forandring, der er sket på meget kort tid.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her