Portræt
Læsetid: 10 min.

Fie Laursen kan ikke lade være med at være Fie Laursen

Hun blev hele Danmarks stakkels mobbeoffer som teenager – indtil hun begyndte at tage stoffer, sælge brugte trusser og reklamere for plastikkirurgi. Men hvorfor bliver Fie Laursen ved med at fascinere – og hvad kan hun fortælle os om internettets evne til at skabe berømtheder? I anledningen af ny DR-dokumentar om stjernen tegner vi et portræt
Fie Laursen startede allerede med at blogge i 2012 som 15-årig. I dag lever hun at være influencer. Hendes følgere er stadig fortrinsvis børn og unge.

Fie Laursen startede allerede med at blogge i 2012 som 15-årig. I dag lever hun at være influencer. Hendes følgere er stadig fortrinsvis børn og unge.

Aleksander Klug

Kultur
29. januar 2021

Der er altid noget at sige om Fie Laursen. Lige når en historie er ved at ebbe ud, kan man regne med, at noget nyt er på vej. I sidste uge var historien, at den 24-årige influencer, youtuber, pornoskuespillerinde og realitystjerne var konverteret til islam. Efter sigende fordi hendes hunde var løbet væk, men kom tilbage, da hun bad til Allah. Det delte hun med sine følgere i en video på det sociale medie TikTok.

Og det fik selvfølgelig straks folk til at gøre sig morsomme over, at islam vist ikke ser så positivt på at holde hund, ryge eller for den sags skyld lave porno. 

I denne uge er historien så, at DR har produceret en dokumentarserie, Fie, om fænomenet Fie Laursen i fire afsnit. Det er en anderledes alvorlig affære.

For den 24-årige mediepesonlighed, der gavmildt har delt ud af sit liv, siden hun var 15-16 år gammel, har det ikke godt. 

Hun har fået konstateret personlighedsforstyrrelsen borderline og døjer med PTSD og angst. 

I seriens første scene, optaget i 2019, bliver en tydeligt svækket Fie Laursen vækket af sin mor. Hun beder om nogle piller, måske angstdæmpende medicin, der skal holde de tvangstanker nede, der kort efter gør, at hun forsøger at kradse sin egen hud af ude i badet. 

Hun er flyttet hjem til sine forældre efter et meget omtalt selvmordsforsøg to måneder forinden. Hun lagde et afskedsbrev på Instagram. Det var en sag, der fik bl.a. børne- og ungdomsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til at kræve, at store profiler på sociale medier bør underlægges samme presseetiske ansvar som traditionelle medier. For at dele selvmordsbreve kan potentielt få andre til at forsøge selvmord.

Hjælp mod selvmord

  • Der er en række tilbud til folk med selvmordstanker.
  • Livslinien tilbyder anonym telefonrådgivning på 70 201 201.
  • Man kan også kontakte et af landets kompetencecentre for selvmordsforebyggelse.

Som det er med mange af internettets stjerner, kan det være svært at forstå, hvorfor Fie Laursen er berømt. Hun er ikke skuespiller og har udgivet et par mildest talt middelmådige popsange. Kan man bare være kendt for at tale på YouTube? Og hvorfor er det lige Fie Laursen, der altid ender i internettets storm af had? Det skal man både omkring hendes baggrund som mobbeoffer, forbi internettets algoritmer og psykisk sygdom for at forstå.

Mobbeoffer blev til barnestjerne

I begyndelsen af 2012 stiller den dengang blot 15-årige Fie Laursen fra Jægerspris på Vestsjælland op i DR’s Aftenshowet for at fortælle, hvordan hun er blevet mobbet på internettet. Den betuttede og splejsede teenagepige med sortfarvet hår bryder sammen for åbent kamera. 

Hun er allerede på det tidspunkt en ivrig blogger og youtuber. I videoerne fjoller teenageren rundt derhjemme. Men hun deler også ud af det, som andre unge måske ville skjule eller finde pinligt. 

På sin nu slettede blog skriver hun om at få at vide, at hun både er for tyk og for tynd. Hun skriver om at være nervøs for at flytte skole. Det er en slags offentlig dagbog, hvor hun forsvarer sig mod sine mobbere: 

»At være fjollet og skabe mig som en tosse er en del af mig.., [ …] Men fuck det, jeg er den, jeg er, og jeg bør ikke stoppe med de random videoer bare fordi nogle ikke kan lide det. Som jeg selv siger, skal man være sig selv, og det er jeg selvfølgelig også.«

Et par måneder efter Aftenshowet er hun i Go’ Aften Danmark på TV 2. Indslaget åbner med et klip af en canadisk pige, der har begået selvmord. Fie Laursen er med som case. Hun har allerede dengang haft lyst til at tage sit eget liv – og hun er godt på vej til at blive medievant. 

Youtubestjernen

Fie Laursen bliver stor på YouTube i takt med platformens stigende popularitet. I 2013 har hjemmesiden for første gang en milliard unikke besøgende på en måned. Samtidig laver man en ændring i algoritmen, som gør, at skaberne ikke længere belønnes per antal klik på en video, men efter hvor lang tid, videoen ses.

Jo længere en video kan få folk til at hænge på, desto mere tjener både YouTube og skaberen.

Fie Laursen får ikke en gymnasial uddannelse, men bliver professionel youtuber. Senere står hun frem og fortæller, at hun har opdigtet historier om sig selv – blandt andet om at kende rapperen Drake og om at være involveret i en bilulykke. Hun siger, at hun var afhængig af sine følgeres opmærksomhed. 

Business Woman og i kontrol over egen krop

Allerede som 16-årig havde Fie Laursen en månedsløn på 30.000 kr. I dokumentaren fortæller hun, at hun nu kan tjene op mod 100.000 kr. for at omtale et produkt i en såkaldt story – et billede eller en video, der kun er tilgængelig i 24 timer, før det udløber. Jo mere kontroversielt et produkt er, jo bedre penge.

»Hvis man skal leve af at lave reklamer, så er man også nødt til at reklamere for nogle ting, som ikke alle er glade for,« siger hun i dokumentaren og fremviser slankeplastre, hudormefjernere og ansigtsmasker af plastik.

Efter tv-debuten og stigende YouTube-popularitet bliver Fie Laursen fast inventar i sladderspalterne, blandt andet fordi hun i løbet af 2010’erne deltager i det ene realityprogram efter det andet: Ex on the Beach, Divaer i Junglen og Paradise Hotel. Hun er god til det.

»Jeg tror aldrig, jeg har løjet så meget i mit liv,« griner hun koket efter at have snøret en meddeltager. Sådan er spillet.

I 2018 lader hun et filmhold følge sig, mens hun får lavet nye bryster – filmen og operationen er et reklamefremstød for privathospitalet AK Nygart. 

Snart efter begynder hun at reklamere for datingsiden Todayters, der formidler sugardating. Sugardating betegner et forhold mellem en økonomisk velstående mand og en oftest betydeligt yngre og ikke lige så velhavende kvinde, som modtager belønninger som for eksempel dyre tasker for at bruge tid sammen med og eventuelt gå i seng med manden. Red Barnet har kaldt sugardating for »gråzoneprostitution«.

I slutningen af 2019 bliver Fie Laursen ambassadør for en tyrkisk klinik for plastikkirurgi, og i 2020 rejser hun til Tyrkiet for at filme den omsiggribende operation, der blandt andet giver hende et Brazilian butt lift. Det er en operation, hvor man forstørrer numsen ved at tage fedt fra lår og mave. Samtidig udlodder hun en gratis plastikoperation til sine følgere. Især konkurrencen udløser en shitstorm af hidtil usete dimensioner for Fie. 

Efter at have været offentlighedens ansigt for sugardating og plastikkirurgi, er seneste nedslag i Fie Laursens CV et arbejde som pornoskuespiller.

På abonnementsiden OnlyFans kan man nu for et fast beløb få adgang til nøgenbilleder og videoer af stjernen. Mod ekstra drikkepenge laver hun frække privatvideoer og onanerer for en. »Jeg kan slet ikke forstå, at jeg engang har været influencer, når jeg kan lave det her,« siger hun, lykkelig over sit nye og paradoksalt nok mindre frit tilgængelige job. 

At blive pornoskuespiller genererer også negativ omtale. Det ved hun godt. Men hun tjener på snakken.

Hate er en del af brandet

På Instagram reklamerer hun i løbet af 2020 jævnligt for, at man kan købe hendes brugte trusser. Og hvis man ikke vil købe dem, så kan man sælge sine egne. Det mener en anden stor og ikke ukontroversiel internetpersonlighed, instagrammeren Anders Hemmingsen, er over stregen. Han opfordrer folk til ikke længere at følge hende.

I dokumentaren griner hun ad seancen – nok har hun mistet et par følgere, men han har ’tagget’ hende i sit opslag, og folk bliver jo nysgerrige, de må se, hvad der foregår. Al omtale er god omtale.

I dokumentarserien ser man, at hun får voldsomme PTSD-symptomer af den negative opmærksomhed. Hun beslutter sig for at slette hele sit bagkatalog af youtubevideoer.

Og det har økonomiske konsekvenser. »For mig er det som at have aktier,« siger hun. Videoerne ligger og tjener penge til hende, alt det fortidige drama genererer indtægt.

Sladdermedierne tjener penge på at skrive om det, hver gang hun bryder en ny grænse. Ligesom jeg nu skriver dette portræt, som du sidder og læser.

Haters og modstand er, jo ældre Fie Laursen er blevet, blevet en naturlig forlængelse af brandet. Hun er i egne øjne den evige underdog, nogle gange berettiget, andre gange overhovedet ikke. Der er ikke nogen Fie Laursen uden iltert temperament. 

Man har siden hendes gennembrud kunnet følge hendes gøren og laden i realtid. Hun lægger videoer op af hvad som helst. Af havregrød såvel som af Playboy-temafester og strippere.

Det er summen af skøre ting, der for alvor har gjort hende rig af internettet. Man kan ikke forklare Fie Lausens fascinationskraft med et onlineskænderi eller én vanvittig reklame. Hun rummer de værste nedture og de vildeste ekstaser. Stor luksus og gemen elendighed. I én glitrende klump af billeder, der hele tiden udspyer noget, der er vildere end det forrige.

Nu mener hun selv, at det er slut med at blamere sig gratis. 

Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix

Hun siger, at hun tjener kassen på at filme sine fødder – uskyldigt nok – og sende dem ud til særligt gavmilde donorer via pornosiden OnlyFans. Hun oplever det selv som en erkendelse af, at det har konsekvenser at lægge sit liv til frit skue, i hvert fald gratis. Som seer tænker man, at hun bare går mere ekstremt til værks.

En buket af diagnoser

Noget, som DR-dokumentarserien på den ene side fokuserer på, men som den på den anden side slet ikke forklarer, og som altid er et brandvarmt emne i forhold til Fie Laursen, er psykisk sygdom. Hvor hendes udsvævende liv i sladderbladene har fremstået temmelig usympatisk, er dokumentaren et anderledes indlevet og nænsomt portræt.

Man ser hende poppe angstmedicin, som var det M&M’s. 

Hun har netop forsøgt at begå selvmord. Hun kæmper med borderline, PTSD, angst og ludomani.

Borderline er en personlighedsforstyrrelse, der er karakteriseret ved emotionel ustabilitet, og Psykiatrifonden beskriver symptomerne som en tendens til at handle impulsivt, usikker selvopfattelse og ustabile forhold til andre. 

Fie Laursen har, fortæller hun, fået PTSD efter et voldeligt og grænseoverskridende forhold til en ekskæreste.

I dokumentaren reflekterer hun over, at hun nok var endt med at have psykiske udfordringer lige meget hvad. »Hvis jeg ikke havde været kendt, ville der nok stadig være noget, jeg manglede,« siger hun. »En bekræftelse af et eller andet.«

Alligevel er det ulideligt at se, at hun får ubehagelige, PTSD-forårsagede flashbacks, når hun ender i en shitstorm efter reklamerne for sugardating. Først kan hun ryste det af sig, men så lammer hadbeskederne og truslerne hende. 

Fie Laursens publikum er stadig fortrinsvis børn og teenagere. Hun har fået slettet sin gamle instagramprofil (fordi hun delte for letpåklædte billeder), men har oprettet en ny den 16. januar 2021, og i skrivende stund har hun 74.000 følgere. Tidligere har hun haft over 350.000 på Instagram alene. På YouTube følger 149.000 med.

Gladiatorkamp 

Hvor Fie Laursens youtubevideoer var dramatiske og grådkvalte, enten med opgejlet makeup eller med udtværet mascara, er dokumentaren om hende anderledes rolig. Der filmes før og efter dramatiske hændelser, og hun ligger enten i sengen og pulser cigaretter eller stirrer ud ad et vindue.

Dokumentarserien bruger den modsatte æstetiske strategi af, hvad man normalt kender fra Fie Laursens univers af bling og stiletter. Hun har morgenhår og er sølle. Man tror først, at man skal se en udvikling fra kaos-Fie til bedre-Fie, en slags livsændrende proces. Men dokumentarserien viser snarere en historie om sammenbrud. En slags rå dokumentation af det, der ellers ikke giver views. Kedelige køreture på motorvejen. De ydmygende hverdagsscener i forældrenes hjem, hvor Fie skal have hjælp til det meste.

Hendes bror Boris Laursen er en næsten lige så stor stjerne som Fie. Også han har taget sine mediehug med historier om stofmisbrug og om reklamer for spilletjenester, men man finder ikke samme mængde artikler om hadbeskeder og sammenbrud. Boris Laursen har også valgt at sælge nøgenbilleder på OnlyFans. Det har han ikke mødt den store modstand for.

Måske er det for nemt at sige, at Fie Laursens dramatiske historie handler om kvindehad. Men hun forstår ikke desto mindre at spille på alle de tangenter, som kan få ligestillingsdiskussionen til at eksplodere: Hvem har ret til at bestemme, om en kvinde vælger at lade sig operere eller at sælge sex? Må Fie Laursen ikke te sig og være til fare for sig selv på sociale medier, hvis det er det, hun ønsker?

Man ender med at følge Fie Laursen, som man ville se på dramaet i en gladiatorkamp eller følge en film om Marilyn Monroe. Lige meget hvor omsorgsfuldt hendes liv præsenteres, har man på fornemmelsen, at det ender galt – at showet har livet som indsats. 

Men hun ved måske lige akkurat, hvad det er, hun har gang i. Under alle omstændigheder gør hun, som Fie Laursen altid har gjort. Hun kan ikke lade være.

’Fie’. Dokumentar i fire afsnit af 30 minutter. dr.dk.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er vel ikke et spørgsmål om Fie Laursen kan lade være, - der vel nok også fordi andre har brug for en influenser som Fie Laursen, og da der er nok af "gode ideer" - og ikke mindst "mindre gode ideer" skal man have en som Fie Laursen, - som gerne vil leve det lette liv for de penge det giver at stå til rådighed som influenser.