Kommentar
Læsetid: 6 min.

Kald bare Amanda Gormans digt kliché og dårlig poesi. Men det har mægtig poetisk appel

Amanda Gormans digt ’The Hill We Climb’ var tænkt til at hjælpe med til at forene den splittede amerikanske nation. I første omgang kom det til at splitte den danske nation i spørgsmålet om, hvorvidt det var et godt eller dårligt digt. I mine øjne gjorde Amanda Gorman verden større med sit digt, skriver litteraturredaktør Peter Nielsen
Som den yngste digter i USA’s historie, sort og iført en elegant lang gul frakke, leverede Amanda Gorman en bemærkelsesværdig performance ved indvielsesceremonien for Joe Biden og Kamala Harris.

Som den yngste digter i USA’s historie, sort og iført en elegant lang gul frakke, leverede Amanda Gorman en bemærkelsesværdig performance ved indvielsesceremonien for Joe Biden og Kamala Harris.

Patrick Semansky

Kultur
22. januar 2021

Man skal vist være en forbitret trumpist eller i øvrigt have et hjerte af stål, hvis man ikke var det mindste bevæget, da den kun 22-årige Amanda Gorman trådte frem og kraftfuldt reciterede sit digt »The Hill We Climb« ved indvielsesceremonien for den nye amerikanske præsident, Joe Biden, og vicepræsident Kamala Harris. Som den yngste digter i USA’s historie, sort og iført en elegant lang gul frakke leverede hun en bemærkelsesværdig performance og skrev også lidt historie midt i denne forvirrede tid.

Digtet delte med det samme den danske nation i to. I hvert fald på de sociale medier. Den ene halvdel var ramt direkte i hjertekulen og lod digterens ord brænde sig ind i deres sjæl. De råbte »digter!!«, »magi!« og »se en heks, der med sit digt lige syede det splittede USA sammen igen«. Den anden halvdel syntes måske nok, det var et historisk og rørende øjeblik, men i bund og grund var Amanda Gormans digt et dårligt digt, fuld af klicheer og dårlige rim.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kieran Cantrell

Tak, fremragende!

Niels Bønding, Ete Forchhammer , Alvin Jensen og Merete Schmidt anbefalede denne kommentar
Jørgen Winther

Er det her - inklusiv medierne og politikernes lovprisning af digtet - ikke ALT, hvad der er i vejen med verden?

Det virker som folkeforførelse af "elitens" vælgerbase. Det vil sige det udhulede småborgerskab, der åbenbart ikke har lært ret meget af de sidste fire år!

Hanne Utoft, Ole Arne Sejersen, Jack Køhler, Alvin Jensen, Flemming Olsen, ulrik mortensen, Jeppe Bundgaard, Jesper Andersson , Torsten Jacobsen og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar

Mindede lidt om et kampråb fra en cheesy fantasy film hvor orker og drager står for porten men hun har jo den rigtige identitet til at blive hyldet uden at have talent så stort tillykke herfra.

Flemming Olsen, Jeppe Bundgaard, Jesper Andersson , Jes Balle Hansen og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

"Hvad skete der lige der? Digtet, som skulle forene den splittede amerikanske nation, splittede den danske. Forvirret?"

Kun forvirret over, at det skulle være særligt relevant hvad danskere måtte føle og tænke i dén situation. Det er lidt ligesom dengang med giraffen Marius... dengang var det bedøvende ligegyldigt, hvilke følelser fremmede landes kultur havde om at børn blev "traumatiseret" af at se en giraf blive parteret, eller den påståede uretfærdighed i selve det at den blev aflivet. På samme måde, er både de positive og negative følelser fra danskere, irrelevante ift. om et amerikansk digt, af en amerikaner, til amerikanere indholder for meget patos, klicheer, etc. ift. vores generelt mere afdæmpede sprogbrug.

Marianne Pedersen, Niels Bønding, Kim Øllgaard, Rikke Halberg, René Arestrup, Klaus Lundahl Engelholt, Jørn Stjerneklar, Jane Jensen, ERHARDT LARSEN, søren ploug, Flemming Berger, Niels Johannesen, Peter Høivang og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar

Der gik kun ganske få minutter efter Amandas recitation, før min vej eksploderede i splittelse. Vredladne pensionister, ophidsede forældre med blebørn og et af par de lokale influencere og realitystjerner råbte og skreg af hinanden: nationen var splittet. Sig mig - og jeg er i øvrigt glad for at få noget at vide om at digte - hvilke sociale medier skal jeg frekventere for at forstå og måske oven i købet værdsætte afsættet for din artikel? Jeg håber ærlig talt, at Information begrænser sine skriverier ud fra, hvad nogle SoMe'er måtte mene her eller der. Der er rigeligt med medier, der fisker i det forlorne farvand. Tak.

Rikke Halberg, René Arestrup og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Det er flot, Anders.

Arne Albatros Olsen

I tiden omkring den franske revolution udtalte Marie-Antoinette : "Jamen så giv dem dog kager".

I USA har de valgt at give folket retorik og svulstige taler med masser af patos og udsøgte one linere.
I går var ingen undtagelse.

Men det hæver jo ikke mindstelønnen og letter hverdagen for den almindelige amerikaner.

ingemaje lange, Flemming Olsen og Jeppe Bundgaard anbefalede denne kommentar

Kom nu ud over den snæversynede skepticisme. Budskabet er æstetik, æstetikken er budskab. Sådan skriver Einar Mâr Gudmundsson i sin debatbog Bankstræde nummer nul. Jeg synes det er befriende, når lyrikken bæres af stærkt og sprængfarligt indhold, når den rækker udad mod verden, og ikke kun indad mod det evindelige jeg. Når budskabet har kraft nok til at udfordre stivnede normer og regler for hvad der er banalt og ophøjet. Det monumentale, må medgives, kommer af situationens kontekst. Det var et lejlighedsdigt, som nævnt. Som jeg så det, var Amanda Gorman solstrålen der oplyste begivenheden, efter de glorificerede men kedsommelige rituelle afsyngninger. Æstetikken gav hun desuden en opgradering alene ved sin fremtoning.

Kieran Cantrell, Charlotte Obel, Lillian Larsen, Marianne Rasmussen, Ib Jørgensen, Steen Bahnsen, Niels Bønding, ole bramsen, Nike Forsander Lorentsen, Jørn Stjerneklar, Arne Lund, Jane Jensen, Alvin Jensen, søren ploug, Olaf Tehrani, Poul Erik Pedersen, Merete Schmidt, Shirley Larsen, Caspar Christiansen, Eva Schwanenflügel og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

"Man skal vist være en forbitret trumpist eller i øvrigt have et hjerte af stål, hvis man ikke var det mindste bevæget, da den kun 22-årige Amanda Gorman trådte frem og kraftfuldt reciterede sit digt »The Hill We Climb« ved indvielsesceremonien for den nye amerikanske præsident, Joe Biden, og vicepræsident Kamala Harris."

Se, det er da noget af en påstand.

Med mindst lige så god ret kan jeg hævde, at man da vist skal være nærmest bevidstløst tilfals for selv den mest gennemskuelige form for amerikansk patos og propaganda eller i det mindste ganske uden evne til at tænke kritisk - evnen til at forholde sig til både sig selv og sin omverden som objekt på en og samme tid - hvis man sådan som dansker sidder og ligefrem lader sig bevæge af det amerikanske spektakel.

Sådan er der så meget at være uenige om.. :)

ingemaje lange, Hanne Utoft og Mikael Velschow-Rasmussen anbefalede denne kommentar
Kristoffer Hertz

Det var sgu et et flot digt - smukt fremført.

Og nej, poesi og smukke ord forandrer i sig selv ikke verden og giver film mere i løn. Det gør heller ikke det modsatte! Og hvor er det dog dejligt og befriende at høre ord som håb og sammenhold.

Trumps hadske tale har sat i alle, der har hørt på ham de sidste år. Måske kan kunsten være en modgift, der får os til at huske på, at vi også skal lytte til de andre og være åbne over for andre, selvom vi nok er uenige med dem.

Kieran Cantrell, Peter Larsen, Marianne Rasmussen, Lars-Bo Andersen, Niels Bønding, ole bramsen, Ete Forchhammer , Jørn Stjerneklar, Jane Jensen, Alvin Jensen, ERHARDT LARSEN, søren ploug, Rikke Nielsen, Poul Erik Pedersen, Trine JAKOBSEN, Randi Jepsen, Henrik Norsker, Niels Johannesen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Kristoffer Maribo

Er rimet poesi virkelig “lidt studentikost og sådan noget, de lærer på universitetets kreative skriveskoler det første år”?

Nej!

Når alle skriver knækprosa, er rimede digte den nye avantgarde.

Steen Bahnsen, Ete Forchhammer , søren ploug og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar
Kevin Vilhelmsen

Kære Peter Nielsen, og andre.
Kvinden er 22 år og fra om ikke en anden planet, så en helt anden virkelighed end dig, og mig for den sags skyld. Jeg vover den påstand at du på samme måde som du sikkert ikke forstår andet sort poesi, herunder Rap, og de understrømme dette repræsenterer ganske enkelt ikke forstå hverken digtet og måske heller ikke baggrunden. Om et digt er studentikost og lært på et kursus på første år er således ikke ytringer der er relevante her. Digtet er formentligt skrevet ud fra en helt anden virkelighed. Det er så pinligt når midaldrende begynder at tro at de skal anmelde unge nye poeter, og i alvor mener at de dels er i deres gode ret til dette, og i alvor mener at de er i stand til det. Hele denne debat er absurd. Digtet er fremadskuende og ikke tilbageskuende, det er ikke propaganda, det er ikke politik det er ikke noget, andet en poesi.

Kurt Nielsen, Marianne Pedersen, Peter Larsen, Jan Fritsbøger, Niels Bønding, ole bramsen, Rikke Halberg, Nike Forsander Lorentsen, Susanne Dea Crammond, Jane Jensen, Alvin Jensen, ERHARDT LARSEN, Rikke Nielsen, Randi Jepsen og Torben Kjeldsen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@ Kevin Vilhelmsen

Du er formentlig om ikke fra en anden planet så fra en helt anden virkelighed end Peter Nielsen - jeg vover derfor den påstand at du sikkert ikke forstår hans anmeldelser - det er så pinligt når yngre læsere begynder at tro at de kan vurdere midaldrende anmeldere og i alvor mener at de er i deres gode ret til dette.

holger Riemann, Kieran Cantrell og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Kevin Vilhelmsen,

Hvordan kan et digt oplæst ved en præsidents indsættelsesceremoni opfattes som værende andet end netop et politisk udsagn?

Alene handlingen placerer digtet i et politisk rum, og ikke alene i et poetisk.

Du må meget gerne uddybe din poetik! ;)

Ete Forchhammer , Alvin Jensen, Flemming Berger og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@ Kevin Vilhelmsen

Spøg til side - Du og din generation er TOTALT på vildspor, Kevin - I sidder i hvert jeres hul med hver jeres smartphone og piller jer selv i navlen og er ensomme og klynker over at ingen forstår netop jeres individualitet - Kom nu tilbage til den gode gamle verden, hvor man forsøger at tale med hinanden og forstå hinanden og hvor ingen udelukkes fra samtalen på grund af hvem de er - De gamle hvide mænds verden om du vil hvor alle køn, farver og aldre skal være så hjerteligt velkomne

Morten Reippuert Knudsen

whatever, jeg synes det var en fin text som en opfølgen på Bidens overaskende troværdige 'I get it' udsagn.

Stærkest stod dette stykke hvor jeg spidsede ører, en erkendelse med et optimistisk fremsyn. Når jeg læser den del igen synes jeg stadig det er stærkt og smukt.

"Somehow we’ve weathered and witnessed
a nation that isn’t broken
but simply unfinished"

Charlotte Obel, Peter Larsen, Niels Bønding, søren ploug og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Fantastisk modig og selvsikker optræden af en ganske ung digter.
Mange ville nok have gjort deres underbukser klar til vask havde det været dem der skulle stå i hendes sko på denne følelsesladede dag.

Selve digtet ?.
Halvt inde begyndte vi at tale om noget andet; Kan ikke huske hvad.

Torsten Jacobsen

Morten Reippuert Knudsen,

Jeg er blot nysgerrig:

Hvilken del af Joe Bidens tale fandt du , tenderende til et -udsagn?

Du er naturligvis velkommen til at sammenholde Bidens tale med den tale George W. Bush holdt i 2001:
www.youtube.com/watch?v=7UgUZw6YG4I

Du kan selvfølgelig også vælge at gå totalt ’old school’, og så sammenholde den med den tale, som Bill Clinton holdt i 1993:
www.youtube.com/watch?v=2SWjIPwm954

Mere passende ville det sikkert være at sammenholde den med Obamas tale i 2009:
www.youtube.com/watch?v=3PuHGKnboNY

Eller hvad med Obama i 2013?
www.youtube.com/watch?v=dtjTWA2U_ng

...ikke sandt?

They got it!!!

Torsten Jacobsen

* ups, der gik da et eller andet helt galt..

Hvilken del af Joe Bidens tale fandt du 'overraskende troværdig', Morten Reippuert Knudsen?

Set i lyset af, hvad tidligere præsidenter har sagt?

Niels Christian Sauer

Jeg har ikke megen forstand på lyrik. Men for mig var det her var som at slippe op af en kloak og se solen for første gang i fire år.

Hanne Holm, Kurt Nielsen, Peter Foersom, Karsten Nielsen, Kieran Cantrell, David Breuer, Charlotte Obel, Eva Schwanenflügel, Jan Danø, Kenneth Krabat, Ib Jørgensen, Steen Bahnsen, ole bramsen, Rikke Halberg, Nike Forsander Lorentsen, Ete Forchhammer , Jonna Jensen, Alvin Jensen, søren ploug, Jan Lilliendahl Larsen, Rikke Nielsen, Ruth Sørensen, Annette Munch og Henrik Norsker anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Bor du i USA, Niels Christian Sauer?

Torsten Jacobsen

Rikke Nielsen,

www.youtube.com/watch?v=sGUNPMPrxvA

Ingen Lady Gaga here...

Sjovt at mindes, at Bob Dylan udgav sin anden LP i 1963 ...
https://da.wikipedia.org/wiki/The_Freewheelin%27_Bob_Dylan
Da var han 22 år :-)

Hvem bestemmer hvad der er godt? Den poesi, som anmelderne roser lader mig kold. Jeg går i stå o de første linjer. Men Amanda Gormans digt rørte mig og betog mig. Så hvad er bedst, digte som ganske få læser eller digte som åbner sprogets og poesiens verden for mange mennesker. Jeg synes digtet er fremragende og Amanda Gorman vidunderlig. Tak til hende for denne oplevelse.

Kurt Nielsen, Nike Forsander Lorentsen, søren ploug, Karsten Nielsen, Anna Laursen, ole bramsen, Rikke Halberg, Niels Johannesen og Jonna Jensen anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Jeg så opstandelsen ovenpå recitationen, fik det frem på skærmen, lyttede - men gav op efter et stykke tid. Jovist var hun ung og nydelig. Flot frakke. Man er nok nødt til at være amerikaner - og enig - for at sætte rigtig pris på dette digt. Selv gik jeg død i klichéerne. Havde hun ikke akkompagneret sin tekst med lyriske håndbevægelser, havde jeg slet ikke gættet, at det var poesi. Så havde det blot været politisk bragesnak. Og havde hun ikke været en ung, farvet og nydelig kvinde, men en halvgammel, hvid og småfæl mand, havde det givetvis faldet til jorden. Det mener jeg forresten at have rigelig ret og ytringsfrihed til at skrive, når det udsendes over hele kloden, fordi det vil mig noget. Det må være vilkårene.

Jolande Leinenbach

Mange dansker er nok brokhoveder! Det var smukt og stærkt og Amandas poesi kan sammenlignes med Langston Hughes og Maya Angelou. Jeg håber USA vil nu også smitte Danmark og resten af verden med en ny human og fredelig politik. En human politisk kultur kan skabes. Vi skulle alle støtte USA's nyt meget kompetent team.

Carsten Hansen

Det er decideret latterligt at rakke ned på folk der ikke synes digtet er specielt godt ?

Undertegnede er langt fra ekspert men har dog læst nogle digte. For mig er et godt digt alt det der står mellem linjerne , ordspillet og eller dobbelttydighed.
Jeg mistede interessen ret hurtigt da jeg, netop, som skrevet i artiklens overskrift, syntes at det var for meget kliche og ikke rigtigt poesi.
Derimod et politisk statement som jeg da er meget enig i, men som er hørt før .

Fald bare i svime over denne modige pige; Men undlad, som modent menneske, at nedgøre andre bare fordi de ikke syntes digtet er godt som digt.

Carsten Hansen

? skulle have været !

Jens Christian Jensen

Ja, egentlig mærkelig at folk kan skændes om smag. Skal vi så også diskutere om ost smager godt eller dårligt, og få at vide at du er en idiot hvis du ikke kan lide Havarti ?

Var hovedbudskabet fra Biden og Gormans ikke netop at vi skulle blive bedre til at tale sammen, acceptere forskelligheder hos hinanden, ikke bekrige hinanden mv.

Kurt Nielsen, søren ploug, Charlotte Obel, Herdis Weins og Steen Bahnsen anbefalede denne kommentar

Jojo, Jens Christian Jensen - det skal vi alle, undtaget de dæmoniserede, overvågede, fængslede, bekrigede og internerede.

Anders Sørensen

Jeg har ikke noget problem med, at et enkelt eller to af mine indlæg bliver slettet. Shit happens, og shit bliver slettet. Og jeg skal være en af de første til at indrømme, at jeg ikke altid er velovervejet og af og til kommer til at skrive shit.

Men når man kun sletter et enkelt indlæg (i dette tilfælde mit, men det sker hyppigt generelt), kommer responsen ofte til at fremstå meget underlig, fordi der responderes på et slettet indlæg, og hele konteksten går tabt.

Daniel Rasmussen

Bare the faktum at man bliver udvalgt til at fremfører sit digt, til sådan en begivenhed, viser jo at man er systemts og de magtfuldes digter. Det syntes digtet da også at bære præg af.

Judith Kaastrup

Shit for en omgang dansk? flueknepperi .
Det var stort , ungt, musisk, nærværende og dybt bevægende .

Kurt Nielsen, Nike Forsander Lorentsen, søren ploug, Karsten Nielsen, Charlotte Obel og Anna Laursen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Judith Kaastrup

Synes du; Ikke jeg.

Carsten Hansen

En mærkelig diskussion er det dog.

Prøv nu at forstå; Det at man ikke mener digtet var synderligt meget værd som digt, betyder jo ikke at pigens præstation eller hendes budskab er/var dårligt !
Vi er nogen der er helt enige i artiklens overskrift "Kliche og dårlig poesi", og som mener at digtet nærmere var en politisk tilkendegivelse , som f.eks jeg er enig i.

Ovennævnte er præcis lige så legalt et synspunkt som det at digtet var bevægende og smukt.
Smag og behag er som bekendt ikke ens.

Maj-Britt Kent Hansen

Umiddelbart poppede Walt Whitman op, og Google bekræfter, at Amanda Gormans inspiration bla. stammer fra denne.

Digtet er i øvrigt oversat til dansk af Tonny Pedersen og Thomas Bredsdorff og kan læses på Politikens hjemmeside.
politiken.dk/kultur/art8072774/Daggryet-blomstrer-n%C3%A5r-vi-befrier-det
tilføj: https://

Åh, det danske forbehold.. Suk. Det er jo et digt der skal være forståeligt i øjeblikket, ikke ved gennemlæsning nr. 27, ikke for "eliten" men for den amerikanske befolkning, og som SKAL forløse den patos som en præsidents indsættelse selvfølgelig rummer.. Jeg fangede et par referencer i digtet (fx Just is/just-ice er en Joni Mitchell ref., "skinny black girl" om Gormans opvækst peger tilbage på Obamas medrivende tale ("skinny black kid" om hans egen baggrund) ved det demokratiske konvent 2004). Men jeg ved der er meget i digtet jeg ikke fanger, fordi jeg ikke er vokset op i USA.. Men jeg kan sagtens føle begejstring på amerikanernes vegne, og i den grad for Gormans musikalske og intelligente digt, og stilfuldt koreograferede recitation.. Boom.

søren ploug, Charlotte Obel, Herdis Weins og Marianne Rasmussen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Anna Laursen

Lige præcis !!!

Derfor er digtet ikke så værd som digt, men mere som et politisk statement.

Carsten Hansen

Derfor er digtet kliche-agtigt; Ikke underfundigt, ikke nyskabende , ikke specielt.

Så fald gerne for digterens mod, digterens charme og digterens åbne budskab.
Men skal hun skabe sig en karriere indenfor digtekunsten hvor anmeldere og poesielskere står bag, så væk med klicheerne og flosklerne.

Hun HAR en karriere..

Carsten Hansen

Anna Laursen

Men vil aldrig gå over i historien hvis hun kun kan præstere floskler og klicheer.
Nogen vil måske gerne læse digte der ikke indeholder underfundigheder, nytænkning eller overraskende metaforer.
Og det er da helt OK.

Marianne Rasmussen

Hele teksten kan læses på denne gallerisvinestien.dk under Mød Amanda Gorman og digtet "The Hill We Climb"

Maj-Britt Kent Hansen

... også gengivet i dagens Information.

Anna Sørensen

Længe leve det håb, som Amanda Gorman endnu en gang formulerer og med nye flotte smukke og opløftende ord i sit poetry-slam! Og ikke mindst HELHED, for det den smukkeste helhed af ord, fremførelse, mimik, kropssprog, tøjvalg, frisure, der samlet set giver masser af håb for fremtiden. ;o)
HURRA for kommende generationer, for alle nye mennesker, for deres forfriskende nye vinkler på det fælles gode i verden!

Og væk med den bedrevidende kynisme...

Tak for en fin artikel!!

Kurt Nielsen, søren ploug, Karsten Nielsen, Charlotte Obel og Anna Laursen anbefalede denne kommentar
Kenneth Krabat

Undertegnede digter hér føler ikke behov for at udtale værdidomme om lejlighedsdigtning eller lejlighedsdigtere tæt på magten. Men USA er en på rigtig mange måder gammeldags og konservativ nation, som brillerer ved at sætte poesi på dagsordenen på højeste sted - som eksempel til efterfølgelse, vil jeg mene. Dét synes jeg er tankevækkende - uanset kravene til bestillingen - ikke mindst ved sammenligning med en på mange måder gammeldags skønt forsøgsvis nytænkende nation som Danmark, der vel næppe kunne forestille sig at give en digter ordet, men hellere hegner kunstnere ind med legatportioner i elitistisk reservat, som folk selv må være ansvarlig for at besøge. Det ér nu sært. Som om kunst er en privatsag. Ikke underligt med alle de konservativt og ekstremistisk politiske forsøg siden kunststøttens indførelse på at fjerne eller nedbringe kunststøtten (som lykkes lidt hvert år).

Nej, vent. Yahya Hassans pillen i det muslimske selvbillede passede vist magten meget godt. Og han blev da også godt betalt for at have det sådan...

Kurt Nielsen, Hanne Utoft, søren ploug og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar
Kenneth Krabat

Nogen spurgte på quora, om Amanda Gorman var USA’s bedste digter. krabat.menneske.dk/kkblog/2021/01/20/quora-q-a-is-amanda-gorman-the-best-poet-the-usa-has/

Morten Reippuert Knudsen

@Torsten Jacobsen

Jeg kan ikke være mere konkret end at når Biden siger 'I get it' så tror en del af mig på at han har empati og forstår, ikke nødvendigvis den konkrete situation den enkelte amerikaner er i, men at han forstår og kan sætte sig ind i deres følelse af afmagt over deres situation.

Jeg vælger at være optimistisk, jeg er ikke i tvivl om at han kommer med her og nu løsninger på den akutte nød - som er enorm. Om han kan tilvejebringe varige fremskridt må vi måle om 2-3-4-5-6 år.

Morten Reippuert Knudsen

@Mette Wandel

Socialister ? Jeg er ikke socialist og jeg er ret sikker på at flertallet af Amerikanerne og en meget stor del af Informations læsere er socialister...

...hold nu op.

Morten Reippuert Knudsen

erstart "Socialister ? Jeg er ikke socialist og jeg er ret sikker på at flertallet af Amerikanerne og en meget stor del af Informations læsere er socialister..."

med " Socialister ? Jeg er ikke socialist og jeg er ret sikker på at flertallet af Amerikanerne og en meget stor del af Informations læsere ikke er socialister..."

Carsten Hansen

Stadig en mærkelig debat om smag og behag og nu også om politisk ståsted.
Vi var 4 mand høj (med god afstand) der så indsættelsen sammen, mens vi nød en gang bestilt indisk mad og en flaske god rødvin.
Vi sætter alle sammen X til venstre for socialdemokratiet og vi mistede alle sammen interessen for digtet ca. halvt inde. 2 af os rimelig engelskkyndig og 2 andre aldeles engelskkyndige.

Det virker rablende galt at debattere om digtet var godt eller skidt og endnu mere rablende at slå folk af anden holdning end en selv oven i hovedet !.

Sider