Købkes Sortedamssø er ikke kun, som den ser ud, og det er meget rart

Der burde have været åkander. Til en falsk sø hører importeret romantik. Ikke roser, som det lyder i J.P. Jacobsens berømte novelle, men åkander. Ligesom dem, vi kender fra Monets malerier: delikate, spidse åkander, der slet ikke voksede naturligt i vandet i Giverny, men var specialimporteret fra Japan.
Jeg sidder og kigger ud over Sortedamssøen i København, som ikke er en ægte sø, men en inddæmmet ådal med snorlige grusstier, nu ensrettet af kommunen.
Og der burde have været åkander på dette sted, som maleren Christen Købke (1810-1848) gjorde så berømt med maleriet Udsigt over dosseringen fra Sortedamssøen mod Nørrebro for omtrent 183 år siden.
Der er ikke mange steder at gå hen for tiden, hvis man som mig godt kan lide at se på oliemaling.
Til gengæld er der steder, som jeg kender så godt fra lærredernes verden, at deres virkelige fremtoning næsten er slettet fra min indre geografi. Sådan et sted er Købkes Sortedamssø.
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »
Jeg har altid undret mig over, hvad det mon kan være, der kaster den rektangulære skygge på vandet i billedets venstre side.
Er der nogen, der kan opklare mysteriet for mig?
"Og tænk på søerne ! Sikke nogle legeøer der kunne laves ved opfyldning. Med træer, græs og buske og kanaler til spændende roture og skøjteløb om vinteren. Grimt ville det ikke blive." Således skrev jeg i en artikel ca. 1965 om børns (og voksnes) legemuligheder i København.
@Åse Lindau, det er Loch Ness-uhyret, der har skiftet sø.