Interview
Læsetid: 9 min.

Damien Hirst: ’Jeg legede med tanken om at lægge mennesker i lage’

Engang var Damien Hirst kunstverdenens succesrige vidunderbarn. Men selv om hans kurs er dalet hos kritikere og kunstkøbere, er den engelske billedkunstner i fuld vigør – nu med en retrospektiv udstilling, der opleves som sært vedkommende i pandemiens lys
Damien Hirsts Temple er udstillet i St. Moritz i Schweiz.

Damien Hirsts Temple er udstillet i St. Moritz i Schweiz.

Felix Friedmann/Damien Hirst and Science Ltd, DACS 2021

Kultur
24. februar 2021

Hvis nogen så den aktuelle kvide komme, må det have været Damien Hirst. For allerede 30 år før pandemiudbruddet blev en uvelkommen påmindelse om vores egen dødelighed, var en ung kunstner fra Leeds i gang med at proppe døde dyr i glasmontre og arrangere pilleæsker og miksturer i medicinskabe for at huske os moderne mennesker på tilværelsens iboende skrøbelighed.

Som de fleste er også Hirst i nedlukningsmodus. Og må meddele sig over Zoom fra, hvad der må være det mindst imponerende værelse i hans hus, et spartansk hummer med et blåhvidt forhæng over et diminutivt vindue.

Han forstår godt, hvis nogen ser fornyet aktualitet i hans tidlige værker.

»Det er, som om vi balancerer på en knivsæg mellem liv og død. Det er sådan, det føles nu, og vi risikerer at ryge ud i den totale håbløshed, hvis vi ikke ser os for: COVID-krisen, Brexit. Man havner et sted, hvor alt håb lades ude. Jeg er bekymret for min mor, der sidder i hjemmeisolation i Devon, og jeg er bekymret for mine børn.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jens Christensen

Man kan ikke længere anbefale artikler? Ville gerne, men hermed er det så gjort i en kommentar.