Lyd
Læsetid: 10 min.

Podcasten er ude af sin vilde ungdom. Fra ukritisk masseproduktion til milliardinvesteringer

Podcastmarkedet boomer, mediet er på vej op ad den evolutionære rangstige, og investeringer i lydmediet stiger. Men hvordan får eksempelvis sydkoreanerne, der på verdensplan udgør den største lytterskare, glæde af det globale udbud, når vi ikke alle taler det samme sprog? Det er konceptsalg og versioneringer måske svaret på. Information gør status på den globale podcastindustri
Podcastmarkedet boomer, mediet er på vej op ad den evolutionære rangstige, og investeringer i lydmediet stiger. Men hvordan får eksempelvis sydkoreanerne, der på verdensplan udgør den største lytterskare, glæde af det globale udbud, når vi ikke alle taler det samme sprog? Det er konceptsalg og versioneringer måske svaret på. Information gør status på den globale podcastindustri

Mia Mottelson

Kultur
17. februar 2021

»Det seneste år har jeg brugt hver eneste arbejdsdag på at forsøge at finde ud af, hvor en highschoolelev befandt sig en time efter skole en dag i 1999. Eller, hvis man skal være mere præcis, hvor en highschoolelev befandt sig 21 minutter efter skole en dag i 1999.«

Sådan indledte den amerikanske journalist Sarah Koenig i 2014 podcastserien Serial, der i dag for mange står som podcastmediets Godfather. Gennem 12 afsnit fulgte vi som ivrige meddetektiver i hælene på Koenig i jagten på sandheden om, hvorvidt den drabsdømte Adnan Syed virkelig myrdede sin kæreste tilbage i 1999.

True-crime-føljetonen demonstrerede mediets enorme globale potentiale, for pludselig kunne en lokal drabshistorie blive en global besættelse, som flere hundrede millioner mennesker har ladet sig opsluge af.

Og selv om den nu har godt syv år på bagen, ligger den fortsat øverst på listen over mest downloadede podcast nogensinde. Det viser en opgørelse lavet på baggrund af analyser fra mediefirmaet Sticher. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her