Baggrund
Læsetid: 5 min.

DR lancerer småbørnskanalen Minisjang: »Gode fortællinger kan være med til at stimulere børn positivt«

De et- til treårige har allerede et medieforbrug, og nu skal de have indhold skræddersyet til dem. I dag går DR’s nye satsning til de mindste, Minisjang, i luften. Forskere er positive over et public service-alternativ til blandt andet YouTube
Fantorangens Verden fra DR’s nye satsning, Minisjang.

Fantorangens Verden fra DR’s nye satsning, Minisjang.

Fra DR

Kultur
29. marts 2021

Er du forælder til et barn i et- til treårsalderen, er der stor sandsynlighed for, at du snart kommer på fornavn med pindsvinet Børste.

Børste er nemlig maskot på DR’s nye satsning, Minisjang, der fra mandag den 29. marts præsenterer skræddersyet indhold til de mindste på DR TV og som app.

»Med DR Minisjang vil vi sikre småbørnsforældre et public service-alternativ, som de kan vælge til, når det giver mening,« fortæller Morten Skov Hansen, der er chef for DR Ultra, Ramasjang og nu også Minisjang.

50 procent af børn i aldersgruppen et- til tre år har allerede et medieforbrug, viser rapporten Medieudviklingen 2020, og derfor er det vigtigt med et public service-alternativ til eksempelvis YouTube, mener Morten Skov Hansen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

»Vores hjerne har udviklet sig gennem millioner af år til at have de evner, den har. Det kan dårligt børnefjernsyn aldrig ødelægge. Hverken socialt, perceptuelt eller hukommelsesmæssigt, er der noget, som et medie kan gå ind og ødelægge.«

Det er i hvert fald befriende hvis der kan komme et fristed, hvor børn (og andre) kan opleve andet end fortællinger om grupper af børn, dyr, voksne, og figurer af enhver slags, der altid skal bekæmpe og helst besejre hinanden.