Big tech
Læsetid: 5 min.

Ekspert i digital journalistik: Det er en god idé at tage kampen mod techgiganterne, men man vælger den forkerte kamp

Regeringen vil tvinge Facebook og Google til at betale for rettigheder til det indhold fra danske nyhedsmedier, de lægger online. Men er det overhovedet en kamp om ophavsret, man skal tage med techgiganterne, eller burde det i stedet handle om deres monopol? Vi har spurgt en ekspert i digital journalistik
Kulturminister Joy Mogensen har fremsat et lovforslag om at få virksomheder som Facebook og Google til at betale for det indhold fra danske medier, der lægges ud på deres onlineplatforme. Men ekspert i digital journalistik mener, at ministeren har valgt den forkerte kamp og snarere skulle se på for eksempel at kæmpe for en statsskat på annonceindtægter og så oprettelsen af en public service-pulje til at administrere midlerne.

Kulturminister Joy Mogensen har fremsat et lovforslag om at få virksomheder som Facebook og Google til at betale for det indhold fra danske medier, der lægges ud på deres onlineplatforme. Men ekspert i digital journalistik mener, at ministeren har valgt den forkerte kamp og snarere skulle se på for eksempel at kæmpe for en statsskat på annonceindtægter og så oprettelsen af en public service-pulje til at administrere midlerne.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Kultur
27. marts 2021

Fredag fremsatte kulturminister Joy Mogensen (S) et nyt lovforslag om at få magtfulde teknologivirksomheder som Facebook og Google – derunder YouTube – til at betale for det indhold fra danske medier og øvrige rettighedshavere, der lægges ud på deres onlineplatforme.

»Medierne spiller en central rolle i vores demokrati og sikrer, at den offentlige debat sker på et oplyst grundlag. Hvis medierne skal blive ved med at lave journalistik, så skal de selvfølgelig også betales for brugen af den,« udtalte kulturministeren ifølge en pressemeddelelse og kaldte lovforslaget for første skridt i en plan om statslig regulering af techgiganterne.

Det er umiddelbart ikke så svært at forstå, hvad det er for konkret indhold, regeringen vil have YouTube til at betale for rettighederne til – det gælder især musik – men når det kommer til for eksempel nyheder, er det straks lidt mere uhåndgribeligt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Monopolet kan jo brydes, hvis nogen gider at gøre det arbejde, de store techfirmaer gjorde for hhv. 20 og 15 år siden. Enhver kunne have bygget et Facebook og udviklet det, og det kan man jo bestemt stadigvæk. Men grådighed fremfor idealisme kommer i vejen: når Zuckerberg tilbyder milliarden for det nye firma, standser idealismen og dermed konkurrencen.
Derfor er man måske nødt til at på europæisk plan at skabe et netværk funderet på institutioner og fondseje, der ikke satser på indtjening, men måske snarere på udgifter til opretholdelse uden reklamer, men med de rimelige betalingsforhold til rettighedshavere, som man ønsker at gennemføre. Dermed vil man kunne gøre den nye, fællesskabsdrevne platform attraktiv.