Kommentar
Læsetid: 2 min.

Filmprisen Golden Globes har større problemer, end at den ikke er woke

Golden Globes har problemer med repræsentation. Men når det er det eneste fokus i kritikken af filmprisen, bliver en vigtig diskussion brugt til at dække over dybere problemer: Prisen og organisationen bag er belastet af korruption og inhabilitet
Værterne ved årets prisshow, Tina Fey og Amy Poehler, gik i kødet på organisationen bag Golden Globes, The Hollywood Foreign Press Association, for ikke at have nogle sorte medlemmer.

Værterne ved årets prisshow, Tina Fey og Amy Poehler, gik i kødet på organisationen bag Golden Globes, The Hollywood Foreign Press Association, for ikke at have nogle sorte medlemmer.

NBC Universal

Kultur
5. marts 2021

Til uddelingen af de årlige Golden Globes-priser søndag aften gik de to værter, Tina Fey og Amy Poehler, med det samme i kødet på organisationen bag priserne: »Vi ved alle sammen godt, at prisshows er åndssvage. Men selv når det kommer til åndssvage ting, er inklusion vigtigt. Og der er ingen sorte medlemmer af The Hollywood Foreign Press Association ... Det bliver I nødt til at ændre!«

Noget, der til gengæld nærmest ikke blev nævnt, var de sager om korruption og inhabilitet, der har fulgt HFPA og dens medlemmer – små 100 udenlandske journalister i Hollywood – gennem snart mange år. Los Angeles Times havde en uge inden uddelingen gravet sig frem til betydelige lønudbetalinger til medlemmerne, hvilket formentlig er ulovligt, fordi HFPA er en nonprofitorganisation. Desuden havde de talt med en lang række kilder, der efterlyste gennemgribende forandringer i HFPA.

Det er, som vi også skrev stort om her i avisen sidste fredag, langtfra første gang, at der bliver rettet en sønderlemmende kritik mod Golden Globes-uddelingen og HFPA, men prisen er så vigtig en del af det filmpris-økosystem, hvis store endemål er oscaruddelingen, at skandaler, korruptionsanklager og mærkelige nomineringer tilsyneladende ikke bider på den. Ingen synes at respektere den, og alligevel bejler alle til den.

Allerede da nomineringerne til årets Golden Globes blev offentliggjort, blev fraværet af en række af de mest prominente film og serier fra 2020 med sorte mennesker foran og bag kameraet kritiseret. HFPA lovede bod og bedring, og til selve uddelingen var hele tre af organisationens topfolk på scenen for at tale om problemet:

»Sort repræsentation er afgørende. Vi må have sorte journalister i vores organisation. Vi må også sikre os, at alle underrepræsenterede miljøer får plads ved vores bord, og vi skal nok sørge for, at det sker.«

Der er da heller ingen tvivl om, at Golden Globes har problemer med repræsentation, både i sin sammensætning og i sine nomineringer. Det blev understreget, da kinesiskfødte Chloé Zhao ligefrem skrev Golden Globes-historie ved som den første asiatiske og ikkehvide kvinde– og kun den anden kvinde overhovedet i prisens næsten 80-årige levetid – at vinde instruktørprisen for sin nye film, Nomadland.

Men HFPA har større og mere grundlæggende problemer med troværdighed og habilitet end medlemmernes hudfarve. Det er, som om der sker en art, undskyld udtrykket, hvidvaskning af Golden Globes, hvis ’blot’ prisen bliver mere woke.

For så kan man bekvemt ignorere alle andre ubehagelige sandheder om prisen og det hollywoodsystem, som selv giver HFPA magt i form af adgang til stjernerne og ved konstant at bejle til prisen. Det siger lige så meget om, hvordan Hollywood fungerer, som det siger om prisen og HFPA. Kønt er det ikke.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her