Kommentar
Læsetid: 2 min.

Teenageren X Factor lærer nu de voksne, hvordan man opfører sig ordentligt på nettet

X Factor har lært en generation af unge, at kritik og uenighed er godt. I år har både vært, dommere og deltagere så lært en million seere at lære at sige fra, når kritik bliver ond og perfid, skriver Katrine Hornstrup Yde i denne kommentar
Duoen Ida og Neva har oplevet så grænseoverskridende had på nettet, at de var lettede over at være færdige i X Factor i sidste uge.

Duoen Ida og Neva har oplevet så grænseoverskridende had på nettet, at de var lettede over at være færdige i X Factor i sidste uge.

Jesper Sunesen

Kultur
19. marts 2021

Man kan godt efterhånden føle sig X Factor-mæt, men X Factor er altså nu blevet en 13 sæsoner gammel teenager og er stadig utrættelig i sine indlagte samfundsdiskussioner. Sidste fredag blev den übercool sangskriverduo Ida og Neva smidt ud af egen mentor.

Det lignede en typisk teatralsk gestus fra showets husdramatiker Blachman, men begrundelsen for valget handlede ikke (blot) om egopositionering. Nogen havde lukket en ny sårbarhed ind i tv-studiet – eller et behov for at eksponere den.

Blachman sendte nemlig også egne deltagere hjem, sagde han, for at skærme meddommer Nanna Øland fra at træffe den beslutning og modtage mere af det had på nettet, hun åbenbart får i overmål. Og også deltagerne var blevet for tyndslidte: »Jeg er på en måde også lettet, for jeg kan ikke klare mere hate på nettet,« sagde Ida.

Siden har showets deltagere og både dommer Øland og vært Lise Rønne selv skubbet tilbage på og delt beskeder fra seere såsom: »I er så irriterende at høre på. I skulle bare dø«, »I burde skamme jer, så klamme I er«, »I stinker af lort. Skrid hjem til Afrika«.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AIDA (@ida_aysel_)

I Deadline på DR2 fortalte Nanna Øland om, at man på Facebook kunne se, at de folk, der skriver sådan, også er »almindelige mennesker, der lever deres normale liv. Socialrådgivere. Og så bliver det pludselig ubehageligt (...) Jeg kan ikke rigtig forstå, hvor den grænse er skredet, hvor det er okay at snakke sådan?«

Det kan virke paradoksalt, at netop X Factor skal reboote den diskussion – en talentkonkurrence, der særligt i de unge år baserede megen underholdningsværdi på at gøre tykt grin med talentløse og/eller underligt udseende deltagere.

Og som siden har introduceret gladiatorkampen ’5 Chair Challenge’, hvor publikum buher og råber, mens deltagerne via dommerne møver hinanden ud af de ’varme stole’, der kan sende dem videre.

Samtidig er det ikke X Factors opgave at skærme unge fra kritik. I sine bedste stunder er det konkurrencens fornemmeste opdragelsesprojekt at udsætte unge for kritisk feedback og uenighed, at give dem selvindsigt, som ingen andre har turdet give dem. At lære dem at forholde sig roligt og åbent til, at mennesker kan være dybt uenige.

Af samme grund ligger der også hos X Factor en forpligtelse i at lære unge at sige fra – højt og offentligt – når de derimod mødes af ondsindet og ødelæggende kritik. Sofie Linde har som X Factor-vært været en hård og myndig, skærmende faktor, når dommere er blevet perfide. Men uden for X Factor-scenen har hun også tjent som inspiration til selv at sige fra.

Det mod og klarsyn har vi jo så set unge, fortrinsvis kvinder, praktisere som blandt andet praktikanter og studentermedhjælpere på mediearbejdspladser. De har fået alle os ældre til at tænke os om forfra.

Så hvorfor ikke lade X Factor med sine en million ugentlige seere være platformen, hvor de unge beder os om det én gang til?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her