Essay
Læsetid: 9 min.

Britisk musikselskab fejrer 40 år, og Informations musikredaktør mindes skråleriet og euforien

Pladeselskabet 4AD var den mystiske loge for folk på flugt fra 80’ernes overfladelir og 90’ernes ironiske dødvande. Musikken lød som ingen anden, og deres pladecovere var en erotisk mystik, som man blev suget ind i. Nu fejrer 4AD sin 40 års-fødselsdag, og Informations musikredaktør ser tilbage på de gyldne år

Pixies i 1990. Fra venstre: Kim Deal, Black Francis, Joey Santiago og David Lovering.

Kevin Westerberg

Kultur
7. april 2021

Der er meget, der er 4AD’s skyld.

Det britiske musikselskab gjorde op gennem 80’erne indiemusikken til et ætsende, euforisk, men også et drømmende og mystisk asyl fra popmusikken.

De fræsede uudslettelige spor i musikhistorien med genrerystende mesterværker fra vidt forskellige kunstnere.

Sidste år fyldte 4AD 40 år midt i coronatiden, og først nu fejrer de sig selv med det spritnye antologialbum Bills & Aches & Blues med coverversioner af deres klassikere plus nogle vildskud. Og det er virkelig imponerende, hvor mange bands og solokunstnere de har opdaget og udgivet.

Et uddrag:

4AD udgav i 1981 det første album, Burning Blue Soul, fra den intellektuelle avantpopmester Matt Johnson, der siden skiftede navn til The The. De satte rocken på den anden ende med amerikanske Pixies i slut-80’erne. Og da bandets bassist Kim Deal lavede sit eget stoner-rockband The Breeders, så var 4AD deres naturlige hjem.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Madelin Wilian

Fin velskrevet artikel at læse om alt det guld der betyder noget :) tak for den