Nekrolog
Læsetid: 7 min.

Liam Scarletts balletter var befolket af folk fanget i andres farlige spil. Nu er han død

Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte kompromisløse balletter om menneskets mørke sider, ikke mindst balletten ’Spar Dame’ til Den Kongelige Ballet. Men anklager om seksuelt krænkende adfærd satte en stopper for hans karriere. Han døde fredag, kun 35 år gammel
Den 35-årige britiske koreograf Liam Scarlett blev meldt død samme dag, som en krænkelsessag om ham blev meldt ud af Det Kongelige Teater.

Den 35-årige britiske koreograf Liam Scarlett blev meldt død samme dag, som en krænkelsessag om ham blev meldt ud af Det Kongelige Teater.

Joel Anderson/Ritzau Scanpix

Kultur
20. april 2021

Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte balletter fulde af opskruet skønhed og syrede drømmebilleder. Men hans balletter rummede først og fremmest mørke scener med manipulerende dans og angstfyldte mareridtsbilleder – og med mennesker fanget i andres dødsensfarlige spil.

Fredag blev han, blot 35 år gammel, fundet livløs i sit hjem i England. Familien har ikke ønsket at offentliggøre dødsårsagen. Blot ved vi, at hans død falder sammen med nye krænkelsesanklager mod ham.

Allerede for halvandet år siden, i august 2019,  suspenderede Royal Ballet ham som huskoreograf på grund af beskyldninger om upassende, seksuel adfærd over for balleteleverne. Det fik også andre kompagnier til at aflyse hans forestillinger, blandt andre Queensland Ballet i Australien.

Og i fredags udsendte Det Kongelige Teater i København så en pressemeddelelse om, at Den Kongelige Ballet havde valgt at aflyse opsætningen af Liam Scarletts ballet Frankenstein i 2022. Begrundelsen var, at der nu – to år senere – var fremkommet beskyldninger fra personalet om »uacceptabel adfærd« i 2018 og 2019, da Liam Scarlett arbejdede på Det Kongelige Teater.

Samme fredag døde han.

Groteske magtkampe

At Liam Scarlett skulle dø som blot 35-årig er et frygteligt tab. Han var et stortalent, der som en af de ganske få koreografer i verden helt naturligt mestrede kunsten at skabe balletter til klassiske balletkompagnier.

Som koreograf har Liam Scarlett gjort kometkarriere. Han blev født i England i 1986 og uddannet danser på Royal Ballet School. Herefter blev han optaget i Royal Ballet, hvor han var ansat som danser frem til 2012, hvorefter han valgte udelukkende at koreografere.

Han blev tilknyttet kompagniet som huskoreograf og skabte en lang stribe værker. Blandt andet Asphodel Meadows (for Royal Ballet i 2010), Vespertine (for Den Norske Nationalballet i 2013), With a Chance of Rain (for American Ballet Theatre i 2014), Hummingbird (for San Francisco Ballet i 2014), Carmen (for Den Norske Nationalballet i 2015), Frankenstein (for Royal Ballet og San Francisco Ballet i 2016) og Swan Lake (for Royal Ballet i 2018).

Liam Scarlett havde en fuldstændig ubesværet forståelse for at skabe drama i sine bevægelser på scenen. Hans bevægelser tog udgangspunkt i den klassiske ballets teknik for ranke kroppe i høje spring og med hurtige piruetter – og ekstrem tåspidsdans for kvinderne.

Men hans fokus var på relationerne mellem danserne. Han viste ofte kroppe i næsten voldelige magtkampe, og han havde en særlig evne til at skildre erotisk besættelse og dominans. Desuden speedede han typisk koreografien op, så ellers kendte balletbevægelser blev udført vildt hurtigt. Hans bevægelser udfordrede de mange sociale koder for korrekt adfærd og for konventionel koreografi. Netop så man kunne se mørket og instinkterne bag de polerede overflader.

Højt spil 

I 2018 skabte han balletten Spar Dame direkte til Den Kongelige Ballet. »Balletgyser,« kaldte Det Kongelige Teater denne helaftensballet, der er baseret på en novelle af Aleksandr Pusjkin. Balletten indeholder alle aspekter af begær, både erotisk og økonomisk begær. Koreografien er fokuseret på stærke billeder af magtmønstre, stærkest med den mystiske, kortspillende gamblerkvinde i rødt på midten af scenen omgivet af mænd i sort.

Følelserne eksploderede i Liam Scarletts ballet ’Spar Dame’ for Den Kongelige Ballet i 2018. Her med Kizzy Matiakis og Andreas Kaas.

Ritzau Scanpix

Selve koreografien fokuserer på de psykologiske relationer mellem den forelskede og den kyniske – og den hemmelighedsfulde og den brutale. Den rummer en skånselsløs ærlig følelsesafsløring, både hos mændene og kvinderne. Og den boltrer sig i rasende løft, hvor kvinderne hvirvles så voldsomt rundt, at de ser ud, som om de flyver – eller hvor de løftes helt lodret med hovedet nedad, som om de var stivnede lig.

Ved premieren var det Kizzy Matiakis, der dansede edderkoppekvinden, som styrede alle mændene med sine hemmelige magt. Hun holdt sig stående på sin ene tåspids i ekvilibristiske balancer i evigheder, mens mændene trak i hende fra hver sin retning i krævende mønstre.

Andreas Kaas dansede den griske spillefugl, som Ida Praetorius’ varmhjertede heltinde fatalt kom til at forelske sig i. »Han har en udstråling som en rockstjerne,« skrev jeg om Andreas Kaas i min anmeldelse:

»Hans dans befinder sig hele tiden på grænsen mellem slagsmål og voldtægt – det er ret grænseoverskridende i en klassisk ballet, fordi hans begær ikke er erotisk, men pengegrisk. Til gengæld er hans ansigt lukket og selvdestruktivt indadskuende.«

I Spar Dame blev der spillet højt spil med følelserne, lige indtil de eksploderede. Både hos danserne og i tilskuerne.

Tæt på sine dansere

På YouTube ligger et medrivende videoklip, hvor Liam Scarlett indstuderer et løft med en danser fra The Joffrey Ballet under prøverne på balletten Vespertine i 2019.

Liam Scarlett træder selv helt tæt på en anden mandlig danser og lader sig løfte op og blive sat ned, hvorefter han lader sig hvirvle lynhurtigt væk fra partneren og tilbage igen med et svirp – og et intenst blik. De rører ved hinanden som koreograf og danser, netop så danseren kan forstå bevægelsen – og så de andre dansere også kan se, hvad de skal gøre.

Det er sådan, man som koreograf kan vise sine bevægelser. I denne branche kan man næsten ikke undgå at komme tæt på dansernes kroppe.

»Den følelsesmæssige side er virkelig det, der gør ballet og dans anderledes end sport og atletik,« siger Liam Scarlett i samme video.

»Vi (i balletten, red.) gør præcis det samme som en atlet. Men det er vores evnen til at være i stand til at fremkalde følelser i folk, der gør vores job til kunst.«

Savn og respekt

I Danmark har Verdensballetten haft en pas de deux fra Liam Scarletts Asphodel Meadows på repertoiret i sommeren 2019. Verdensballettens kunstneriske leder Jens-Christian Wandt var hurtigt ude med et inderligt farvel på Facebook, hvor han kaldte Liam Scarlett »en helt særlig kunstner, som gav os de største balletoplevelser, der kunne fortælle historier, så de rørte og gik lige ind i hjertet«.

Det tragiske dødsfald har nu også fået andre balletkompagnier og balletmestre til at stå frem og hædre Liam Scarlett. Søndag aften gennemførte Bayerische Staatsoper en planlagt videostreaming af Liam Scarletts With a Chance of Rain, og kompagniet dedikerede streamingen til den afdøde koreograf med stærke udtryk for sorg og savn.

Officielle støtteerklæringer som denne bliver uden tvivl en del af den balletdebat om #MeToo og cancel culture, der nu blusser op.

No Man’s Land var titlen på en ballet, som Liam Scarlett skabte i 2014 for English National Ballet. Det var tragisk nok sådan, han selv endte sit liv som koreograf: I ingenmandsland, hvor ingen kompagnier ville give ham muligheden for at skabe koreografi.

Anklagerne mod Liam Scarlett

Det Kongelige Teater udsendte i fredags en pressemeddelelse om, at teatret aflyser den kommende sæsons helaftensballet Frankenstein, efter oplysninger om krænkende adfærd fra den 35-årige britiske gæstekoreograf Liam Scarlett var kommet frem.

Det drejede sig ifølge pressemeddelelsen om, at Liam Scarlett havde udvist »uacceptabel adfærd« over for flere medarbejdere i København i 2018 og 2019. Og efter en »dialog« med de af teatrets ansatte, som havde arbejdet med ham, besluttede de altså at aflyse forestillingen.

»Krænkende adfærd er uacceptabelt på Det Kongelige Teater, også fra gæstende kunstnere,« udtalte teaterchef Kasper Holten i pressemeddelelsen. »Vores medarbejderes trivsel og sikkerhed har høj prioritet for os.«

I lørdags skrev flere britiske medier, at koreografen var død. Dødsårsagen blev ikke beskrevet, men i en erklæring betegnede familien det som en »tragisk og alt for tidlig død«:

»I den svære tid for vores familie beder vi offentligheden om at respektere vores privatliv, så vi kan sørge over vores tab,« lød det.

Liam Scarletts uacceptable adfærd over for flere personer i Det Kongelige Teaters stab fandt sted under prøveforløb i 2018 og 2019 i forbindelse med Spar Dame, Liam Scarletts forrige forestilling på teatret.

I et interview med Berlingske – lavet før nyheden om Scarletts død – oplyste teaterchef Kasper Holten, at det, så vidt han forstod, primært er »noget, der er foregået uden for teatret og ikke i arbejdssituationer. Men det er ikke nødvendigvis sådan, at man kan skille det ad«.

Af fortrolighedshensyn afviste Holten over for Berlingske at oplyse, hvor længe han og teatret har været bekendt med sagen. Han ønskede heller ikke at uddybe, hvordan Liam Scarletts opførsel har været »uacceptabel«.

I medierne er Liam Scarletts arbejde tidligere blevet omtalt kritisk. Hans forhenværende arbejdsplads, The Royal Opera House i London, suspenderede tilbage i august 2019 koreografen, efter operahuset var blevet bekendt med anklager mod ham om seksuelt krænkende adfærd.

Ifølge The Times spændte anklagerne over en tiårig periode, og de gik blandt andet på, at han skulle have »opført sig upassende« over for studerende og angiveligt opfordret nogle af dem til at sende ham nøgenbilleder.

The Royal Opera House hyrede et advokatfirma, som igangsatte en uafhængig undersøgelse af ham. I marts 2020 blev han frikendt for de konkrete anklager – ifølge dens konklusion var der »ikke noget at komme efter i forhold til de påståede anklager om upassende kontakt med studerende fra Royal Ballet School«.

Alligevel valgte The Royal Opera House i marts 2020 at afslutte samarbejdet med koreografen, der også var artist-in-residence i Covent Garden.

To måneder inden fyringen – i januar 2020 – kunne The Times afsløre, at undersøgelsen var i gang, og at Scarlett på daværende tidspunkt var suspenderet.

Det førte til, at Queensland Ballet i Brisbane, Australien, også suspenderede koreografen, som var tilknyttet huset som artistic associate og aflyste hans forestående forestilling, Dangerous Liaisons, der skulle have haft premiere i april 2020. Det australske teater igangsatte sin egen undersøgelse af ham, som ikke fandt nogen eksempler på upassende opførsel i Australien.

Information har bedt teaterchef Kasper Holten om en kommentar, men han har ikke svaret på vores henvendelse.

I weekenden udtalte han i en skriftlig erklæring:

»Vi er dybt berørte af nyheden om Liam Scarletts død. Vores tanker går til hans efterladte. Vores fokus er nu på vores medarbejdere og på at hjælpe og støtte dem i den kommende tid.«

Rasmus Elmelund

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

En på alle måder trist sag, hvor mange kulturelle lag synes at være kollideret. Æret være hans minde.

Ejvind Larsen, Stig Larsen, erik pedersen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Christian Bruun

Smuk nekrolog.!