Portræt
Læsetid: 15 min.

Mens andre flygter fra verdens brændpunkter, er fotograf Henrik Bohn Ipsen den, man tager med derhen

Filmfotografen Henrik Bohn Ipsen er den, dokumentarinstruktørerne ringer til, når de skal filme i verdens brændpunkter. Men selv finder han det lige så udfordrende at fange de psykologiske dynamikker i et dansk køkken

Henrik Bohn Ipsen har filmet prisvindende dokumentarer fra verdens brændpunkter, men er forblevet udenfor mediernes søgelys.

Anders Rye Skjoldjensen

Kultur
16. april 2021

Skudsalver og bomber brager ned over den irakiske millionby Mosul, da den danske krigsfotograf Jan Grarup kører ind mod frontlinjen, der ligner en ruinhob, for at dokumentere slaget mellem Islamisk Stat og det irakiske militær. En tydeligt presset Grarup ser irriteret ind i det filmkamera, der filmer ham, mens han tager sin skudsikre pressevest på. »Du er i krig nu, Ipsen, for helvede. Hold nu op,« vrisser han, da han får lov til at smage sin egen medicin som objekt for en anden insisterende fotograf.

»Jeg er nødt til at fotografere, at du får den på!« protesterer en stemme bag kameraet.

Stemmen tilhører filmfotograf Henrik Bohn Ipsen, som stod bag kameraet i instruktør Boris Bertrams dokumentariske portræt af Jan Grarup, Krigsfotografen fra 2019. Filmen følger i hælene på Grarup både hjemme på Frederiksberg og ude i felten, hvor især scenerne fra Mosul står intenst tilbage. Det føles som at være der selv, når vi i to et halvt minutters one take følger Grarup og en gruppe kolleger løbe mellem murbrokker og lig i gaderne for at undgå at blive skudt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Godt portræt + interview. Tak