Feature
Læsetid: 14 min.

I Thomas Vinterbergs film er det svært at blive voksen

Thomas Vinterbergs ’Druk’ har netop modtaget en Oscar for Bedste Internationale Film. Vi har genset hans brogede auteurskab, der blandt gode dramaer og selvovervurderende fejlskud og to højdepunkter maler et billede af en verden, hvor kvinder er nogle, man bliver (selv)forelsket i, og hvor det følelsesmæssige gods ofte er at hente i barnet og drengerøven
Thomas Vinterbergs ’Druk’ har netop modtaget en Oscar for Bedste Internationale Film. Vi har genset hans brogede auteurskab, der blandt gode dramaer og selvovervurderende fejlskud og to højdepunkter maler et billede af en verden, hvor kvinder er nogle, man bliver (selv)forelsket i, og hvor det følelsesmæssige gods ofte er at hente i barnet og drengerøven

Thit Bitsch

Kultur
23. april 2021

Denne artikel blev udgivet første gang op til oscaruddelingen 2021, hvor Thomas Vinterberg var nomineret som bedste instruktør for filmen ’Druk’.

Thomas Vinterberg er ikke noget geni. Med Festen fra 1998 lavede han et mesterværk. Siden har han lavet både ret dårlige film, sobert bestillingsarbejde og gode dramaer. 22 år efter det internationale gennembrud og juryens specialpris i Cannes kan han natten til mandag vinde en Oscar som bedste instruktør for Druk – en velsmurt, velspillet, relativt sofistikeret drengerøvskomedie med en vaskeægte dobbelttydig kunstfilmfinale, der kommer til at få sin egen passage i filmhistorien: Mads Mikkelsens drukjazzballet i spring ud i enten døden eller livet.

Thomas Vinterberg er ikke din typiske europæiske filmauteur. Han er ikke af den støbning, som filmmyter er gjort af, intet mystisk eller farligt eller mærkeligt er der ved ham. Han er sådan én, der – modsat dogmestorebror Lars von Trier – kan begå sig i et hvilket som helst selskab.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Susanne Ekman

Hvorfor skal vi fortælles fem gange, at manden ikke er et geni? Har han lovet nogen, at han er det? Er det den målestok, man skal måles på som instruktør? Skal han bebrejdes, at han ikke er det? Jeg tænker, der er mange mere spændende perspektiver at anlægge på ham. Men tilsyneladende er det det vigtigste at få fortalt i vurderingen af hans samlede opus. Nogle gange forstår jeg simpelthen ikke anmeldergenrens præmis.

Mogens Holme, Jens Christensen, Kim Houmøller, Arne Albatros Olsen, Kurt Nielsen, Gustav Alexander, Hanne Utoft, Frederik Nissen, Torben Bruhn Andersen, Jonathan Larsen og Jørn Stjerneklar anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Den vinder han ikke. Til gengæld vinder han og holdet for bedste udenlandske film og jeg vinder 150 kr. på Danske Spil fordi jeg gættede rigtigt - det er så godt som sikkert og derfor glæder jeg mig allerede på hans, på holdets og på egne vegne. Tillykke!

Det er en klassisk Information artikel, hvor en kunstners værk skal læses gennem kønnets optik, og hvor en hvid mand selvfølgelig ikk kan være et geni. I filmen Druk er manden ikke selvforelsket i sin kone, men skribenten er nok lidt forelsket i sig selv.

DRUK skal altså hyldes i en neoliberal kultur, hvor unge drikker hjernen ud. Et positivt sundhedspolitisk signal?
Heller ikke særligt intelligent , nærmest afstumpet, at tilslutte sig en kultur, hvor der sms`es i en bil med de konsekvenser det fik.
Måske er Thomas Winterberg svaret på Hanne Vibeke Holst. Én, der storsælger og høster anerkendelse i masse-populistisk forstand , men som aldrig anerkendes af det intellektuelt analytiske parnas.