Interview
Læsetid: 7 min.

Dansk oscarvinder bag ’Sound of Metal’: ’Filmen var altopslugende’

Den danske oscarvinder Mikkel E.G. Nielsen tog på silent retreat, da han var færdig med at klippe filmen ’Sound of Metal’, der handler om en trommeslager, som mister hørelsen. Her tager klipperen os med ind i klipperummet
»Første del af filmen har én form. Her klippes der med højere tempo, fordi du skal være frustreret, ligesom hovedpersonen Ruben. Men fra det øjeblik, hvor kæresten Lou forlader ham på parkeringspladsen, bliver indstillingerne længere, og stilen bliver nærmest dokumentarisk,« fortæller Mikkel E.G. Nielsen.

»Første del af filmen har én form. Her klippes der med højere tempo, fordi du skal være frustreret, ligesom hovedpersonen Ruben. Men fra det øjeblik, hvor kæresten Lou forlader ham på parkeringspladsen, bliver indstillingerne længere, og stilen bliver nærmest dokumentarisk,« fortæller Mikkel E.G. Nielsen.

Camera Film/Amazon Studios/Daniël Bouquet

Kultur
18. maj 2021

Man siger, at klipning er det usynliges kunst. Derfor er det symptomatisk, at Mikkel E.G. Nielsens ellers historiske oscarsejr for Sound of Metal – han var den første dansker til overhovedet at blive nomineret i klippekategorien – er blevet overskygget af Druks ditto.

Selv det trænede øje kan lettere se, når en film er dårligt klippet, end når den er godt klippet, og ofte går guldstatuetten til action- og krigsfilm, hvor den hektiske og iøjnefaldende klipning højner spændingsniveauet. Sådan en film er Sound of Metal ikke. I stedet er det en film, der udmærker sig ved en unik lydside, som lader os opleve omgivelserne gennem den hullede hørelse hos sin hovedperson, en trommeslager, der er ved at blive døv.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her