Interview
Læsetid: 10 min.

Esben Weile Kjær: »Vi lever i en billedøkonomi, hvor dem der bliver kigget på, er dem der har vundet«

Den tyske performancekunstner Anne Imhof kan for første gang opleves i Danmark, hvor SMK lægger skærm til videoudgaven af verdenshittet ’SEX’ fra 2019. Information inviterede den danske performancekunstner Esben Weile Kjær med på tur for at tale om hans og Imhofs møder mellem kunst og mode
I Anne Imhofs værker går de samme billeder, tøj og populærkulturelle referencer igen og igen. Og i pressens skriverier om dem cirkulerer de samme referencer: Temaerne er dominans, overflader og coolness.

I Anne Imhofs værker går de samme billeder, tøj og populærkulturelle referencer igen og igen. Og i pressens skriverier om dem cirkulerer de samme referencer: Temaerne er dominans, overflader og coolness.

Frida Gregersen

Kultur
25. maj 2021

For et par uger siden lå jeg i flere timer i X-rummet på Statens Museum for Kunst, museets udstillingsrum for eksperimenterende kunst. På en gigantisk skærm blev der vist den tyske performancekunstner og megastjerne Anne Imhofs værk SEX, en nyklippet udgave af værket af samme navn, som i 2019 blev opført i betontanke på Tate Modern i London.

Det er et performanceværk, hvor Imhofs faste trup af 15 performere i modetøj danser, går i optog, kaster med øl og stirrer ud i luften midt blandt det publikum, der mødte op til de totalt udsolgte performances.

»Sådan her ville det se ud, hvis modehuset Balenciagas instagramkonto kunne dyrke sex med sig selv,« skrev Ida Luka Holmegaard her i avisen om uropførelsen på Tate.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Uhyre interessant, uhyre velskrevet - det lykkes faktisk tidligt i teksten af fremkalde den fornemmelse af performancens forskel til scenekunsten: at den opererer som en form for reel handling, som ganske vist er fyldt med konnotationer, men som er blottet for fiktive, eller i hvert fald prætenderer at være det.