Foto
Læsetid: 6 min.

Fotograferne anbefaler: Her de bedste bøger og podcast til at suge dig ind fotografiets verden

Du er vant til at forholde dig til tekst. Måske kan du blive bedre til at læse et foto. Vores fotoredaktør, Sigrid Nygaard, og fotograf Tobias Nicolai guider dig gennem den vildtvoksende urskov af fotobøger, fagbøger og podcasts om fotografi
Du er vant til at forholde dig til tekst. Måske kan du blive bedre til at læse et foto. Vores fotoredaktør, Sigrid Nygaard, og fotograf Tobias Nicolai guider dig gennem den vildtvoksende urskov af fotobøger, fagbøger og podcasts om fotografi
Kultur
7. maj 2021

Hver uge udgives der mindst en håndfuld hundedyre fotobøger. Her peger fotoredaktør Sigrid Nygaard og fotograf Tobias Nicolai på fem dybt forskellige og på hver deres måde dybt originale værker, der åbner nye verdener. Scroll længere ned for at få anbefalinger til de bedste fagbøger og podcasts om fotografi.

Christopher Anderson: ’Son’ (2013)

Anderson blev først kendt som konfliktfotograf. Han hoppede blandt andet om bord på en flygtningebåd fra Haiti til USA, og han har fotograferet i Venezuela, Afghanistan, Irak og Palæstina. Men så fik han en søn og begyndte at fotografere sin hverdag i stedet. Han skyder altid i det sene og det tidlige lys, og han laver nogle meget smukke billeder. Hvis du også synes, det er sjovt at fotografere din familie og hverdagen, vil du elske hans fotobog. (Christopher Anderson bor selvfølgelig utroligt lækkert i New York City og har en smuk kone og en smuk hverdag.)

Gilles Peress: ’Farewell to Bosnia’ (1994)

Peress brugte et halvt år i 1993 på at rejse rundt og fotografere konflikten i Jugoslavien med fokus på Bosnien. Det er der kommet det vildeste vidnesbyrd ud af. Nogle af billederne er forfærdelige at se på – de er ikke altid smukke, for de viser krigen, som den er – men det er vigtig dokumentation.

Vivian Maier: ’A Photographer Found’ (2014)

Historien om Vivian Maier er lige så fascinerende, som hendes billeder er gode. Hun var barnepige og fotograferede blandt andet, mens hun passede børn i New York og Chicago. De 150.000 fotos og negativer opbevarede hun i kasser, men først efter sin død i 2009 blev Vivian Maier retrospektivt anerkendt som en af de helt store gadefotografer.

Taryn Simon: ’An American Index of the Hidden and Unfamiliar’ (2017)

Mens amerikanerne efter 11. september 2011 tog ud i verden for at lede efter masseødelæggelsesvåben, vendte Taryn Simon blikket indad for at undersøge USA. Resultatet er en af de vildeste fotobøger i mange år. Hun har rejst landet rundt og fået adgang til steder, som ingen i den amerikanske offentlighed normalt har adgang til.

Efter års research ender hun med ét billede og én tekst. Hun har fotograferet levende HIV-virus, en sortbjørn i hi, om bord på en ubåd, et screeningrum i Scientologys Celebrity Centre og meget mere. Men kulisserne bag Disneyland kunne hun ikke få adgang til. Taryn Simons billeder udstilles lige nu på kunstmuseet Louisiana.

Lars Tunbjörk: ’Retrospective’ (2018)

Tunbjörk er en af de helt store svenske fotografer, og Retrospective samler op på hans karriere. Den begyndte med sort-hvid, men han endte med at bruge meget stærke farver og flash og enormt meget humor. Han fotograferede svensk kultur, indkøbsliv, drukkultur og generel småborgerlighed. Det er supernostalgisk og helt fantastisk, fordi han har en evne til at finde det absurde i det helt normale. Bogen blev udgivet efter hans død i 2015.

Fem fortællinger om foto på lyd

Her guider fotoredaktør Sigrid Nygaard dig gennem den ufremkommelige podcastjungle og peger på fem afsnit, du skal høre for at få de mest uventede vinkler og bedste fortællinger om fotos – uden at se dem.

’Truth and Cannonballs’ (Radiolab)

Dette afsnit fra den populærvidenskabelige podcast Radiolab tager udgangspunkt i et ældre, berømt fotografi, der hedder »Valley of The Shadow of Death« og viser nogle kanonkugler på en vej.

Den amerikanske essayist Susan Sontag har hævdet, at billedet er manipuleret. Da Radiolab sætter sig for at faktatjekke det, dukker der blandt andet nogle negativer op, der viser vejen med og uden kanonkugler. En underholdende fortælling om det evige diskussionsemne: Hvor går grænsen for manipulation inden for dokumentarisk fotografi?

’Ami Bouhassane on Lee Miller’ (The Great Women Artists)

Ligesom Vivian Maier var Lee Miller en fotograf, som de færreste kendte, mens hun levede. Hun har ellers en vild historie: mode- og kunstfotograf i Paris og krigskorrespondent for Vogue under Anden Verdenskrig, hvor hun tog nogle hårrejsende billeder i koncentrationslejre. Desuden arbejdede Miller sammen med den berømte kunstner Man Ray, og ideen med denne podcastserie er at tegne portrætter af nogle af de kvinder, der er gået rundt i skyggen af mænd.

’Tæt på døden’ (Dansk Dokumentarisme)

I denne episode af podcastserien Dansk Dokumentarisme fortæller fotograf Sofie Mathiasen om at fotografere sin bedstefar, der dør, og Peter Nygaard Christensen, der er tidligere praktikant på Information, fortæller om at fotografere en død, en obduktion og et gerningssted. Begge fotografer har interessante etiske overvejelser over, hvordan man bærer sig ad med at fotografere døde mennesker.

Fotoredaktør Sigrid Nygaard er med til at lave podcasten Dansk Dokumentarisme, men har ikke arbejdet på denne episode.

’Hvilken fotograf er jeg egentlig?’ (ISO 600)

ISO 600 er snakkeradio, hvor vært Søren Rønholt inviterer forskellige fotografer ind. I denne episode fortæller internationalt anerkendte Marie Hald blandt andet om at fotografere den prostituerede Bonnie. Hun har nogle fine pointer om at finde værdigheden i folks liv. Det er både en fascinerende fortælling om Bonnie og en interessant historie om at komme tæt på dem, man fotograferer. Marie Hald vandt en pris til World Press Photo i 2013 for serien.

’Sight Unseen’ (Radiolab)

Lynsey Addario er krigsfotograf og fortæller om at være med det amerikanske militær i Afghanistan, hvor hun ser en ung soldat dø. Hun fotograferer bestræbelserne på at genoplive ham. Podcasten følger hendes forsøg på at forklare familien til den afdøde, hvorfor historieskrivning og dokumentation af krig skal gå ud over dem. Det lykkes hun ikke med, og derfor ender den med at handle om nogle fotos, der aldrig bliver bragt. Men den handler også om, hvornår noget er vigtigt nok til at blive bragt – og hvilke overvejelser man som fotograf gør sig, når man tilsidesætter etik. 

Bøger, du skal læse for at forstå fotografi

Fotografi og fotojournalistik er en videnskab med mange skoler. Fotoredaktør Sigrid Nygaard og fotograf Tobias Nicolai fortæller om fem fagbøger, der både kan gøre amatøren og prisvinderen bedre.

Jennifer Good og Paul Lowe: ’Understanding Photojournalism’ (2017)

Vi bliver bombarderet med billeder – hvordan skal vi håndtere det, og hvad skal vi med fotojournalistikken? De spørgsmål tager Jennifer Good og Paul Lowe fat på i den her bog, der giver et godt historisk overblik over de fotos, der har haft betydning, og hvordan vi bruger dem i dag. Den er en perfekt indføring i dokumentarisme – og så er forfatterne briter, hvilket er fedt, fordi det meste om fotojournalistik er skrevet af amerikanere, som ofte har en meget puritansk og dogmatisk tilgang til faget.

Søren Pagter: ’Det nødvendige fotografi’ (2018)

Søren Pagters bog er en glimrende indføring i fotografiet og ikke mindst, hvorfor vi har brug for at forstå og blive klogere på verdens største og mest brugte medie. Pagters bog er en af de eneste danske fotobøger, der både favner teknik, beskæring og lys, og så er den en grundig indføring i det dokumentariske fotografi.

Alec Soth i samtale med Francesco Zanot: ’Ping Pong Conversations’ (2013)

Denne bog er en samtale mellem den store amerikanske fotograf Alec Soth og den italienske kurator Francesco Zanot. Samtalebøger med kunstnere kan være noget af det værste, fordi de ofte er så selvhøjtidelige, at det bliver ulideligt, men den her er god, for Soth er virkelig sjov. Han er kendt for at fotografere steder rundt omkring i USA, man sjældent ser, og det er underholdende at høre, hvordan han går til fotografiet og møder mennesker. I bogen er han også selvkritisk og taler meget om at tvivle på sig selv.

Lynsey Addario: ’It’s What I Do: A Photographer’s Life of Love and War’ (2015)

Lynsey Addario, der også er med i den omtalte Radiolab-udsendelse, er en af de største kvindelige krigsfotografer. Hun tog til Afghanistan efter 11. september 2011 og har skrevet denne bog om at fotografere og arbejde dernede. Hun skriver også om at være kvinde i et traditionelt mandejob.

Fred Ritchin: ’Bending the Frame’ (2013)

Fred Ritchin, der er professor på International Center of Photography i New York, ser på klassisk fotografi og siger: Alle fotografer tror, de gør en forskel, men jeres foto betyder ikke en skid, hvis I gentager jer selv, og I kommer ingen vegne, hvis I ikke lærer at fortælle jeres historier anderledes. Det er en intellektuel, lidt nørdet bog, som er vildt god, fordi han har indsamlet en masse fotos gennem tiderne, som han så sammenligner og analyserer. Hans grundtese er, at hvis fotografiet ikke undgår klicheerne, vil det miste sin relevans. Og så har han ellers en hel masse eksempler på, hvordan fotografer har gjort tingene anderledes.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her