Feature
Læsetid: 12 min.

Hvad gik galt? Holdet fra Zentropa fortæller om den ’ulykkelige proces’ bag Afdeling Q’s kæmpesucces

’Marco effekten’ er sommerens store håb for biograferne. Den femte Afdeling Q-filmatisering overgik til Nordisk Film efter en fejde mellem Jussi Adler-Olsen og Zentropa. Nu fortæller filmholdet fra Zentropa om den »ulykkelige proces« bag filmsucceserne
Uenighederne mellem Zentropa og Jussi Adler-Olsen begyndte, da Afdeling Q-forfatteren læste manuskriptet til den første filmatisering, Kvinden i buret. »Han syntes, det var rædselsfuldt for at sige det helt ærligt,« siger manuskriptforfatter Nikolaj Arcel.

Uenighederne mellem Zentropa og Jussi Adler-Olsen begyndte, da Afdeling Q-forfatteren læste manuskriptet til den første filmatisering, Kvinden i buret. »Han syntes, det var rædselsfuldt for at sige det helt ærligt,« siger manuskriptforfatter Nikolaj Arcel.

Zentropa

Kultur
27. maj 2021

Stephen King hadede, hvad Stanley Kubrick gjorde ved Ondskabens hotel. Roald Dahl hadede samtlige adaptioner af sine bøger. Og Mary Poppins-forfatteren P.L. Travers var så sur over Walt Disneys idylliserede filmatisering, at der er blevet lavet en film om deres konflikt med Tom Hanks og Emma Thompson.

Den amerikanske filmhistorie er rig på forfattere, som fik følelserne i klemme i Hollywoods maskineri, når deres bøger skulle filmatiseres. I den veldresserede danske filmbranche er vi ikke vant til, at den slags stridigheder slipper ud til offentligheden. Men når Marco effekten, sommerens redningskrans for de genåbnede biografer, har premiere denne weekend, sker det efter et forløb, som blotlægger de følelser, der kan opstå, når en kunstner afgiver kontrollen over sit værk.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Espen Bøgh

Der er de forfattere der vil det hele selv, - men det er ikke sikkert resultatet bliver så godt alligevel.

Anders Bodelsen skrev krimien; "tænk på et tal", om den stilfærdige bankmand der fornemmer et bankrøveri er på vej, - mere skal jeg ikke afsløre her.

Han forhandlede filmrettighederne til bogen, og hans standpunkt herom gav han udtryk for engang, og det lyder således; "jeg har udført mit værk i bogform, nu er det så op til filmfolkene at udføre deres".

Han frasagde sig med andre ord bedrevidenhedn om hvordan man skaber udtrykket fra bogen i filmudgave.

- Aldeles fornuftigt synspunkt.

Gitte Loeyche, Claus Nielsen, erik pedersen og Ole Kresten Finnemann Juhl anbefalede denne kommentar
Jens Lauge Johannesen

Det er interessant at en forfatter, der har så stærk en holdning til sine bøger overhovedet vælger at lade dem filmatisere. For en film skal jo ikke og kan aldrig være som bogen. Filmen kan noget andet. Som jeg ser det, må det være, fordi han har set filmmediet som en ekstra markedsføringskanal, der har hjulpet ham til at sælge endnu flere bøger til en målgruppe, der måske ellers ikke ville have købt hans bøger eller kendt til ham. Og når man så kan læse, at han nu skifter til Nordisk Film, forekommer noget af hans kritik hult. For Nordisk Film vil jo også skulle foretage kreative beslutninger, som han sikkert ikke vil være enig i. Men måske har Jussi kunne konstaterer, at uanset hvor lidt filmene har mindet om hans bøger, har filmene hjulpet på salget af bøgerne. Og det er måske det allervigtigste for Jussi?