Kommentar
Læsetid: 2 min.

Holstebro styrkes overraskende som dansens by

Det største problem ved at udflytte danseuddannelserne til Holstebro er, at ministerierne foretager dette som en besparelse i København – mere end som en gennemtænkt forbedring af danseuddannelsen. Selv om det sagtens kan vise sig at være en god idé
Holstebro er i forvejen en danseby, der præger hele landets dansefødekæde med energi og professionalisme. Dansen kom til byen i 1996, da Det Kongelige Teaters Balletskole oprettede en satellitskole, der har en eliteuddannelse for balletdansere for de 6-12 årige.

Holstebro er i forvejen en danseby, der præger hele landets dansefødekæde med energi og professionalisme. Dansen kom til byen i 1996, da Det Kongelige Teaters Balletskole oprettede en satellitskole, der har en eliteuddannelse for balletdansere for de 6-12 årige.

Peter Hove Olesen

Kultur
28. maj 2021

Knap var teaterfolkene vågnet torsdag morgen efter åbningen af teaterfestivalen Cph Stage, førend der gik rygter om, at Kulturministeriet ville flytte studerende fra Den Danske Scenekunstskole i København til Holstebro.

Frustrationen blussede op: For hvad skulle de instruktørstuderende stille op uden skuespillerstuderende i byen at øve sig på? Ingen havde tilsyneladende været inddraget i debatten, hverken Den Danske Scenekunstskole eller brancheorganisationerne. Det er bekymrende i sig selv. Senere meldte Statsministeriet så ud, at det handlede om ’et Danmark i balance’. Konkret om studerende inden for musik og dans. 

For dansen giver det god mening at flytte den nationale uddannelse til Holstebro. Holstebro Dansekompagni og Balletskolen i Holstebro prøvede faktisk allerede for tre år siden at få oprettet en national danseuddannelse – som en parallel til uddannelsen i København. Det skete dog ikke.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Henning Kjær

"Det største problem er vel, at ministerierne foretager dette som en snigbesparelse i København."

Nej det er kun fordi København er vant til altid at blive tilgodeset. De er altid klar til at hyle og skrige i de store medier, helt uden sans for hvad der sker udenfor København. Der er udenfor København stor erfaring med nedskæringer.

Steffen Gliese

Det er jo, kan man sige, en 25 år forsinket cadeau til de teaterskoleelever, der dengang efter udflytningen til Holmen kæmpede imod den form for institutionel sammenlægning, vi desværre er kommet til at forpligte os til med Bolognaprotokollen.
Man må derfor glæde sig over, at fornuften har overtaget, og vi igen begynder at rive de lemfældigt sammenbundtede uddannelser fra hinanden igen for at give dem en mere fertil jord at trives i.
Lad os håbe, at landdelsscenerne og deres teaterskoler snart får den samme frihed tilbage - og regionerne tilført en stærkt efterspurgt kulturel dimension.