Kommentar
Læsetid: 2 min.

Holstebro styrkes overraskende som dansens by

Det største problem ved at udflytte danseuddannelserne til Holstebro er, at ministerierne foretager dette som en besparelse i København – mere end som en gennemtænkt forbedring af danseuddannelsen. Selv om det sagtens kan vise sig at være en god idé
Holstebro er i forvejen en danseby, der præger hele landets dansefødekæde med energi og professionalisme. Dansen kom til byen i 1996, da Det Kongelige Teaters Balletskole oprettede en satellitskole, der har en eliteuddannelse for balletdansere for de 6-12 årige.

Holstebro er i forvejen en danseby, der præger hele landets dansefødekæde med energi og professionalisme. Dansen kom til byen i 1996, da Det Kongelige Teaters Balletskole oprettede en satellitskole, der har en eliteuddannelse for balletdansere for de 6-12 årige.

Peter Hove Olesen

Kultur
28. maj 2021

Knap var teaterfolkene vågnet torsdag morgen efter åbningen af teaterfestivalen Cph Stage, førend der gik rygter om, at Kulturministeriet ville flytte studerende fra Den Danske Scenekunstskole i København til Holstebro.

Frustrationen blussede op: For hvad skulle de instruktørstuderende stille op uden skuespillerstuderende i byen at øve sig på? Ingen havde tilsyneladende været inddraget i debatten, hverken Den Danske Scenekunstskole eller brancheorganisationerne. Det er bekymrende i sig selv. Senere meldte Statsministeriet så ud, at det handlede om ’et Danmark i balance’. Konkret om studerende inden for musik og dans. 

For dansen giver det god mening at flytte den nationale uddannelse til Holstebro. Holstebro Dansekompagni og Balletskolen i Holstebro prøvede faktisk allerede for tre år siden at få oprettet en national danseuddannelse – som en parallel til uddannelsen i København. Det skete dog ikke.

Men nu rykkes HELE danseuddannelsen til gengæld fra København til Holstebro. Med 16 dansestuderende på bachelorniveau og 14 koreografistuderende på masterniveau. En lille uddannelse, der kun har optag hvert andet år.

Ministeriernes udmelding kommer som en overrumpling. Kunstnerisk set kan den dog sagtens blive en fin beslutning. For Holstebro er i forvejen en danseby, der præger hele landets dansefødekæde med energi og professionalisme.

Holstebro har satset på teater, lige siden den bød Odin Teatret velkommen i 1966 – og på musikken siden oprettelsen af MGK i 1976 og bl.a. OrkesterEfterskolen fra 2004. Dansen kom til byen i 1996, da Det Kongelige Teaters Balletskole oprettede en satellitskole, der har en eliteuddannelse for balletdansere for de 6-12 årige, men også en danselinje med alt fra hiphop til ballroom. Byen har endda dansebørnehaven Mo2rikken! 

Den professionelle dans trives også i Holstebro. I årene 1997-2009 husede byen Peter Schaufuss Balletten, og fra 2013 etablerede koreografen Marie Brolin-Tani Black Box Dance Company, der imponerer og turnerer overalt og netop har skiftet navn til Holstebro Dansekompagni. Byens seneste dansesatsning er Det Danske Talentakademi. Holstebro forstår altså det med samarbejde og synergi.

I København har danseuddannelsen haft tendens til at lukke sig om sig selv. Synergien i Holstebro rummer muligheden for at gøre danseuddannelsen mere udadrettet – også konkret mod dansernes freelanceliv med både udøvende dans og undervisning. Det pædagogiske aspekt er et særligt fokuspunkt i Holstebro.

Det største problem er vel, at ministerierne foretager dette som en snigbesparelse i København – mere end som en gennemtænkt forbedring af danseuddannelsen i Danmark. Dén diskussion kan kulturminister Joy Mogensen ikke springe over.

Uanset hvor indlysende smidigt og inspirerende en danseuddannelse vil trives i Holstebro.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henning Kjær

"Det største problem er vel, at ministerierne foretager dette som en snigbesparelse i København."

Nej det er kun fordi København er vant til altid at blive tilgodeset. De er altid klar til at hyle og skrige i de store medier, helt uden sans for hvad der sker udenfor København. Der er udenfor København stor erfaring med nedskæringer.

Steffen Gliese

Det er jo, kan man sige, en 25 år forsinket cadeau til de teaterskoleelever, der dengang efter udflytningen til Holmen kæmpede imod den form for institutionel sammenlægning, vi desværre er kommet til at forpligte os til med Bolognaprotokollen.
Man må derfor glæde sig over, at fornuften har overtaget, og vi igen begynder at rive de lemfældigt sammenbundtede uddannelser fra hinanden igen for at give dem en mere fertil jord at trives i.
Lad os håbe, at landdelsscenerne og deres teaterskoler snart får den samme frihed tilbage - og regionerne tilført en stærkt efterspurgt kulturel dimension.