Interview
Læsetid: 12 min.

Rakel Haslund-Gjerrild: »Det spændende ved idyllen er, hvad den fortrænger«

Rakel Haslund-Gjerrild var lige ved at opgive sit historiske romanprojekt om den flamboyante, succesrige kunstmaler Kristian Zahrtmann, da en kasse med historiske dokumenter fra Den Store Sædelighedssag i 1906-7 om strafbar sex mellem mænd fik hende på sporet igen
»Det spændende ved idyllen er, hvad den fortrænger, hvad der ligger nedenunder, hvis den krakelerer,« siger Rakel Haslund-Gjerrild, der har pløjet sig igennem forhørsrapporter, beslaglagte homoerotiske billeder, kærestebreve og datidig pressedækning for at skrive historien om Zahrtmann.

»Det spændende ved idyllen er, hvad den fortrænger, hvad der ligger nedenunder, hvis den krakelerer,« siger Rakel Haslund-Gjerrild, der har pløjet sig igennem forhørsrapporter, beslaglagte homoerotiske billeder, kærestebreve og datidig pressedækning for at skrive historien om Zahrtmann.

Kultur
7. maj 2021

»Det her er den ultimativt passive scene,« siger Rakel Haslund-Gjerrild om det maleri af den danske maler Kristian Zahrtmann (1843-1917), som hun har opkaldt sin roman Adam i Paradis efter. På billedet sidder en ung, nøgen, muskuløs mand tilbagelænet i et væld af eksotiske blomster, struttende bananer og frodige planter. Hans ansigtsudtryk er åndsfraværende, og en slange rejser sig for hans fødder i forgrunden. »Der er kun ét menneske. Som keder sig. Og så er der jo alligevel så meget erotik.«

Rakel Haslund-Gjerrild har taget en bog med billeder af Kristian Zahrtmann med. Vi sidder under et halvtag i Botanisk Have i København, hvorfra Kristian Zahrtmann fik bragt de planter ud, som han fyldte atelieret i sin italienskinspirerede villa på Frederiksberg med, da han malede billedet tilbage i 1913. Det er ham og hans måde at være kunstner og begærsvæsen på i begyndelsen af 1900-tallet, Adam i Paradis handler om.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Mikael Aktor

»Det spændende ved idyllen er, hvad den fortrænger« - en dramaturgisk one-liner. Så præcis.

Annette Chronstedt, Anders Olesen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar