Islam
Læsetid: 6 min.

Sociolog Ruud Koopman og Jakob Skovgaard-Petersen er endt i disput over islamkritisk bog

Jakob Skovgaard-Petersen, der sidste år var aktuel med den omdiskuterede bog ’Muslimernes Muhammad - og alle andres’ anmeldte for et par uger siden Ruud Koopmans nye islamkritiske bog ’Islams forfaldne hus’. Koopman har nu skrevet i en kommentar, at anmeldelsen er fejlhæftet. Læs kommentaren og Jakob Skovgaard-Petersens modsvar her
Jakob Skovgaard Petersen (venstre) og Ruud Koopmans (højre).

Jakob Skovgaard Petersen (venstre) og Ruud Koopmans (højre).

Anders Rye Skjoldjensen & Nikolai Linares

Kultur
14. maj 2021

I sin anmeldelse af min bog Islams forfaldne hus begår Jakob Skovgaard-Petersen (JSP) en række fejl for at nå frem til sin konklusion om, at jeg ikke dokumenterer min påstand om, at problemerne i den muslimske verden skyldes de fundamentalistiske strømninger i islam, som har bredt sig de seneste 40 år og i dag holder en stor del af den islamiske verden i et kvælertag.

I den centrale del af anmeldelsen, hvor JSP diskuterer bogens kapitel om økonomisk stagnation, fremstiller han mine argumenter forkert. Jeg argumenterer ikke for, at de nuværende økonomiske problemer skyldes de fire ting, han nævner: »arveregler, der fordeler en arv til storfamilien i bestemte arvelodder, et udbredt stiftelsesvæsen (waqf), der tog produktive værdier ud af handel og vandel, det kendte forbud mod rentetagning, samt endelig umuligheden af at oprette et firma, da kun personer kunne have juridisk status«. De fire faktorer indgår i den del, hvor jeg diskuterer Det Osmanniske Rige.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Espen Bøgh

Ser vi blot på hvordan udviklingen med integration til det danske samfund er sket igennem de 40 - 60 år vi har haft fremmede, så er vist ikke ligefrem friheden for de unge vi har set fra de mange fremmedes hjem, - men derimod social kontrol med den opvoksende ungdom.

Det ligger helt grundlæggende i den Islamiske religion, hvilket vi også ser i dag i det meste af Mellemøsten og længere over mod Asien, hvor netop der prædkes i de faste gamle termer, der udelukker nogen som helst udvikling for mennesker som frie individer, - men derimod til lydig loyalitet til islam.

Det ser vi også helt tydeligt udtryk i de kvinder der overalt i Europa rejste ned til IS og Kalifatet som de tilsluttede sig i hobetal, -- g det til trods for at de via medierne måtte være bekendt med de uhyrligheder IS og Kalifatet stod for med halshugninger af uskyldige nødhjælpsarbejdere, - den kendte renselse af samfundet for vantro elementer.

Når Islam holder så stringent fast i den religiøse lære for især ungdommen, så satses der på en evig religions beståen, - men det bliver også en indsnævrende religion for menneskers udvikling.