Feature
Læsetid: 15 min.

Et statussymbol, vores største hovedpine og big business. Søvn er vores nye besættelse

Mens yuppierne pralede med, hvor lidt de sov, sværger de fleste af os i dag til otte timer – gerne på en dyr madras og måske med en app eller lydbog. Vi taler mere om søvn end nogensinde, og vi bruger utrolige summer på aggregater, der kan optimere den. Søvn er nemlig blevet et af vor tids vigtigste statussymboler. Det stiller Informations kulturredaktion i den kommende tid skarpt på

Jesse Jacob

Kultur
28. maj 2021

Øverst på Netflix’ slikbutik af et varekatalog, som vi også kalder netflix.com, er der lige nu, mens jeg skriver disse linjer, et program, der hedder Headspace Guide to Sleep. At det ligger her allerøverst – over streamingstjenestens store Elvis Presley-portræt og den seneste sæson af Downton Abbey – betyder to ting: 1) At det er en titel, Netflix gerne vil promovere, og 2) at det er en titel, som Netflix ved, der er stor sandsynlighed for, at vi klikker på. Så det gør jeg selvfølgelig, klikker. 

»Er du stadig vågen?« indleder en kælen speakerstemme, mens kameraet filmer en animeret lilla stjernenat og zoomer ind på et væsen, der sover dybt i sin seng. »I så fald er du ikke alene.«

Stemmen fortsætter med at forklare, at det nogle nætter er svært at falde i søvn eller blive i søvnen. »Og vi ved alle sammen, at det ikke er særlig sjovt at være træt.« 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her