Løn
Læsetid: 6 min.

Til Claus Meyers forfatterarrangementer er honoraret til forfatterne en frokost på hans restaurant

’Forfatter i det grønne’ hedder en kommende arrangementsrække i Claus Meyer-regi, hvor forfattere læser op fra deres bøger, mens publikum mæsker sig i mad og drikke fra Meyer-restauranten Fasangården. Men forfatterne får ikke løn for deres arbejde
Forfatter Anna Elisabeth Jessen er »paf« over, at Meyers ikke mener, at forfatterne er en rigtig løn værdig, mens den ansvarlige fra Meyers svarer tilbage, at de også selv er »hårdt ramt af coronasituationen«.

Forfatter Anna Elisabeth Jessen er »paf« over, at Meyers ikke mener, at forfatterne er en rigtig løn værdig, mens den ansvarlige fra Meyers svarer tilbage, at de også selv er »hårdt ramt af coronasituationen«.

Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Kultur
14. juni 2021

Nu åbner kulturlivet, og det betyder, at de mange forfattere og kreative kulturarbejdere, der blandt andet lever af at optræde med deres kunst og litteratur, endelig kan komme på græs og genåbne deres forretning.

Derfor blev den skønlitterære forfatter Anna Elisabeth Jessen glad og fortrøstningsfuld, da hun for nylig modtog en mail fra restaurant Fasangården og Claus Meyer, der inviterede hende til at komme og læse op.

»I Fasangårdens regi drømmer vi om at kunne betone den litterære forhistorie gennem særlige forfatterarrangementer, og vores håb er, at du kunne have lyst og mulighed for at deltage med dit værk Huset,« skrev en kultur- og eventmedarbejder i Meyers Venues.

Anna Elisabeth Jessen udgav i foråret romanen Huset på Gyldendal. På grund af COVID-19 har hun stort set ikke været rundt og afholde de oplæsninger, der ellers udgør en del af mange skønlitterære forfatteres levebrød.

Arrangementsrækken, oplyste den eventansvarlige videre i mailen, kalder Meyers »Forfatter i det grønne«, og der skulle være »en oplæsning på Mathildehøjen i Frederiksberg Have«. Inden oplæsningen ville det »være muligt at have spist en frokost på Fasangården. Øl og snacks kan købes og medbringes til oplæsningen«.

»Vi forestiller os, at oplæsningen begynder klokken 14.30 og slutter en times tid senere – måske tre kvarter, alt afhængigt af hvad du tænker, kunne fungere.«

Men:

»Som honorar har vi mulighed for at tilbyde dig + 1 en frokost på Fasangården.«

Dårlig stil

Information har set mailkorrespondancen mellem forfatteren og Meyers.

I første omgang svarede Anna Elisabeth Jessen ikke afvisende, men spurgte:

»Er det rigtigt, at I ikke betaler et forfatterhonorar overhovedet, udover en frokost?«

Det bekræftede den kulturansvarlige:

»(…) jeg forstår godt, at reel betaling ville være dejligt, det er dog desværre ikke muligt, da arrangementet er gratis og offentligt tilgængeligt«.

Anna Elisabeth Jessen svarede, at hun takkede nej, medmindre der var tale om et honorar.

»Det er dårlig stil at ’hyre’ os forfattere uden honorar. Oplæsninger og foredrag er det, vi også lever af,« skrev hun og tilføjede, at hvis hun skulle læse op til »et såkaldt godgørende for eksempel støttearrangement«, ville det være en anden sag. 

I den sidste mail, Jessen modtog fra Meyers, skrev den kulturansvarlige:

»Ganske vist er det ikke et arrangement med et støttende formål, men vores intention er ikke at tjene penge på det, men derimod at skabe værdi for Frederiksberg og haven og betone den litterære historie, som udspiller på og omkring Fasangården. Blot så du ved det,« skrev hun og afsluttede med til at tilføje, at »jo – det er Claus’ idé og drøm, at der skal være disse oplæsninger i haven, men det er ikke ham, der beslutter, hvad der gives i honorar. Det er alle mulige andre kræfter i Meyers.«

Anna Elisabeth Jessen siger til Information, at hun er »paf« over, at Meyers ikke mener, at forfatterne er en rigtig løn værdig:

»Ligesom de kommunikationsansvarlige i Meyers nok får løn for at kontakte os, og at kokkene og tjenerne på Fasangården nok ikke kun lever af en frokost på Fasangården, bør det samme selvfølgelig gøre sig gældende for de forfattere, man gerne vil have skal være med til arrangementerne,« siger forfatteren.

»Jeg er faktisk forarget over det klassesamfund, den slags blotlægger. Alle vil gerne profilere sig af forfatterne, men ingen vil betale for det.«

»Vores arbejde skal anerkendes.«

Efterfølgende prøvede Jessen at få kontakt til Claus Meyer, fortæller hun, men kunne ikke finde hans e-mail-adresse. I stedet endte hun hos foredragsbureauet Athenas hjemmeside. Så fik hun den idé at prøve at booke ham. Hun flikkede en forespørgsel sammen om et eventuelt foredrag på 45-60 minutter for et netværk af forfattere, som hun sidder i, og blev dagen efter ringet op af Athena.

De tilbød et foredrag med Claus Meyer for 50.000 kroner.

To brancher i knæ

Den ansvarlige for arrangementet er forretningschef for Meyers Venues Marie Egede. Hun understreger over for Information, at frokosten ikke skal ses som et honorar, men at den alene er »en måde at sige tak på«.

»Vi er to brancher i knæ, og fra vores side har vi tænkt arrangementerne som en måde at løfte hinanden op på efter en hård tid. Hvor både de pågældende forfattere og vores restaurant i Fasangården får mulighed for at blive eksponeret. Hvis forfatterne ikke har lyst til at være med på de præmisser, vi har foreslået, er de jo velkomne til at sige nej. Men det er vigtigt at sige, at det aldrig har været tænkt som et kommercielt arrangement – det her er ikke noget, vi kommer til at tjene penge på,« siger hun.

– Det er vel ikke helt rigtigt, at I ikke kommer til at tjene penge, for I vil jo gerne motivere folk til at spise frokost på restauranten først og til at købe produkter at tage med til oplæsningen?

»Vi har været hårdt ramt af coronasituationen, og selvfølgelig har vi en interesse i at få vores forretninger i gang igen. Derfor tænker vi lige nu i en række arrangementer og events, der skal skabe opmærksomhed og trafik oven på en periode med nedlukninger og store underskud. Selv hvis vi skulle sælge nogle frokoster på baggrund af de her events, kommer det ikke til at udligne de udgifter, vi i Meyers vælger at tage på os i forhold til at leje et stykke af Frederiksberg Have af Slots- og Kulturstyrelsen samt at aflønne en projektleder, der har til opgave at skabe spændende events til glæde for både havens og Fasangårdens gæster.«

Kan du forstå, hvis forfatterne ikke oplever, at deres arbejde anses som lige så vigtigt som køkkenpersonalets, der får løn for deres arbejde, og en projektleder, der får betaling for at sidde og sende mails til forfatterne?

»Den tid, vi lægger i at arrangere et ikkekommercielt arrangement, får vi jo ikke tilbage i kroner og øre, men til gengæld ville både vi og forfatterne – forhåbentlig – få omtale på baggrund af arrangementerne som en fælles platform for eksponering,« siger hun.

»Men vi tager selvfølgelig til efterretning, at der sidder en forfatter, som er ked af at få sådan et tilbud. Derfor kommer vi også til at spørge alle de forfattere, der allerede har takket ja til at være med, hvad de tænker om alt det her. For vi er selvfølgelig superkede af, at der sidder en person, som føler, at vedkommende ikke bliver anerkendt for sin faglighed og sit arbejde.«

Noget af det, coronakrisen jo virkelig har afsløret er, at en stor del forfatteres økonomi faktisk er baseret på oplæsninger og offentlige optrædener. Anerkender I ikke det?

»Situationen er for mig at se, at den her type gratisarrangementer kun lade sig gøre, hvis begge parter er klar på, at man gør det for at glæde andre oven på en svær tid for alle – ikke for at tjene penge. Havde vi for eksempel valgt at holde et eksklusivt arrangement på selve Fasangården med krav om billetkøb fremfor et gratis arrangement i en offentlig park, som det er tilfældet, så havde vores tilgang til at honorere forfatterne selvfølgelig også været en anden.«

Kan I ikke bare vælge at finde pengene et andet sted?

»Jeg ved godt, at vi er en stor virksomhed og et etableret brand, men vi har også den her entreprenante tilgang med, at vi gerne vil prøve ting af. Og skulle det her blive en succes, kan det være, at vi kan tage en billetpris næste gang, eller at vi for eksempel rykker det fra offentlig grund og ind i selve Fasangården. Men vi vil hellere lave noget for de mange fremfor de få.«

Vi har i webversionen af denne artikel fjernet navnet på den ansatte hos Meyers, der henvendte sig til Anna Elisabeth Jessen.

Serie

Hvad skal en forfatter have løn for?

I juni stod en forfatter stod frem i Information og fortalte om et tilbud fra Meyers om at optræde ved et »forfatterarrangement« uden honorar, men med en frokost på en Meyers-restaurant som godtgørelse. Vi følger den livlige debat, som sagen har affødt.

Seneste artikler

  • Claus Meyer tilbyder igen forfatter nul kroner i honorar for at medvirke i arrangement

    3. august 2021
    Forfatteren Morten Pape er flere gange blevet kontaktet af kokken Claus Meyer med tilbud om at optræde uden honorar til Madens Folkemøde. »De har tydeligvis intet lært,« siger forfatteren. Claus Meyer oplyser, at han selv engagerer sig frivilligt og ulønnet i arrangementet
  • Er 200 kroner for et digt bedre end nul kroner? Det mener redaktører bag nyt magasin

    12. juli 2021
    Det nye magasin Tydelige Tegn vil revolutionere aflønningen af forfattere og kritiserer tidsskrifterne for ikke at honorere bidrag. Redaktør for poesitidsskriftet Hvedekorn og Gyldendals skønlitterære chef afviser kritikken, mens næstformand i Dansk Forfatterforening mener, at debatten kan bidrage til en generel holdningsændring
  • Vi skal honorere forfatteres arbejde med kolde kontanter

    7. juli 2021
    Forfattere er ikke åndeligt ophøjede væsner, som danser rundt og lever af den rene luft og musernes guddommelige inspiration. Forfattere har som alle andre behov for smør på brødet. Derfor er diskussionen om betaling af forfattere vigtig, skriver Erling Nørkær og Samuel Hofmeister Hughes, redaktører på tidsskriftet Tydelige Tegn
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Hold op - det er langt ude. En frokost for to til forfatteren, mens den entreprenante mand bagved skal have 50.000 kr. for selv at optræde!

Johanna Haas, Kim Øverup, Holger Nielsen, Lene Timmermann, Kevin Vilhelmsen, Henriette Lund, Marie-Christine Poncelet, Vibeke Olsen, Hanne Fabricius, Finn Jakobsen, Hans Larsen, Martin Rønnow Klarlund, Søren Fosberg, Chris David Bonde Henriksen, Jens Ole Mortensen, Tina Pedersen, Eva Schwanenflügel, Lars Løfgren, Bjørn Pedersen, Rolf Andersen, Ketilbjørn Jonsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Gitte Loeyche, Carsten Wienholtz, Steffen Gliese, David Zennaro, Marianne Stockmarr, Susanne Kaspersen, Poul Reynolds, Svend-Erik Runberg, Inge Lehmann, Arne Albatros Olsen, Ruth Sørensen, Peter Beck-Lauritzen, Torben Nielsen, Claus Nielsen, Tina Peirano, Klaus Lundahl Engelholt, Nike Forsander Lorentsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Just - say - no.

Henriette Lund, Hans Larsen, Chris David Bonde Henriksen, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen, Keld Andersen, Carsten Nørgaard, kjeld hougaard, Marianne Stockmarr, Susanne Kaspersen, Inge Lehmann, Peter Mikkelsen, Peter Beck-Lauritzen, Asiya Andersen, Torben Nielsen, Claus Nielsen, jens christian jacobsen, Klaus Lundahl Engelholt og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Torben Nielsen

Egoet fejler ikke noget.

Vibeke Olsen, Marianne Stockmarr, Inge Lehmann og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Asiya Andersen

Så går forfatteren da ikke sulten i seng den dag .

Holger Nielsen, Jørgen Carlsen, Vibeke Olsen, Marianne Stockmarr, Susanne Kaspersen, Arne Albatros Olsen og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Jamen Claus Meyer er jo mand, måske derfor denne forskel i honorar!! Idiot. Og forklaringen "coronatider" er da mere idiotisk. Har CM fået spisebilletter til de hjemsendte medarbejdere i corona-støtte?
Denne indstilling til "ordentlighed", koster på din goodwill-konto: sidste franskbrød købt af mig hos dig!

Johanna Haas, Holger Nielsen, Henriette Lund, Vibeke Olsen, Martin Rønnow Klarlund, Tina Pedersen, Eva Schwanenflügel, Mikael Benzon, Carsten Wienholtz, David Zennaro, Susanne Kaspersen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

No such thing as a free lunch !

Hvis han ikke vidste det i forvejen, så
lærte ham det nok i USA.

Maj-Britt Kent Hansen, Vibeke Olsen, olivier goulin, Chris David Bonde Henriksen, Eva Schwanenflügel, Marianne Stockmarr og Niels Christensen anbefalede denne kommentar
Anders Hüttel

Jeg viser ingen kønsdele offentligt. Men det gør andre unden at skamme sig.

Madelin Wilian

Den er jo helt skæv ! Hvad med at leje et billigere sted som “literaturhaus” , istedet for noget der åbenbart ikke rigtig er råd til ... kunstnerne skal selfølgelig have honorar . Det er ikke første gang jeg hører om eventmagere, der ikke aflønner deres kunstnere men stikker alle penge i lommen selv . Det er no go at gå med på tvivlsom PR og omtale mens, alle andre får de penge der er i arrangementet . Modigt og godt indlæg !!!

Johanna Haas, Holger Nielsen, Henriette Lund, Vibeke Olsen, Hanne Fabricius, Martin Rønnow Klarlund, Tina Pedersen, Eva Schwanenflügel, Arne Albatros Olsen, Lars Løfgren, Anne Katrine G. Gelting, Claus Nielsen, Kim Houmøller, Steffen Gliese, David Zennaro, Marianne Stockmarr og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Skal der betales for at benytte Mathildehøjen i Frederiksberg Have? Ja, jeg ved det ikke, men ville tro, at der blot skulle søges om tilladelse.

Meyers foretagende vil vel primært - hvis ikke udelukkende - trække frokostbetalende gæster til ved også at lokke med oplæsende forfattere. Ret så gennemskueligt.

Vibeke Olsen, Søren Fosberg, Chris David Bonde Henriksen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

De bør da have et honorar for det. Men altså - de kender jo konceptet, så de kan jo bare sige nej tak.

Kenneth Krabat

Nåeh, maden er gratis for alle deltagende, det er dét...

"»Men vi tager selvfølgelig til efterretning, at der sidder en forfatter, som er ked af at få sådan et tilbud. Derfor kommer vi også til at spørge alle de forfattere, der allerede har takket ja til at være med, hvad de tænker om alt det her. For vi er selvfølgelig superkede af, at der sidder en person, som føler, at vedkommende ikke bliver anerkendt for sin faglighed og sit arbejde.«"

Arrogancen! MIN RØV, værdgo!

Henriette Lund, Maj-Britt Kent Hansen, Vibeke Olsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kenneth Krabat

og værsgo

Louise Hansen

Jeg ville sagtens falbyde min kunst for en frokost.

Men på den måde er jeg så simpel: Jeg laver min kunst for en frokost.

Hvad laver du din kunst for?

Torben Burkal

Man kunne også se det fra en anden vinkel. Forfatterne lever jo af at sælge deres bøger. Forlagene bruge mange penge på marketing, så man vel sige at er en billig måde, at få gjort reklame for sin nye bog.

I en tid hvor flere hellere vil skrive end læse, lyder det da som et ganske fordelagtigt tilbud ?

Chris David Bonde Henriksen

Jeg synes - ærligt talt - at det er en ubillig og ydmygende behandling af de pågældende forfattere. Claus Meyer misbruger den ulykkelige situation, som forfatterne befinder sig i på grund af pandemien. Jeg håber, at de fleste siger nej tak!

Johanna Haas, Holger Nielsen, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen, Vibeke Olsen, David Zennaro og Hanne Fabricius anbefalede denne kommentar
Helle Degnbol

God artikel.

Meyers Venues eller bare Meyers er intet mindre end "superkede af det".

Meget tilrettelægger dette mylder af mennesker og får sig nok en frokost undervejs, men denne her havde de godt nok ikke regnet ud.

"VI er selvfølgelig superkede af, at der sidder EN PERSON SOM FØLER, at vedkommende ikke osv."

Efter alt dette postyr forårsaget af én person, som føler osv. "kommer vi ... til at spørge alle de forfattere, der allerede har takket ja til at være med, hvad de tænker om alt det her".

Spændende. Ser frem til næste runde.

Johanna Haas, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen og Vibeke Olsen anbefalede denne kommentar
Karsten Nielsen

"Vi er "superkede" af det".
Sådan lyver man om, at man i virkeligheden et vred.

Chris David Bonde Henriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

I kunsten er der en lang tradition for aflønning i naturalier og selv mange af verdenskunstens helt store navne, som siden har klaret sig fremragende, har i perioder, har udsat sig selv for fænomenet, typisk som et alternativ til at overgive sig til et "rigtigt" og vellønnet, men til gengæld også mindre spændene, lønarbejde á la det de fleste af os tager til takke med. Nøglen - og den svære del - er selvfølgelig at gøre sig selv så attraktiv som kunstner, at andre helt uopfordret kommer med økonomisk lukrative tilbud. Selvsagt er den opgave lettere sagt end gjort, men det er der ikke noget nyt i. Klavs Meyer et eksempel på en (mad)kunstner der har formået at tage den rejse.

Asbjørn Tarp

Det er mig bekendt ikke lovligt at honorere "sort" med en frokost, der ikke er faktureret og hvor udgifter til råvarerne derfor kan trækkes fra i skat som tab.

William Mannicke

Nu det bestemt ikke første gang at Claus Meyer, har haft svært ved at få penge op af lommen.
I 2013 tog det et år for 3F og HK at få overenskoster og rimelige løn til de ansatte i Meyers forretning imperium:

” Efter et års forhandlinger er det nu lykkedes for HK og 3F at få deres medlemmer under en overenskomst, oplyser Meyers.
Det er de ansatte på Meyers Bageri, Meyers Deli og Meyers Køkken, som Claus Meyer har tegnet overenskomst for.
.”
” Det kom frem for et år siden, at de ansatte hos Claus Meyer ikke havde Danmarks bedste arbejdsforhold. Og det fik Meyer til en aften i DRs bedste sendetid at undskylde og love bod og bedring.”

https://www.tv2lorry.dk/lorryland/ansatte-hos-tv-kokken-claus-meyer-far-....”

Og var der ikke også noget med lønnen til personalet i New York eventyret?

Claus Meyer er nok snarere en samvittighedsløs krejler end kunstner. Men måske alligevel...
Han forstår i hvert fald kunsten at sælge sig selv for 50 000 kr for et foredrag, og det må man sige, er en stor kunst.

Og bod og bedring? Tja alt er nok ved det gamle;
tankegangen om at affodre/aflønne forfattere med en frokost, som alligevel er tilovers, er jo et fint krejler tricks.