Interview
Læsetid: 8 min.

Illusionsmesteren Christoffer Boe vil ikke længere fremmedgøre sit publikum

Film er snyd og bedrag og én stor konstruktion, siger Christoffer Boe. Så man skal skabe bevidsthed om konstruktionen og samtidig give publikum følelsen af noget autentisk. Det sidste er han selv blevet bedre til med tiden, siger filminstruktøren, der er aktuel med kærlighedsdramaet ’Smagen af sult’
Christoffer Boes nye film, Smagen af sult, er en hyldest til den »umulige konstruktion«, som parforholdet er.

Christoffer Boes nye film, Smagen af sult, er en hyldest til den »umulige konstruktion«, som parforholdet er.

Kultur
23. juni 2021

Engang i midten af 1990’erne gerådede Christoffer Boe og jeg ud i en mindre pennefejde i et blad udgivet på Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet, hvor vi begge gik. Boes pointe, som han stadig husker, var, at anmelderne for pokker skulle anmelde det visuelle i film, ikke kun indholdet og det, som personerne siger. Jeg var dengang redaktør på et filmtidsskrift, Levende Billeder, og vel egentlig ikke uenig med Boe, og jeg kan faktisk ikke huske, hvori vores uenighed bestod.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Morten Balling

Samson? :)

Maj-Britt Kent Hansen

Tror ikke, at den films tema sender mig i biografen.

Christian De Coninck Lucas

Han kan nok ikke andet en at fremmedgøre publikum. Jeg bryder mig slet ikke om hans fillm, selv ikke dengang jeg arbejdede på en af dem. De er kedelige, prætetiøse og ikke særligt godt skrevet. Han er Arthouse versionen af Antoine Fuqua - voldsomt overvurderet.

I Hollywood taler man ofte om at et projekt er "overproduced". Alle Boe's film er "overdirected".