Interview
Læsetid: 8 min.

»Når jazz mister sin indre nødvendighed og bare bliver noget slask, kan det være pinligt«

Kathrine Windfeld havde svært ved at koncentrere sig om noderne som barn i et hjem med klaver og meget klassisk musik. I dag trives hun bag klaveret som jazzkomponist og leder af sit eget bigband. Informations jazzskole ser nærmere på klaveret og på, hvad bigbandmusik er i dag

For jazzkomponist og bigbandleder Kathrine Windfeld er kunsten at skabe balance mellem det organiserede og det løsslupne.

Emilie Lærke Henriksen

Kultur
3. juli 2021

»Kvalitet og umage er det eneste, der betyder noget for mig,« siger Kathrine Windfeld og planter sin albue på tangenterne, da hun for at understrege sin pointe læner sig op ad sit instrument. Det siger en høj, uharmonisk lyd, der ikke minder om musik.

Klaveret står i et øvelokale på Vesterbro i København, hvor den 37-årige jazzpianist, komponist og bigbandleder har sin gang. I forbindelse med Aarhus samt Copenhagen Jazz Festival har Information bedt nogle af landets bedste jazzmusikere fortælle om deres forhold til deres instrument og til genren, og Kathrine Windfeld er en af dem.

I en god times tid har Kathrine Windfeld talt om, hvorfor den klassiske musik, hun voksede op med, ikke var noget for hende. Hvorfor hun ikke kan se meningen med at spille traditionel jazzmusik, og hvorfor hun har fravalgt synthesizere, keyboards og andre elektroniske instrumenter. Hele tiden har hun understreget, at hun skam har stor respekt for og kærlighed til det hele, det er bare ikke lige hende at spille den slags selv.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

henrik poulsen

Vældig god serie Information har her.Jeg husker en lige så god tilsvarende serie med klassiske instrumentalister.Super.