Kommentar
Læsetid: 2 min.

Søvn er den nye styrketræning

Kunsthistorisk har den sovende mand været en komisk eller pinligt sårbar figur. Siden er det sårbare blevet et adelsmærke. I en kultur, der har gjort søvn til big business, reklamerer nu selv det danske landshold for soveprodukter – ved at lade os se dem sove
Kultur
18. juni 2021

Kan I huske Blurs sagte kærlighedssang »No Distance Left To Run«?

Vi er tilbage i slutningen af 1990’erne, musikkens verdensherredømme er ligeligt delt mellem Oasis og Blur. Oasis er de slemme drenge, Blur er de følsomme. Og netop følsomheden rådyrker en af tidens hotte filminstruktører Thomas Vinterberg i den musikvideo, han laver til sangen kort efter sit gennembrud med Festen.

I videoen skal bandet overnatte i et hus en nat, mens Vinterberg tager natlinse på og sniger sig rundt og filmer dem. Lidt som i fotoserien, vi bringer i dagens tillæg. Inden da siger de rolige unge mænd ting som: »Jeg er meget nervøs, faktisk, jeg sov slet ikke i går nat« og »Jeg føler mig meget sårbar«.

Så slås guitaren an, alle går til ro, og vi og Vinterberg kommer, måske, tættere på rockheltene.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her