Interview
Læsetid: 10 min.

En af Danmarks mest ombejlede kunstnere: Lea Porsager udstiller vindmøllen stille, udtjent og ophugget

Lea Porsager er lige nu aktuel med udstillingen ’STRIPPED’, hvor vindmøllen spiller en central rolle. »Jeg kan jo stille det skøre spørgsmål til, hvad der følger efter den vedvarende energi, vi har i dag. Jeg tror, at det er noget vildt,« siger hun

Lea Porsager foran de enorme vindmøller, der er placeret på gulvet i hendes udstilling STRIPPED, Kunsthal Charlottenborg.

Emilie Lærke Henriksen

Kultur
5. juli 2021

I Lea Porsagers barndomshjem stod der en vindmølle i baghaven. Hendes forældre havde købt en gammel skole på Fyn, og der stod den, summende og snurrende, mens den producerede energi til husholdningen og mening for de miljøbevidste voksne – og mareridt for barnet Lea.

»Jeg drømte virkelig ofte om den,« fortæller den danske billedkunstner. »At den rev sig løs og skar huset midt over. Jeg kunne se den fra køkkenvinduet, så hver morgen målte jeg den op imod vinduesrammen, der gik fra gulv til loft, for lige at sikre mig, at den stod, hvor den skulle, og ikke var begyndt at hælde i nattens løb.«

Det blev ikke nemmere af, at genstanden for frygten jo var ’af det gode’. Det vidste barnet godt – »man må jo egentlig ikke være bange for vindmøller«. Og måske er det den kompleksitet, der har gjort, at vindmøllen bankede på, da Lea Porsager blev tilbudt en soloudstilling på Moderna Museet i Stockholm.

»Der var en del modstand i mig, men vingerne ville på en måde ikke slippe mig.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Louise Hansen

Jeg kan godt lide det der med, at kunstneren stiller sig i midten af sin kunst.

For hvad skulle man ellers?

Jeg kan også godt lide, at Lea Porsager søger at gøre sig selv til centrum. Jeg elsker den måde, hun ikke har noget problem med, at HUN er kunstværket.

Det er ikke så meget kunsten, og det har det aldrig været.

Don Quijote's endelige sejr