Musikstreaming
Læsetid: 10 min.

Derfor er Gilli blevet streamet en milliard gange i Danmark: »Han er et kulturfænomen«

Som den første danske solist nogensinde har sangeren Gilli rundet en milliard streams alene i Danmark. Men hvad har den 29-årige rapper gjort rigtigt for at nå så svimlende højder? Det har vi spurgt tre iagttagere af den danske musikscene om
Den danske sanger og rapper Gilli, hvis borgerlige navn er Kian Rosenberg Larsson, har øjensynligt knækket koden til succes i den nye virkelighed i musikbranchen.

Den danske sanger og rapper Gilli, hvis borgerlige navn er Kian Rosenberg Larsson, har øjensynligt knækket koden til succes i den nye virkelighed i musikbranchen.

Kim Matthäi Leland/Ritzau Scanpix

Kultur
20. juli 2021

For blot 15 år siden kunne man som artist prise sig lykkelig, fra det sekund en musikglad dansker købte ens album i den lokale Fona. I hvert fald fra et økonomisk perspektiv. Fra det øjeblik var det nemlig ligegyldigt, om musikelskeren gik hjem og hørte cd’en én gang eller tusind gange. Pengene var i kassen.

Musikstreamingtjenesterne har vendt op og ned på den logik. I stedet for de 140 kroner, som en cd snildt kunne løbe op i, betales artisterne nu i mikrobeløb per afspilning, de opnår på tjenesterne. Og så betyder det noget, hvor mange gange et album afspilles.

Den danske sanger og rapper Gilli, hvis borgerlige navn er Kian Rosenberg Larsson, har øjensynligt knækket koden til succes i den nye virkelighed i musikbranchen. I den forgangne uge rundede han en milliard streams i Danmark som den første danske solist nogensinde. Det svarer til, at hver eneste dansker har lyttet til et af hans numre (eller et nummer, han medvirker på) omtrent 170 gange.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Arne Würgler

Dødkedeligt og trist ensformigt kulturfenomen. Produkt af algoritmer og manipulerede spillelister. hvor betalingen af det enkelte klik er stort set ingenting. Hvorfor skriver Information ikke om økonomien? Kan en milliard fluer tage fejl, ja, selvfølgelig kan de det.

Arne Würgler

Dødkedeligt og trist ensformigt kulturfænomen. Produkt af algoritmer og manipulerede spillelister. hvor betalingen af det enkelte klik er stort set ingenting. Hvorfor skriver Information ikke om økonomien? Kan en milliard fluer tage fejl, ja, selvfølgelig kan de det.

"Den her musik er mere baseret på, at man er i ét lydmiljø, der ikke nødvendigvis ændrer sig så meget."

Monotoni, fragmentering og dissociering. Passer som hånd i kulturel handske.

Louise Hansen

Monotoni er altså negativt? Hvorfor? Det mest monotone musik, jeg kender, er blues. Tre akkorder og en tekst om, at du stod op og havde det dårligt, og så fik du det værre.

Det er ikke monotoni, gammelmennesker som Arne Würgler opponerer imod. Det er den form for monotoni, han/de ikke forstår, fordi den ikke er deres. Det er ikke den monotoni, de kender.

Plus selvfølgelig god gammeldags ærgerlighed over ikke længere at være relevant, hvilket er fair nok. Det er altid surt at blive gammel og irrelevant - men det er så'n livet er.

Den kode, man engang forstod, blev en anden. Passwordet til nutidens musik er et andet, og du kan ikke få det tilsendt til din mail, fordi du kommunikerer via Post Danmark, postkort og morsekode i en skøn nostalgisk-dement tilgang til det lv, du ser forsvinde.

Og det er fair nok at være deprimeret over det. Men så dør man heldigvis, så man slipper for at begræde udviklingen.

Niels østergård, Malte Nielsen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar