Interview
Læsetid: 11 min.

Informations Jazzskole: Cæcilie Norby passede ikke ind og smadrede væggen mellem pop og jazz

Cæcilie Norby var popsanger og jazzfusionssanger, før hun brød internationalt igennem som ’jazzpop’-solist. I Informations Jazzskole er vi kommet til vokalisterne og Norby , som før Norah Jones gjorde jazz til en folkelig, følsom genre
Cæcilie Norby gjorde jazz folkelig og følsom, inden Norah Jones gjordet det.

Cæcilie Norby gjorde jazz folkelig og følsom, inden Norah Jones gjordet det.

Anders Rye Skjoldjensen

Kultur
16. juli 2021

Mens danske jazzfestivaler lige nu får fødder til at vippe i sommerlandet, har Informations jazzskole opsøgt de bedste jazzmusikere i landet for at blive klogere på, hvad der sker under paraplybetegnelsen jazz – og hvad der er godt at vide for at forstå jazz bedre og for at lytte mere indgående. Vi har været forbi bigbandmusikken med pianist Kathrine Windfeld, snakket om fusionsjazz med bassisten Justo Gambula og improvisation med saxofonist Lotte Anker. Palle Mikkelborg gav os en lektion i trompetens sjæl.

Nu er vi kommet til sang og det instrument, Cæcilie Norby lige nu sidder og åbner på vid gab på en café på Frederiksberg. »Aaaahhhh«. Vi skal snakke om munden som jazzinstrument. Og munden som popinstrument. Og om, helt frygtløst og autodidakt, at have fået de to ting til at smelte sammen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her