When Saints Go Machine udelader numre fra deres albummer for at skabe rene og ærlige værker

Hvad ryger ud, når et album kommer til verden? Og hvorfor? Bandet When Saints Go Machine efterlod omtrent 20 skitser på deres seneste plade. For at skabe et varmt og nært udtryk måtte eksempelvis et nummer, der var for blåt og nordisk, lade livet. Vi er i serien om kunstens udeladelser nået til musikken
When Saints Go Machine, der efterhånden har spillet sammen i 14 år, består i dag af Silas Moldenhawer på trommer, forsanger Nikolaj Manuel Vonsild og Jonas Kenton på klaver.

When Saints Go Machine, der efterhånden har spillet sammen i 14 år, består i dag af Silas Moldenhawer på trommer, forsanger Nikolaj Manuel Vonsild og Jonas Kenton på klaver.

Emilie Lærke Henriksen

Kultur
24. juli 2021

Gad vide om musikere, når de producerer et album, tænker over, at de, der skal lytte til musikken, i stigende grad hiver enkelte sange ud af det albumunivers, sangene er tænkt ind i, og at de så plotter dem ind på deres egne personlige, blandede playlister.

Musikstreamingtjenesterne har gjort det lettere både at udgive og forbruge den musik, de kan komme i nærheden af. Derfor kan det være svært at forstå, at man som musiker holder fast i albumtankegangen og ikke bare udgiver ethvert vellydende nummer for at holde fans engagerede og mættede. Men sådan er det altså ikke endnu. Det samlede værk er vigtigt.

When Saints Go Machine har for eksempel udgivet en del. Seks studiealbum og tre EP’er er det blevet til, siden elektropopbandet opstod i 2007.

Det kommercielle gennembrud fik gruppen i 2011 med albummet Konkylie, der med det store lytterhit »Kelly« slog gruppens tone an med hårde trommer, forvrænget vokal og en catchy synth. Det seneste album Emotional er skrevet til DR-serien Lover og har en mere nedtonet aura sammenlignet med tidligere mere dansable plader fra trioen.

Fundamentet til 'Emotional' blev støbt, da bandet pakkede sit grej og tog en uge i sommerhus i Asserbo i Nordsjælland tilbage i august 2020. Her blev al musikken skrevet og sidenhen forfinet i de efterfølgende måneder i studiet på Østerbro (på billedet).

Fundamentet til 'Emotional' blev støbt, da bandet pakkede sit grej og tog en uge i sommerhus i Asserbo i Nordsjælland tilbage i august 2020. Her blev al musikken skrevet og sidenhen forfinet i de efterfølgende måneder i studiet på Østerbro (på billedet).

Emilie Lærke Henriksen

Til serien om udeladte sager fra kunstens kreative processer er jeg taget ud til When Saints Go Machines studie i en baggård på Østerbro for at forstå, hvordan og hvorfor bandet sammenstykker et album. Og hvordan man i processen udvælger og udelader musik.

I et sommerhus i Asserbo

Det er egentlig en intuitiv proces, når der skal udvælges numre til et album, og det samme gælder de skitser, der ikke ender på den endelige udgivelse, fortæller trioen fra hvert deres hjørne af studiet. When Saints Go Machine, der efterhånden har spillet sammen i 14 år, består i dag af forsanger Nikolaj Manuel Vonsild, Jonas Kenton på klaver og Silas Moldenhawer på trommer. Processen foregår sådan, at de i begyndelsen arbejder på musikken for at kunne finde ind til grundstenen af, hvad de vil fortælle.

»Vi sidder og laver noget nyt nu, og vi ved ikke, hvad grundstenen er endnu. Der bliver proppet en masse musik ind i projektet, og når der ligger nogle få ting færdige, kan vi sige, at her er fundamentet for det nye,« fortæller Silas Moldenhawer.

Emotional udkom i marts 2021. Albummet bestod af 11 sange, der skulle lægge et musikalsk lydtæppe under serien Lover, der kørte på DR frem til midten af februar samme år. Sidenhen besluttede bandet, at musikken også lød som et værk, de kunne genkende sig selv i og gerne ville udgive selvstændigt.

DR-serien handler om to unge danskere, som tager stoffer for at præstere bedre og flygte fra virkeligheden. Mikka og Noah, som de hedder, møder hinanden på et behandlingscenter for misbrugere – og forelsker sig.

For at ramme seriens overordnede emner som afhængighed, mødet mellem mennesker og flugt, er der på pladen skabt en »nærhed og inderlighed«, som Nikolaj Manuel Vonsild udtrykker det.

Fundamentet til albummet blev støbt, da bandet pakkede sit grej og tog en uge i sommerhus i Asserbo i Nordsjælland tilbage i august 2020. Her blev al musikken skrevet og sidenhen forfinet i de efterfølgende måneder i studiet på Østerbro.

Undervejs i processen med albummet blev nye produktioner skabt og gamle skitser hevet frem til seks friske øjne. Bandet vurderer selv, at der nu ligger 20 nye skitser, som ikke kom med på pladen. Herunder samples, akkordprogessioner, lyde og mere færdige numre, som er blevet til eller justeret for at kunne fungere i en bestemt sammenhæng. Nu eksisterer de for at blive hevet op igen til et senere projekt eller for at blive efterladt på en af de tre kunstneres computere.

Det nordiske nummer

Flere af numrene på Emotional indledes med Vonsilds stemme alene, og den bliver en drivkraft for en stor del af udgivelsen. Albummet er mere nede i tempo end tidligere udgivelser. Men der skabes en variation ved sangenes enkle produktioner, der drypvist tilsættes store lydbilleder, hvor man kan ane en snert af de tidligere sange, hvor ’elektronikken’ spillede en større rolle. Selv beskriver de tre musikere albummet som varmt med orange og røde toner.

Et af de numre, der ikke kom med på pladen, hedder »ACA NORTH«. En stemme nynner forsigtigt i starten og deler sig så i to. Snart kommer en tredje til som et ekko. Klange i form af en blid synth og strygere flyder under vokalerne, mens de langsomt skifter fra den ene tone til den anden. Det lyder lidt som noget fra en alternativ meditationspodcast.

Men det viste sig at være for »blåt og nordisk« til albummet, forklarer Jonas Kenton.

»Man får stemningen af et eventyr, hvor vi mere ville ramme kampen, der skal kæmpes inden i et menneske. Det her nummer er et åbent landskab,« siger han.

»Hvis det er to nordiske hovedkarakterer, der føler netop det, musikken siger, er der ikke nogen kontrast til billederne. Der skulle være noget musik, der gav modstand. Det her nummer ville være ligesom at male et billede med samme farve, som instruktøren gør,« fortæller Silas Moldenhawer.

»ACA NORTH« adskilte sig derudover fra resten af pladen i måden, nummeret er bygget op på.

»Skitsen er meget mere atmosfærisk, og tiden er strakt ud. De andre numre på pladen er simple produktioner med lyde, der kommer tæt på, hvor skitsen er mere kompleks, selv om der ikke er så mange elementer på,« siger Moldenhawer.

Trioen tror, at lytteren vil kunne høre, hvis de medtog nogle numre, som de ikke anså som værende passende til et album. Men først og fremmest skærer de fra for sig selv.

»Det giver en form for ro, at vi ved, hvad albummet handler om, og at en historie passer ind i en kontekst. Man prøver at skabe et rent billede, som folk kan relatere til i deres egen tilværelse, hvor de kan få lov at kigge ind i et interessant rum,« siger Vonsild.

Og selv hvis man som lytter ikke ville kunne høre forskellen, mener bandet ikke, at de har spildt deres kræfter på at sammensætte værket ud fra deres egne sanser.

»En del af kunsten er at samle det til et rent billede. Vi tager det selv for givet, fordi det føles så naturligt, når vi laver det. Men det at vælge fra skaber jo også værket,« siger Silas Moldenhawer.

»Jeg synes, det er det mest ærlige at lave noget, der reflekterer, hvor vi er i den givne periode,« siger Nikolaj Manuel Vonsild.

Emilie Lærke Henriksen

When Saints Go Machine: ’Emotional’ (WSGM)

Hvad udelader kunstnerne?

Når galleriudstillinger skal opsættes, teaterforestillinger sammenstykkes og digte samles, vil der i sagens natur være noget, der ender med at blive udeladt. Værker, passager eller karakterer, der aldrig ser dagens lys, fordi det ikke passede ind i sammenhængen. Men hvad er kunstnernes egne tanker bag fravalgene? Det undersøger Information i denne serie.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her