Interview
Læsetid: 9 min.

Ny kulturminister: Det er ildsjæle som Gitta fra Mors, der skal drive kulturpolitikken frem

Ifølge den nye kulturminister, Ane Halsboe-Jørgensen, har hun og hendes kolleger et »kæmpe ansvar« for at skabe rammer for kulturen. »Men kunst og kultur skabes ikke fra mit kontor,« siger hun i sit første større interview
Fællesskab er det bærende tankesæt i Ane Halsboe-Jørgensens kulturpolitik. »At vi mødes i nogle rum, der ikke handler om at gå på arbejde eller i skole, men som er frivillige fællesskaber, der kan noget helt særligt, fordi mennesker ikke er tvunget til at være der.«

Fællesskab er det bærende tankesæt i Ane Halsboe-Jørgensens kulturpolitik. »At vi mødes i nogle rum, der ikke handler om at gå på arbejde eller i skole, men som er frivillige fællesskaber, der kan noget helt særligt, fordi mennesker ikke er tvunget til at være der.«

Sigrid Nygaard

Kultur
21. august 2021

I Anne Sofie Kraghs meget omtalte bog om Mette Frederiksens (S) første år som statsminister, Det første år, er der en passage, hvor den nye statsminister kort efter folketingsvalget i 2019 ringer til Joy Mogensen for at tilbyde hende kulturministerposten. Den populære Roskilde-borgmester svarer angiveligt nej ikke bare én, men 16 gange, inden hun ender med at svare ja.

Siden fulgte to tumultariske år for Joy Mogensen. Søndag eftermiddag meddelte hun på Facebook, at hun havde valgt at stoppe på posten.

Næste formiddag blev det meldt ud, at hendes afløser var fundet. Det var den 38-årige nordjyde Ane Halsboe-Jørgensen, der kom fra ministerkontoret i Uddannelses- og Forskningsministeriet. Hvor mange gange havde Ane Halsboe-Jørgensen mon sagt nej til statsministeren?

»Der var ikke noget nej fra mig,« siger hun og griner.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Helle Walther

Hun bliver en rigtig fin kulturminister, bare vent og se. Hun har den power, der er brug for. Ordene fra hendes departement i går , tyde rpå statsministren har set rigtigt, hun vil højne ministeriet.

Maj-Britt Kent Hansen

Apropos at lægge telefonen fra sig.

CITB Mange af os er ikke i stand til at lægge telefonen fra os, når vi ser en film derhjemme. Jeg tager mig selv i det. Hvis jeg ser noget på tv, så er jeg på telefonen samtidig. Det gør man ikke i Det Kongelige Teater eller i biografen. Det er et kæmpe fristed. Og det er det, uanset om man selv står på scenen eller er publikum, der møder kunsten. CITS

Et kæmpe fristed? Ja, men da snarere i den betydning, at netop i biografen og i teatret er flere på deres telefon samtidigt. Senest oplevet til Pagten i Grand og til 7 Senses i Glassalen i Tivoli.

Ja, det er faktisk så normalt, at ingen gør indsigelse over for dem, der flasher skarpe lysgenstande i mørket. Nogle uafbrudt.

Michael Slotsted

Jeg ved ikke, hvilke biografer man bevæger sig rundt i, hvis man mener, at stedet er et helle for telefoner eller andre forstyrrende elementer.

Jeg forstår ikke, hvordan man overhovedet kan sige det, fordi det virker så afsondret fra den virkelighed, jeg bevæger mig rundt i.

Ok, jeg forstår det godt: Udsagnet tager udgangspunkt i egen tilbøjelighed. Det Kongelige Teater (men altså kun det teater ...?) og biografen er stedet, hvor DU smider din telefon, fordi det er et frirum for dig:

I det øjeblik du smider din telefon, er du så frigjort fra alt andet, at du ikke engang opdager alle dem, der sidder med deres telefon i teateret eller biografen, fordi selve det at smide telefonen føles så stort, at den handling alene bliver altopslugende.

Du godeste - hvilket afgrundsdyb gab der er mellem de skabende kunstnere - og så kulturministeren.
Hun tror at kunst handler om og skabes i fællesskaber. Det er lige hvad det ikke gør. Kunst skabes i isolation- alene, af solister, der ikke nødvendigvis er interesseret i at deres værker skaber fællesskaber.
Ministerens opgave er alene at støtte de skabende kunstnere- i særdeleshed økonomisk.