Pride
Læsetid: 10 min.

Regnbueflaget er blevet en reklamestrategi. Måske er det en god ting

EM i fodbold viste, at regnbueflaget i vores del af verden ikke længere anses som en politisk ytring. Men det betyder ikke, at flaget er afpolitiseret. Tværtimod er det mere potent end nogensinde, og det ved virksomhederne. I anledning af Copenhagen Pride ser vi på det stribede stykke klæde, der har gennemgået en stor transformation
Torsdag starter årets World Pride, der løber frem til d. 22. august. Her ses en deltager fra 2018, der flager med det regnbuefarvede Pride-flag. 

Torsdag starter årets World Pride, der løber frem til d. 22. august. Her ses en deltager fra 2018, der flager med det regnbuefarvede Pride-flag. 

Miriam Dalsgaard

Kultur
13. august 2021

Rød, gul, grøn, blå og alt det der imellem. Da det tyske landshold under sommerens EM i fodbold skulle møde Ungarn, havde bystyret i værtsbyen München besluttet, at stadion skulle lyse op i alle regnbuens farver som en markering af støtte til LGBT+-rettigheder – og en meget slet skjult stikpille til Viktor Orbans homofjendtlige kurs.

Det blev dog effektivt forhindret af det europæiske fodboldforbund, UEFA, med den begrundelse, at fodbold ikke må lade sig bruge til »politiske formål«.

Som et ekko af EU’s handlingslammelse i forhold til angreb på frihedsrettigheder i medlemslande som Ungarn og Polen vægtede det officielle system andre hensyn højere, og der lød bred kritik af, at UEFA’s erklærede formål om at bekæmpe diskrimination og homofobi kom til at fremstå temmelig hul.

Bandereklamerne

Men så skete der noget: De normalt relativt diskrete bandereklamer fra verdens allerstørste virksomheder lyste op i alle regnbuens farver.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Nicolaj Ottsen

Fantastisk overskrift : Apolitisk og smækfuld af politisk symbolik. Jamen, det er jo netop regnbueflagets problem dd.

Personligt er jeg kommet til den sørgelig erkendelse, at LGBT+ og regnbueflaget, som meget andet i denne skøre tid, hvis de ønsker min fortsatte og udelte støtte, må vælge om de/det er apolitisk, og står for det liberale sekulære samfunds ideal om, at ens tro, sexuelle preferencer, kønsopfattelse etc er et privat anliggende og derfor ikke noget der skal have betydning for ens deltagelsen i det sekulære fællesskab. Eller om det er en utålmodig ideologisk/religiøs bevægelse, der ønsker at overskride det sekulære skel for, at udbrede deres virkelighedsforståelse og blande sig i hvad andre syntes og mener om dette og hint.

Jeg er en lidt kedelig princippernes og nuancernes mand og kan derfor ikke støtte op om det sidste. Jeg vil ikke lade min empati, for andre menneskers lidelse og undertrykkelse, kidnappe i kampen imod mine dybtfølte liberale principper, via illiberal enten-eller retorik/symbolik og udskamning, uanset fløj. Så sålænge jeg ikke, som det pt er tilfældet for mig, er i stand til at gennemskue eller skelne imellem, om det er den enkeltes ret til, at eksistere og være i verden som de er, eller en ideologi, jeg støtter, så vil jeg møde flaget og bevægelsen med sund skepsis og den enkelt med udelt støtte og empati.

»Det signalerer, at det her handler om menneskerettigheder i bred forstand, ikke kun LGBTQ-rettigheder,« siger hun og tilføjer med et grin, at det jo kan ses som den endelige magtovertagelse: »Nu er det Priden, der siger til os, at vi alle sammen er inkluderet – selv den hvide, heteroseksuelle mand, gud forbyde det.«

Det er vel nærmere (#youareincluded) et udtryk for, at det er en kamp om normen og derved, udskamningsretten. Pas på i ikke bliver til dem i bekæmper. Hovmod står for fald.

Jens Jensen, Carl Chr Søndergård, Christian Larsen, Michael Larsen, Nike Forsander Lorentsen og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar
Nicolaj Ottsen

BTW ... BMW's og WV's regnbue "støtte" og "signalering" har intet med LGBT+ sagen at gøre set fra mit perspektiv. Det er Edward Bernays marketing/propaganda/freedom-torches 101. De ønsker at få fat i det købedygtige ikke executive/business segment i djøf/kultur-eliten, som typisk kører i volvo, alfa eller skoda og måske læser information, that's it. Sorry :)

Carl Chr Søndergård, Christian Larsen, Michael Larsen og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar

"EM i fodbold viste, at regnbueflaget i vores del af verden ikke længere anses som en politisk ytring."

Nej, men den massemedierede LGBT-laminering af den absolut uskønt overkommercialiserede EM-fodvold skabte et imago herom, som nu kan udnævnes til fast grund under fødderne.

Carl Chr Søndergård

Ja. Der skal være plads til os alle - bare ikke dem der er uenige - synes ‘woke-segmentet’ at plædere for...

Godt skrevet Hr. Ottsen

Jeg skal da selv ud og feste med min hustru- i næste uge, iført en regnbuefarvet hat. Den er jo nærmest ufarlig, nu den er blevet så kommerciel..