Alt var ved det gamle ved Zulu Comedy Galla, men der er nyt om både reel og forestillet censur

I denne uge har kulturgangen blandt andet været optaget af den bekymrende udvikling i pressefrihed i slyngelstater som Kina og Afghanistan, en ny litterær tendens på det sociale medie TikTok og den amerikanske skuespiller Michael K. Williams’ alt for tidlige død
Kan I huske den der tale til sidste års Zulu Comedy Galla? Den havde de tilsyneladende glemt ved dette års gallashow.

Kan I huske den der tale til sidste års Zulu Comedy Galla? Den havde de tilsyneladende glemt ved dette års gallashow.

Unger Anthon

Kultur
10. september 2021

Hver uge samler vi på Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget os.

Vi kalder det Ugen på kulturgangen.

Zulu Comedy Galla ignorerede elefanten i rummet

Søndag aften sendte TV 2 Zulu årets Zulu Comedy Galla. Sidste års vært, Sofie Linde, leverede et skelsættende show, der for alvor satte gang i #MeToo-bølgen i Danmark. Derfor stod årets vært, Nikolaj Stokholm, med noget af en opgave, som han sætter ord på til Ritzau forud for showet: »Vi har genopfundet os selv og har prøvet at tage det ind i en ny æra,« fortæller han og fortsætter selvmodsigende: »Jeg har slet ikke tænkt tanken, at jeg skal ind og gøre noget andet end det, jeg gør, for så skulle de ikke have hyret mig. Man kommer ikke til at se mig lave stor satire eller kommunikere stærke holdninger om samfundet.«

I søndags kunne man så se ham optræde i en læderjakke plastret til med dildoer – et show, der senere er blevet kritiseret af flere medier, for ikke at forholde sig til elefanten i rummet, og for slet ikke at tage gallaen ind i en ny æra. Tværtimod, påpeger B.T., var der stort set kun mænd på scenen til årets galla, og selv om Sofie Lindes tale stadig er dagsordenssættende i andre medier, er den en saga blot i komikerregi.

Rebekka Bundgaard

Falsk censuralarm
NBC Universal

Ifølge adskillige amerikanske medier er den amerikanske tv-kanal Comedy Central bukket under for politisk korrekt cancel culture, idet afsnittet »Diversity Day« blev sprunget over, da kanalen i august genudsendte første sæson af den amerikanske komedieserie The Office fra 2005. Her skal medarbejderne på det papirfabrikskontor, serien handler om, på diversitetskursus.

Den grundpinlige chef, hvis vane med at imitere den sorte komiker Chris Rocks mest kontroversielle standuprutine er årsagen til, at den øverste ledelse har fået kurset arrangeret, overtager rollen som kursusleder – og demonstrerer på pinlig vis, hvordan det ikke skal gøres.

Et ramaskrig ville være på sin plads, hvis nogen faktisk havde noget imod, at det blev sendt. Ifølge faktatjekhjemmesiden Snopes er der dog ingen, der har det, og det er heller ikke usædvanligt, at tv-kanalen sender ukomplette sæsoner. I Danmark kan samtlige afsnit af The Office ses på Netflix.

Lone Nikolajsen

Dårligt nyt for den frie hongkongske presse

Det er mørke tider for pressen flere steder i verden. Mens Taleban begrænser pressefriheden i Afghanistan, meddeler den hongkongske mediekoncern bag den nu lukkede tabloidavis Apple Daily, Next Digital, at den lukker, efter at hele bestyrelsen har trukket sig. Det skriver The New York Times og andre internationale medier. Next Digital, som indtil for nylig var det største børsnoterede selskab i Hongkong, har i årtier været bannerfører for en vedblivende og uforfærdet kritik af den kinesiske regering – ikke mindst gennem avisen Apple Daily. Koncernens stifter og ejer, Jimmy Lai, har de seneste måneder siddet fængslet, fordi myndighederne har beskyldt ham for at overtræde den nye nationale sikkerhedslov – der gør det muligt at straffe forræderi og oprør, hvis kommunistpartiet vurderer, at det truer Kinas nationale sikkerhed – ved at have opfordret Vesten til at indføre sanktioner mod Kina. Og nu oplyser bestyrelsen altså, at det ikke længere er muligt at opretholde virksomheden, fordi den nationale sikkerhedssituation er så alvorlig, at en virksomhed efter indførelsen af den nye sikkerhedslov kan blive tvunget til at lukke selv uden »retssager og domme«.

Rasmus Elmelund

Hvem gider dø for en latterlig ’Far til Fire’-film?

Også folk i den prestigiøse film og tv-branche vil gerne have det ikke-dårligt, når de er på arbejde. Men det kniber det med, aner man på over 600 underskrifter indsamlet i en kritik af nuværende vilkår. Folk bliver talt grimt til, de bliver stressede, og de bliver udsat for fysiske fare, fordi produktionerne skal gå så stærkt, lyder det.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Filmmagasinet Ekko har talt med veteran Bodil Jørgensen, der kom slemt til skade under en, ifølge hende, dårligt planlagt optagelse af en Far til Fire-film. Her undrer hun sig over producent Henrik Møller-Sørensens udtalelser til Ritzau om skuespillerens beklageligt »trykkede ribben« umiddelbart efter ulykken dengang.

»Mine lunger var punkteret, og min milt og lever var blevet revet over. Skambenet og begge kraveben var knust. Bækkenet var brækket tre steder. Hovedet var svulmet op og en nerve revet over. Jeg lå i koma i flere dage, og det krævede en stor operation,« korrigerer hun.

I dag gyser hun ved tanken om at skulle have ladet livet for noget så ringe som en Far til fire-film. »Det havde været latterligt og totalt til grin!«

Men 100.000 danskere ser jo filmene, spørger journalisten.

»Benzinbiler bliver også stadig solgt, selv om vi skal køre i elbiler,« lyder svaret. »Du kan ikke bilde mig ind, at folk har brug for at se 'Far til fire'. Det er fordummende i en grad, at det er synd for dem.«

Mic drop, kære Bodil!

Katrine Hornstrup Yde

Gad vide, om Xi Jinping læser Young Adult?

For syv år siden udkom den amerikanske ungdomsroman We Were Liars af E. Lockhart, men takket være det sociale medie TikTok har den i år været at finde på Saxos bestsellerliste.

Illustration: Mia Mottelson

Det skriver Jyllands-Posten. Det var med en kort video på 13 sekunder under hashtagget #BookTok, at ungdomsromanen gik viralt på TikTok. #BookTok, som fungerer næsten som en kæmpestor bogklub med millioner af visninger, hvor unge brugere deler anmeldelser og anbefalinger med hinanden og inspirerer til nye læseoplevelser.

I lyset af de kritiske historier, der har været skrevet om den kinesiske videoplatform, om ulovlig indsamling af brugernes persondata, må man forstå, at den kinesiske regering nok har haft mere travlt med at læse ungdomsromaner end lovtekster om Databeskyttelsesforordningen.

Thomas Florin

Manden inde i Omar Little er død

David Simons The Wire er en af de bedste tv-serier nogensinde. I løbet af 60 timelange afsnit tegner serien et komplekst og nuanceret portræt af storbyen Baltimore og dens indbyggere: Fra narkohandlere og politi over havnearbejdere og politikere til journalister og skolelærere. Og så byder den på et kulørt og fascinerende persongalleri, ikke mindst den homoseksuelle gangster Omar Little, der kun røver – og dræber – narkohandlere og sælger deres stoffer. Rollen spilles med stor intensitet, karisma og, ja, charme af Michael Kenneth Williams, der desværre nu er død, blot 54 år gammel. The Wire, der begyndte i 2002, blev den da ikke helt unge Williams’ gennembrud efter nogle magre år som først danser og siden skuespiller. Rollen som Omar er også den, man husker bedst, selv om han leverede gode præstationer i mange andre serier og film, for eksempel Boardwalk Empire, The Road, Life During Wartime, Inherent Vice og 12 Years a Slave.

Christian Monggaard

Ugen på kulturgangen

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Seneste artikler

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her